Skipsulykker

Jeg synes det blir feil å fokusere kun på lasteskipets rolle i ulykken, hvorenn graverende den er. Man er vel ikke fritatt fra å følge med på navigasjonen selv om man tråler? Det er heller ingen tvil om at bruk av AIS er en billig forsikring for mindre fartøy som dette. Hadde det vært dårlig vær og/eller dårlig sikt kunne kollisjonen skjedd selv med tilfredstillende vakthold.
 
Jeg synes det blir feil å fokusere kun på lasteskipets rolle i ulykken, hvorenn graverende den er. Man er vel ikke fritatt fra å følge med på navigasjonen selv om man tråler? Det er heller ingen tvil om at bruk av AIS er en billig forsikring for mindre fartøy som dette. Hadde det vært dårlig vær og/eller dårlig sikt kunne kollisjonen skjedd selv med tilfredstillende vakthold.
Kva om dette hadde vore ein enda mindre båt, som typisk ikkje har AIS i det heile tatt?
 
 
Kva om dette hadde vore ein enda mindre båt, som typisk ikkje har AIS i det heile tatt?
Godt poeng! Jeg forsvarer ikke vaktholdet på lasteskipet, men som tidligere nevnt, dette er den andre ulykken på få år der fartøyet hadde AIS, men valgte å ikke bruke den, jeg mener at det er kritikkverdig å ikke ta i bruk alle hjelpemidler for å unngå kollisjon. Men dette nevnes altså ikke med et ord, underforstått siden det er et lite fartøy som ikke har krav til AIS.
 
 
 
 
Back
Top