Ferjeanbud Troms 2021/2023/2025

Peter

Active Member
Anbud 1: Sommerferje Andenes-Gryllefjord, sesong 2021, 2022 og 2023. Tilbudsfrist: 24.02.2021. Fartøykrav: 45PBE, 1VTE, 199Pass. Frihøyde bildekk 4,2m. Salong skal være over bildekket og fartøyet skal være tilrettelagt for restaurasjon(som er opsjon for oppdragsgiver). doffin / Mercell. Gikk til Torghatten Nord med "Stetind"

Anbud 2: Helårsferje Brensholmen-Botnhamn, 06.09.2021-10.09.2023 + 1 år opsjon. Tilbudsfrist: 09.04.2021. Fartøykrav: 35PBE, 2VTE, 170Pass.. Bildekk skal minimum være lukket i fremre ende, Frihøyde bildekk 4,2m, 13t aksellast. doffin / mercell. Gikk til Torghatten Nord med "Skutvik"

Anbud 3: Ferjesambandene Refsnes-Flesnes, Stangnes-Sørrollnes og Stornes-Bjørnerå, 01.02.2023-31.01.2025 + 2 år opsjon. Tilbudsfrist: 16.09.2021 doffin / mercell
Hovedferjer hhv. 75/75/50PBE. Reserve 50PBE. Alle fartøy, også reserve, skal være kjølstrakt i år 2000 eller senere.
Gikk til Torghatten Nord.

Anbud 4: Ferjesambandene Hansnes-Kalsøy-Vannøy og Storstein-Nikkeby-Lauksundskaret, 01.05.2023-30.04.2026 + opsjon på inntil 1 år.
Tilbudsfrist: 13.06.2022 doffin / mercell

Hovedferjer hhv. 60/50PBE, 6/4VTE, 199/149passasjerer. Frihøyde for personbiler 2,5m og for tungtrafikk 4,5m(4,6m ved nybygg). Skal være kjølstrakt i 1992 eller senere. For Hansnes-Karlsøy-Vannøy er det ønskelig med lukket ferje.
Reserveferje: 50PBE, 4VTE, 149pass. 2,5m/4,5m frihøyde.
Alle fartøy: Pendelferjer, høy skansekledning og baugport, salong over vannlinjen, ikke tillatt med hengedekk/underdekk. Miljøkrav: Tier II. Selvbetjent kiosk, bemannet kiosk er opsjon.
Gikk til Boreal med "Vannes", "Tenna" og "Sigrid"

Anbud 5: Ferjesambandene Refsnes-Flesnes, Stangnes-Sørrollnes og Stornes-Bjørnerå, 01.02.2025-31.01.2035 + 2 år opsjon. Tilbudsfrist: 20.09.2022
Hovedferjer hhv. 75/75/50PBE. Reserve 60PBE. Alle fartøy, også reserve, skal være kjølstrakt i år 2000 eller senere.

Anbud 6: Ferjesambandene Bellvik-Vengsøy, Mikkelvik-Bromnes og Rotsund-Havnnes-Uløybukt, 01.01.2025-31.10.2035 + 3 år opsjon. Tilbudsfrist: 12.04.2023
Fartøykrav utdrag:
Bellvik-Vengsøy: 24PBE, 2VTE, 146passasjerer, fartsområde 4, 90% hybridiseringsgrad, kran, gangvei på siden
Mikkelvik-Bromnes: 24PBE, 2 VTE, 95passasjerer
Rotsund-Havnnes-Uløybukt: 24PBE, 2VTE, 95passasjerer, høy skansekledning, tilpasset frakt av skiutstyr
Reserve: 24PBE, 2VTE, 95passasjerer, fartsområde 4
Alle fartøy: Kjølstrekt etter 1.1.2000, 1,5m fallem
doffin/mercell

Anbud 7: Brensholmen-Botnhamn
Driftsperiode: 09.09.2024-30.09.2027 + 1 år opsjon. Tilbudsfrist: 15.02.2024
Fartøykrav (utdrag): 35PBE, 2VTE, 170pass. kjølstrakt etter 01.01.1990 og være lukket forut.
doffin/mercell
 
Last edited:
Her lukter det enten Boreal eller Torghatten for begge samband. Og den som ikkje vinner her, får troleg Nesnarutene på helgeland.
 
Her lukter det enten Boreal eller Torghatten for begge samband. Og den som ikkje vinner her, får troleg Nesnarutene på helgeland.
Nja, Norled og Fjord1 har vel også ferjer som kan passe...
er mer usikker på Boreal, virker som om de er helt avhengig av å leie for tiden...
 
Nja, Norled og Fjord1 har vel også ferjer som kan passe...
er mer usikker på Boreal, virker som om de er helt avhengig av å leie for tiden...
Norled? Dem brukte Ullensvang på Volda-Lauvstad under ombygging av Ørland, som er 50pbe, og Fjord1 har jo lite med Salong og lukket forskip tilovers.
Husk kravet om salong over bildekk og overbygget forskip på den eine., dermed er f.eks. Normdøre ut. Torghatten kan bruke 1 av Bjørklid eller Røsund/Virak og Lysingen/Torgtind.
Boreal kan bruke Petter Dass og Fedjefjord når Sigrid er tilbake på Helgeland.
 
Fjord 1 kan vel bruke Veøy/ Bolsøy som har vore sommarferjer på Geirangerfjorden, men der det er nytt krav om utsleppsfrie ferjer. Gamle ferjer ser uansett ut til å hamne nordpå????
 
Norled bør være kapabel til å gi et godt tilbud på Brensholmen - Botnhamn. Det anbudet skriker jo etter MF Fedjefjord. Den er vel bare utleid til Boreal i vår. (Forøvrig er Nesna-anbudet godt egnet til både Norled og Fjord1)
 
Er det blitt gjort noe med kaiene på Brensholmen og Botnhamn?
Mener Torghatten Nord forsøkte å bruke "Vågan" der siste sommeren de drev, men at den ikke kunne anløpe den ene kaien...
 
Er det blitt gjort noe med kaiene på Brensholmen og Botnhamn?
Mener Torghatten Nord forsøkte å bruke "Vågan" der siste sommeren de drev, men at den ikke kunne anløpe den ene kaien...
Sjølve kaien eller var det heisetårnene og løftebaugen som kom i konflikt? Hamarøy har jo samme problem, kunne ikkje bruke kaiane på Hareid-Sulesund eller Volda-Folkestad grunnet løftebaugen.
 
Har hørt rykter om at THN har vunnet anbudet på helårsferge fra 1. sept., men M/F Vågan...? Noen som vet?
 
Back
Top