Skipsulykker

Det er interessant å se at HRS setter ut virtuelle AIS posisjoner, når båten slutter å sende egen posisjon. Men jeg har aldri før hørt om at noen må "lyse vei" for et skip ute på havet.

Stavanger Aftenblad (Julie Teresa Olsen):
Klokken 01.37 fikk Hovedredningssentralen melding om at et cargoskip hadde store problemer utenfor Revtangen på Jæren. - Skipet med seks personer om bord fikk problemer etter at en bølge slo inn over dekk og mørkla hele skipet. Det er bekmørkt på dekk, de ser ingenting og vet ikke hvilken vei de skal navigere, sier vakthavende redningsleder Asbjørn Viste ved Hovedredningssentralen. Skipet er 82,4 meter langt og 11 meter bredt. Vinden var 50 knopp og bølgene er ti meter høye i området. Båten har fått motorkraft og har fremdrift ut fra land. Et SAR-helikopter lyser vei for skipet slik at det kommer seg i sikkerhet og ut fra Jærens rev. En slepebåt er på vei for å dra skipet i havn til Tananger, opplyser Viste klokken 03.40. Klokken 06.47 meldte først Hovedredningssentralen at skipet ledes inn til Tananger havn av SAR-helikopteret Rescue 4 og taubåten Bokn.Men kort tid etter kommer det melding om at skipet settes på slep på innsiden av Rott og slepes til Husøy på Karmøy.

Marine Traffic:
1643534973841.png
 
"Nystein" under slep i Karmsundet i formiddag. Gikk ut fra Rekefjord lørdag formiddag med kurs for Mjølstaneset. Følgte med den på AIS lørdag ettermiddag/kveld og det var kanskje ikke så rart at det gikk som det gikk... heldigvis endte det bra.
Nystein.jpg
 
Det spørs om det var "redningsaksjonen" som senket Bore Cat. De burde ha satt en tamp opp til stb side av hekken på Ryger Elektra, eller over til den andre flytebryggen, så kunne de holdt baugen vekk fra flytebryggen. I det de trakk hekken utover må jo baugen ha hugget mye verre inn i flytebryggen. Det ses jo tydelig på skaden at den har skjedd da båten lå i ca 45 grader vinkel

1643554541661.png1643554642654.png1643554907119.png
 
Det spørs om det var "redningsaksjonen" som senket Bore Cat. De burde ha satt en tamp opp til stb side av hekken på Ryger Elektra, eller over til den andre flytebryggen, så kunne de holdt baugen vekk fra flytebryggen. I det de trakk hekken utover må jo baugen ha hugget mye verre inn i flytebryggen. Det ses jo tydelig på skaden at den har skjedd da båten lå i ca 45 grader vinkel

View attachment 8320View attachment 8321View attachment 8324
Video:
 

Ferge SVELVIK har gått på grunn​

Svelvik RS «Klaveness Marine» Oppdrag løst. Fergen som fikk "black out" er nå klarert av RS dykker. Redningsskøyta har trukket fergen av grunn, og den går nå videre for egen maskin.
 
Last edited:
Det er interessant å se at HRS setter ut virtuelle AIS posisjoner, når båten slutter å sende egen posisjon. Men jeg har aldri før hørt om at noen må "lyse vei" for et skip ute på havet.

Stavanger Aftenblad (Julie Teresa Olsen):


Marine Traffic:
View attachment 8317
BORE CAT som sank natt til Vågen lekker diesel, men brannvesenet har foreløpig klart å hindre at det lekker ut i havnebassenget i Vågen.
 
Back
Top