Heftig turistsatsing fra Rødne
Rødne legger lista høyt når de tar det største spranget i selskapets historie. Nå investerer rederiet i en stor turistbåt som skal gi legendariske opplevelser på sjøen året rundt.
- Jeg er heldig som har med litt gale eiere, humrer daglig leder Lars André Rødne i Rødne, og legger til: – Joda, jeg kjenner det litt i magen. Men, det skal du vel gjøre når du investerer godt og vel 75 millioner kroner i en ny båt.
Aldri har rederiet fra Sjernarøyane i Finnøy satset større. Aldri har Rødne investert så mange millioner kroner, bestilt en så stor båt og spisset konseptet rundt en båt mer tydelig.
- I april 2018 har vi en båt som bare skal brukes i turist- og opplevelsessegmentet, og ikke i rutetrafikk. Vi bygger en båt som vi tror vil gi en WOW-effekt, mener Lars A. Rødne.
Fjordopplevelser året rundt
Reiselivet er i stadig vekst. Turene til Lysefjorden er plogspissen i reiselivsnæringen i Rogaland. Rødne fraktet alene 100.000 mennesker på Lysefjorden i 2016. Nå skal turistene få reise med en båt som tar 300 passasjerer, dobbelt så mange som båtene Rødne bruker i dag. - Naturopplevelsen i Lysefjorden blir unik. Båten får store panoramavinduer rundt hele salongen, samt en stor og god dekksplass. Vi vektlegger romslig plass om bord, lite støy fra maskinen og en miljøvennlig reise, forteller Rødne.
Men, båten blir mer enn en sommerbåt på Lysefjorden. I vinterhalvåret blir det også fart. - Sammen med lokale krefter skal vi utvikle spennende produkter innen natur og kultur både høst, vinter og vår. For Ryfylke er mer enn bare Lysefjorden, understreker Lars A. Rødne.
Perfekt for reiselivsnæringen
- En fantastisk nyhet for reiselivsnæringen vår, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Region Stavanger
om Rødnes satsing. Hun mener Rødne kort og godt tar ansvar: - Rødne rigger seg for å benytte veksten vi har og som er ventet innen reiselivet. Ja, de legger til rette for et helårsprodukt som er svært etterlengtet i regionen. Vi i Region Stavanger jobber målrettet inn mot helårsturismen. Da trenger vi gode produkter som er tilgjengelig hele året, både for turister, kongressgjester, bedrifter og lokalbefolkning, påpeker Saupstad.
Jordnær satsing
Båten blir levert medio april 2018 av båtbyggeriet Brødrene Aa i Hyen i Nordfjord. Verftet har bygd ti båter for Rødne de siste 15 årene, f. eks. den første karbonfiberbåten i 2002.
- Rødne har siden oppstarten alltid bygd stein for stein, og fornyet flåten trinnvis. Nå gjør vi den største fornyelsen noen gang. Men, vi satser aldri over evne og gjør det vi har stor tro på. Det er fantastisk å ha eiere og ikke minst ansatte som vet hva som kreves når vi tar nye steg. Vi kjenner fjordene i Ryfylke bedre enn de fleste. Nå benytter vi kunnskap og engasjement til å presentere et helt nytt produkt, avslutter Lars A. Rødne.
Illustrasjon: Brødrene Aa
Rødne legger lista høyt når de tar det største spranget i selskapets historie. Nå investerer rederiet i en stor turistbåt som skal gi legendariske opplevelser på sjøen året rundt.
- Jeg er heldig som har med litt gale eiere, humrer daglig leder Lars André Rødne i Rødne, og legger til: – Joda, jeg kjenner det litt i magen. Men, det skal du vel gjøre når du investerer godt og vel 75 millioner kroner i en ny båt.
Aldri har rederiet fra Sjernarøyane i Finnøy satset større. Aldri har Rødne investert så mange millioner kroner, bestilt en så stor båt og spisset konseptet rundt en båt mer tydelig.
- I april 2018 har vi en båt som bare skal brukes i turist- og opplevelsessegmentet, og ikke i rutetrafikk. Vi bygger en båt som vi tror vil gi en WOW-effekt, mener Lars A. Rødne.
Fjordopplevelser året rundt
Reiselivet er i stadig vekst. Turene til Lysefjorden er plogspissen i reiselivsnæringen i Rogaland. Rødne fraktet alene 100.000 mennesker på Lysefjorden i 2016. Nå skal turistene få reise med en båt som tar 300 passasjerer, dobbelt så mange som båtene Rødne bruker i dag. - Naturopplevelsen i Lysefjorden blir unik. Båten får store panoramavinduer rundt hele salongen, samt en stor og god dekksplass. Vi vektlegger romslig plass om bord, lite støy fra maskinen og en miljøvennlig reise, forteller Rødne.
Men, båten blir mer enn en sommerbåt på Lysefjorden. I vinterhalvåret blir det også fart. - Sammen med lokale krefter skal vi utvikle spennende produkter innen natur og kultur både høst, vinter og vår. For Ryfylke er mer enn bare Lysefjorden, understreker Lars A. Rødne.
Perfekt for reiselivsnæringen
- En fantastisk nyhet for reiselivsnæringen vår, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Region Stavanger
om Rødnes satsing. Hun mener Rødne kort og godt tar ansvar: - Rødne rigger seg for å benytte veksten vi har og som er ventet innen reiselivet. Ja, de legger til rette for et helårsprodukt som er svært etterlengtet i regionen. Vi i Region Stavanger jobber målrettet inn mot helårsturismen. Da trenger vi gode produkter som er tilgjengelig hele året, både for turister, kongressgjester, bedrifter og lokalbefolkning, påpeker Saupstad.
Jordnær satsing
Båten blir levert medio april 2018 av båtbyggeriet Brødrene Aa i Hyen i Nordfjord. Verftet har bygd ti båter for Rødne de siste 15 årene, f. eks. den første karbonfiberbåten i 2002.
- Rødne har siden oppstarten alltid bygd stein for stein, og fornyet flåten trinnvis. Nå gjør vi den største fornyelsen noen gang. Men, vi satser aldri over evne og gjør det vi har stor tro på. Det er fantastisk å ha eiere og ikke minst ansatte som vet hva som kreves når vi tar nye steg. Vi kjenner fjordene i Ryfylke bedre enn de fleste. Nå benytter vi kunnskap og engasjement til å presentere et helt nytt produkt, avslutter Lars A. Rødne.
Illustrasjon: Brødrene Aa