"Bastø I" (1978), "Bastø II" (1979), "Vestfold" 1991 - frihøyde/akseltrykk

opingebr

Member
Sitter noen på info om hva de tre ferjene nevnt i tittelen var merket med for frihøyde og akseltrykk? Har motstridende info på Bastø I og II - en kilde hevder 4.5 m frihøyde, 15 tonn aksellast (må i så fall ha vært første nnenlandsferje med 15 t, 13 t var vel standard på denne tida?), en hevder 4.3 m frihøyde, 12 t aksellast. "Vestfold" har jeg ingen info på.. Nå er kilden som oppgir 15 t fra 1992, da "Bastø II" var omdøpt "Østfold", og den kan selvfølgelig teoretisk ha fått forsterka bildekk på et tidspunkt...
 
Ja dette er et interresant tema, for de som gidder ;)
Jeg er nok kilden til 4,3 m og 12 t. Dette har jeg, som du kan se i kolonnen til høyre, hentet fra "Illustrert Norsk Skipsliste". Dette gjelder jo hoveddekket. Det som du ikke spør om, er de samme data for hengedekk. Her savner jeg opplysninger, hvis noen har. Litt usikker på om 1.5 t der er korrekt.
 
JA, dèt er det bildet jeg har jeg også. Jeg var veldig usikker på om det stod 1,4 eller 1.5. Bare ett tonn må vel være veldig lite....?
Og 2.5 meter tolker jeg dithen at må være under hengedekket, når dette er senket slik som det til venstre her.

"Østfold":
 
Last edited:
Eh ja, var under jeg mente. Skiltet som så vidt vises oppe til venstre er nok det som viser høyden på hengedekket.
 
For "Bastø I":

Ro-Ro (Lanes, Ramps & Doors)
Lanes: 360m x 0.00m x 4.40m (LxWxH)
Ramps: 1 Centre Or Only , 1 Centre Or Only
Bow Door & Ramp, Stern Ramp
 
For "Vestfold" så skal eg ha GA-plan liggandes i papirformat et sted, må sjå om eg finner den i mårga i arkivet...
 
Tegninga er i A0 format så måtta ta et bilde av den, skulle være OK å zoome inn.

På tegninga er ikkje fri gjennomkjøringshøgde nevnt, kun total høgde mellom Trailerdekk og Bildekk som er på 5.05 meter

GA-plan "Vestfold"
Vestfold.jpg

Tegning: Arkitektene Thorenfeldt A/S
 
Back
Top