Nordlaks, Bygg nr. H457 ved CIMC Raffles, Havfarm "Jostein Albert"

rd77

Active Member
Perhaps not really a ship in the sense that it is probably not self-propelled, but this thing is not to be missed!:

Nordlaks has signed an agreement with Chinese yard CIMC Raffles to build a 430m long and 54m wide aquaculture ship.

The ship, designed by NSK Ship Design in partnership with Nordlaks, is the first of two planned ‘Havfarms’ (ocean farms). The first stationary Havfarm will be located south west of Hadseløya in Nordland, Norway, an area that up until now has been impossible to utilise for aquaculture.

More on World Fishing & Aquaculture

Havfarm_1920@520.jpg

Source: NSK Ship Design
 
CIMC RAFFLES LAUNCHES NEW FLOATING SALMON FARM FOR NORDLAKS
200331-11-NSK.jpg


Yantai CIMC Raffles Shipyard has launched a new floating fish farm ordered by Norwegian aquaculture company Norlaks.

Designed by NSK Ship Design, Havfarm 1 will be the first of a planned two 430-metre-long stationary steel platforms each capable of accommodating up to 10,000 tonnes of salmon.

Havfarm 1 is expected to be delivered to Norway this coming summer.

CIMC RAFFLES LAUNCHES NEW FLOATING SALMON FARM FOR NORDLAKS
 
Last edited:
Havfarmen "Jostein Albert" har utført sin første testtur

havfarm-jostein-albert.jpg

Foto: Nordlaks

Havfarmen nærmer seg opplasting for transport, og utfører i disse dager flere tester til sjøs utenfor verftet i Yantai i Kina.

Havfarmen byges ved det kinesiske verftet CIMC Raffles som ligger i Yantai, en by i Shandong-provinsen i Kina. Nylig forlot Havfarmen verftet for sin første testtur til sjøs utenfor Yantai i Kina. Nordlaks opplyser at det nå skal gjennomføres en hel del tester. Se bildegallerier nederst i saken.

Nordlaks skriver i en oppdatering på Facebook:

- Nå må vi glede oss over det vi kan, og Havfarmen er absolutt en sånn sak. Det har, til tross for utfordringer med koronaviruset også for oss, vært god fremdrift ved verftet i Kina de siste ukene. I skrivende stund befinner Jostein Albert seg langt til sjøs utenfor Yantai, hvor enheten skal gjennom et sett med tester før det bærer tilbake til verftet igjen. Selv om det vil gjenstår mye arbeid for å gjøre klart for utsett av fisk når Havfarmen ankommer Norge, så er det veldig godt å kunne melde at det nå nærmer seg opplasting for transport. Så kor ska vi reis? Til Hadsel vel!

Kommunkasjonssjef Lars Fredrik Martinussen i Nordlaks har opplyst til Kyst.no at Havfarmen skal komme til Norge til sommeren, men nøyaktig dato er enda ikke satt. Se bildene av sjøsettingen av Havfarmen her.

Om Havfarmen:

Nordlaks er et av få selskap som har sluppet gjennom det trange nåløyet med 21 utviklingstillatelser (16 380 tonn), med sitt konsept. Havfarmen skal etter planen bli plassert på lokalitet sør for Hadseløya i Hadsel kommune i Vesterålen.

Prosjekt Havfarm startet våren 2015, og er et samarbeid mellom Nordlaks og NSK Ship Design i Harstad.

Den 24. november 2017 søkte Nordlaks om totalt 39 utviklingstillatelser for bygging av tre ulike Havfarmer. Den 22. desember 2016 fikk Nordlaks ti utviklingstillatelser for bygging av en stasjonær Havfarm, men etter klagebehandling fikk Nordlaks den 5. september 2017 fikk Nordlaks endelig tilsagn om totalt 21 utviklingstillatelser til bygging av to ulike Havfarmer: den stasjonære og den dynamiske Havfarmen.

Dynamisk og stasjonær
Havfarmen skal som kjent utvikles i to ulike varianter: stasjonær og dynamisk.

Den stasjonære Havfarmen vil ha en forankringsløsning i baugpartiet. Denne Havfarmen vil ligge på svai hvor anleggets retning og dermed plassering innenfor lokaliteten bestemmes av vind-, bølge- og strømretning. Fortøyningsløsning vil være avhengig av lokalitet, og avgjøres blant annet av miljølaster, dybde, bunnens topografi og sammensetning.

Den dynamiske Havfarmen vil ikke ha en permanent forankringsløsning, men vil basere seg på dynamisk posisjonering og fremdriftssystemer for å kunne holde posisjon uten fortøyning samt forflytning. Det vil planlegges for lettere forankringsløsninger for å avlaste fremdriftssystemene og redusere drivstoffbruk når Havfarmen skal ligge på den samme lokaliteten over tid.

Den dynamiske Havfarmen kan dermed flyttes mellom områder avhengig av årstid, vær og vind eller andre brukeres interesser.

Se link for flere bilder. Havfarmen «Jostein Albert» har utført sin første testtur
 
 
BOKA Vanguard (som frakter Jostein Albert) er nå på vei inn i norske farvann, etter å ha passert Danmark. Satser på at flere får observert den oppover kysten, da dette bør være relativt synlig

Ser forresten at det mangler byggnummer i emnefeltet, og det var H457.
 
Den stasjonære Havfarmen vil ha en forankringsløsning i baugpartiet. Denne Havfarmen vil ligge på svai hvor anleggets retning og dermed plassering innenfor lokaliteten bestemmes av vind-, bølge- og strømretning. Fortøyningsløsning vil være avhengig av lokalitet, og avgjøres blant annet av miljølaster, dybde, bunnens topografi og sammensetning

Ser at "Skandi Skansen", "Skandi Hera" og "Skandi Iceman" skal være med på å ankre opp denne...
 
"Siem Pearl" her i Raftsundet, med kurs for Nordlaks sin havfarm. "Siem Pearl" hadde et kort stopp i Trollfjorden, samt et lite møte med "KV Jarl", før kursen ble satt videre nordover. (Bilde av "Boka Vanguard" Frank Iversen).Siem Pearl 3.JPGSiem Pearl 4.JPGSiem Pearl 5.JPGSiem Pearl 6.JPGSiem Pearl 7.JPGSiem Pearl 8.JPGSiem Pearl 9.JPGSiem Pearl 10.JPGSiem Pearl 0.JPGfrank 5.jpg
 
Back
Top