Fjord 1, Bygg nr. 141-145 ved Havyard Ship Technology, Havyard 932 "Fedjebjørn/Bømlafjord/Møringen/Smøla/Stangvikfjord"

Refvik

Administrator
Staff member
Gigantkontrakt på batteriferger

Havyard Group skal levere design til sju batteridrevne ferger til Fjord1 og fem av de skal bygges ved selskapets eget verft. Havyard og Fjord1 fortsetter med dette samarbeidet om den grønne revolusjonen på de norske fjordene.

Med denne siste kontrakten har Havyard Group tretten batteriferger i ordre på eget verft og har solgt tolv design til batteriferger.

Tøffe krav
Alle fergene skal innfri tøffe krav til lavt energiforbruk under harde værforhold og design avdelingen i Havyard har lagt stor vekt på dette under utviklingen av desse designa

- Vi har «satt fergene i drift» ved bruk av avanserte simuleringsverktøy og slik kunnet optimalisere til det ytterste. Ulike operasjonsprofiler er testet og gjennomgått og vi har fått resultater som har gjort at Fjord1 har valgt oss som leverandør på design, sier Stig Magne Espeseth, leder for Havyard Design & Solution

Det er ikke bare kravene til energiforbruk som har vært tøffe. Også konkurransen om byggeoppdragene har vært hard. Flere verft både i Norge og utlandet har vært med og konkurrert om byggingen, og salgsdirektør i Havyard Lars Conradi Andersen er glad for å hale i land ordren

- Det har vært tøff konkurranse om disse oppdragene og vi får ingenting gratis. En kombinasjon av produkt, leveringstid og pris var utslagsgivende for oss, og vi gleder oss til å fortsette det gode samarbeidet med Fjord1

Samspill for grønnere fjorder
Fergene skal brukes av Fjord1 på samband de har vunnet i Hordaland og Møre og Romsdal, med oppstart 1. januar 2020. Fjord1 sin fornyelse av flåten er unik i verdenssammenheng og er et resultat av de har vunnet en rekke anbud der tøffe krav til minimale utslipp er lagt til grunn. Norske myndigheter har krevd løsninger med null- eller lavutslippsteknologi, som et ledd i å redusere utslippene på fergeflåten, og det har ført Norge helt i forkant av utviklingen på dette feltet.

Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, sier at disse kontraktene bekrefter at Fjord1 er ledende innen det grønne skiftet på de norske fjordene.

- Vi holder fram med å sette standarden, og det gleder oss at vi både kan handle lokalt med norsk design og ferger som er bygget i Norge og samtidig lede an i den grønne revolusjonen.

Byggekontrakten gjelder fem 50-bilers ferger som skal operere på rutene Langevåg-Buavåg og Fedje-Sævrøy i Hordaland samt ei på Kvanne-Rykkjem og to på Edøya-Sandvika på Nordmøre. Designkontrakten på de to 80-bilersfergene gjelder sambandet Seivika-Tømmervåg på Nordmøre.
 
Bilde-1.jpg

Illustrasjon: BowVision
 
Bygge nr. på desse fem blir 141 til 145 ved Havyard Ship Technology, mens designet heiter Havyard 932
 
Dei vil få litt forskjellig arrangement for baugport, bølgebryter og kjøreramper:

Bnr. 141: Fedje – Sæverøy
Med baugport og bølgebryter, levering September 2019

Bnr. 142: Langevåg – Buavåg
Med baugport og bølgebryter, levering Oktober 2019
Havyard 932a.jpg

Illustrasjon: Havyard Design & Solutions

Bnr. 143 og 144 : Sandvika – Edøya
Med baugport utan bølgebryter, levering November 2019 for begge
Havyard 932b.jpg

Illustrasjon: Havyard Design & Solutions

Bnr. 145: Kvanne – Rykkjem
Utan baugport (kun kjørerampe), levering Desember 2019
Havyard 932c.jpg

Illustrasjon: Havyard Design & Solutions
 
Brunvoll som skal levere azimuther og styresystemer til fergene i Nordmørspakken:

http://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/brunvoll-leverer-til-havyard-ferjer

Brunvoll har signert kontrakt med Havyard Ship Technology for levering av azimuth propulsjonsenheter med tilhørende styringssystemer til fem elektriske pendelferger.

Ferjene er designet av Havyard Design & Solutions og skal bygges av Havyard Ship Technology i Leirvik. Dette er ferjer til Fjord1 hvorav flere inngår i den omtalte Nordmørs-pakken.
 
Da mangler vi bare namnet på Bnr. 142: Langevåg – Buavåg - rekner med at det er bestemt og at det er noken som veit kva det blir?
 
Da tror du veldig feil for namnet på bygg nr. 142 for ruta Langevåg-Buavåg får namnet "Bømlafjord"
 
"Bømlafjord" sjøsatt tidligere i veka ved Cemre Shipyard
Bomlafjord2.jpg

Foto: via Cemre Shipyard
 
"Bømlafjord" sjøsatt tidligere i veka ved Cemre Shipyard
Bomlafjord2.jpg

Foto: via Cemre Shipyard
 
Back
Top