Ferge og Fergesamband

"Stetind" ble ikke liggende lenge i Sortland, er iflg AIS på tur sørover igjen, skal inn for Møysalen
Den er inn på Lurøyruta for å frigjøre Lurøy som igjen overtar for Haarek til Dønna for at den kan ta opp direkteruta på Tjøtta-Forvik.
 
Romsdalsfjord er ferdig ombygget og er på veg til Halsa-Kanestraum.
Svanøy er dermed fritatt frå reserven og er lagt i opplag i Ålesund.
 
Liker å grave litt. Finnes det fakta om denne baljen? Er den bygget på samme mal som Stavanger?
Ja lurer på om ikke Fjellstrand bygget to stk. av samme lest som "Stavanger" til Tyrkia i sin tid. Eller om de ble bygget på lisens ved et sydligere verft.
 
Fire FerryCat™ 120 var bestilt av Istanbul Deniz Otobusleri - kun to blei levert da før dei siste to vart bygde var det endring av styre i landet kor det ikkje blei noko meir ut av desse...

Bnr. 1665 - Istanbul Deniz Otobusleri "Recep Tayyip Ergodan", levert 18.12.03
Bnr. 1666 - Istanbul Deniz Otobusleri "Faith Sultan Mehemet 11", levert 28.02.04
Bnr. 1667 - Istanbul Deniz Otobusleri "TBN", kanselert
Bnr. 1668 - Istanbul Deniz Otobusleri "TBN", kanselert

Og ja, søsterskip til "Stavanger" som også er en FerryCat™ 120
Bnr. 1664 - Rogaland Trafikkselskap "Stavanger", levert 07.05.03
 
Harøy ser ut til å være på vei til sin første rute utenom Brattvågruta, nemlig Arasvika-Henset, mens Solkjel går i Brattvåg ruta.
 
Nyheter fra avisa Nordland i kveld : Fredag ble det klart at Fjord1 fikk tildelt fergekontrakten på E6 Skarberget – Bognes og strekningen Kjøpsvik – Drag. Dette er en 10-årskontrakt med oppstart 1. desember 2022.

Elektriske ferger​

– Vi har satt tøffe krav i forhold til nullutslipp på fergene som skal brukes. Det vil i praksis si at fergene mest sannsynlig kommer til å gå på strøm, sier Hauge.

Døgnkontinuerlige ruter​

I anbudet lå det strenge krav til frekvens på fergesambandene. For strekningen Kjøpsvik – Drag vil det ikke bli endring fra dagens rutetilbud. For strekningen på E6, Bognes – Skarberget derimot vil trafikantene merke stor forskjell fra 1. desember 2022.

– Det vil bli betydelig flere avganger på denne strekningen. Det skal gå to fartøyer kontinuerlig hele dagen., året rundt. I dag er det kun de tre sommermånedene dette blir gjort. I tillegg vil vi kjøre døgnkontinuerlig trafikk. Det vil gå en ferge hele natten, året rundt, i motsetning til i dag da det ikke er nattruter i det hele tatt, sier en fornøyd Hauge.

Det vil altså settes inn tre elektriske ferger på disse to sambandene.
 

Attachments

  • Bilde+el+ferge.jpg
    Bilde+el+ferge.jpg
    241.9 KB · Views: 6
Nyheter fra avisa Nordland i kveld : Fredag ble det klart at Fjord1 fikk tildelt fergekontrakten på E6 Skarberget – Bognes og strekningen Kjøpsvik – Drag. Dette er en 10-årskontrakt med oppstart 1. desember 2022.

Elektriske ferger​

– Vi har satt tøffe krav i forhold til nullutslipp på fergene som skal brukes. Det vil i praksis si at fergene mest sannsynlig kommer til å gå på strøm, sier Hauge.

Døgnkontinuerlige ruter​

I anbudet lå det strenge krav til frekvens på fergesambandene. For strekningen Kjøpsvik – Drag vil det ikke bli endring fra dagens rutetilbud. For strekningen på E6, Bognes – Skarberget derimot vil trafikantene merke stor forskjell fra 1. desember 2022.

– Det vil bli betydelig flere avganger på denne strekningen. Det skal gå to fartøyer kontinuerlig hele dagen., året rundt. I dag er det kun de tre sommermånedene dette blir gjort. I tillegg vil vi kjøre døgnkontinuerlig trafikk. Det vil gå en ferge hele natten, året rundt, i motsetning til i dag da det ikke er nattruter i det hele tatt, sier en fornøyd Hauge.

Det vil altså settes inn tre elektriske ferger på disse to sambandene.
Hei

Se egen tråd her http://skipsfarts-forum.net/index.php?threads/anbud-ferjesamband-tysfjorden.1584/
 
Lote-Anda E39
Gloppefjord ute av drift. Først var Sognefjord satt inn fra i går, men Sulafjord har avløst Sognefjord i dag.

Er vel første gang Sulafjord er på Lote-Anda og en tilnærmet lukket ferje?
 
Back
Top