Ferjeanbud Troms 2021/2023/2025

Botnhamn - Brensholmen utlyst for perioden 9.9.2024 – 30.9.2027, pluss 1 års opsjon. doffin

Fartøyskrav: 35 PBE, 1VTE, 170 pax.
Kjølstrekt etter 1.1.1990. Fartøyet skal ha lukket bildekk, minimum i fremre ende. Skansekledning bak skal være godift å forhindre sjøsprøyt på bildekket.
 
Var kun Torghatten Nord som la inn anbud på fergesambandet Botnhamn-Brensholmen med driftskontrakt for perioden 9.9.2024 – 30.9.2027, pluss 1 års opsjon.
 
Forstår det slik at Troms fylkeskommune har avlyst anbudskonkurransen på Brensholmen - Botnhamn.
Torghatten Nord som var eneste tilbyder. Fenderveggen tåler ikke fergen som THN tilbydde.

Så hva skjer nå med sambandet?
 
Er ikke de to ferjene tilnærma identiske?
På Stangnes- Sørrollnes er det Selbjørnsfjord (120 PBE) som går i dag. Kravet er ei ferge med 75 PBE, i dag går det altså ei større ferge enn kravet. Antakelig et resultat av hva Torghattenkonsernet hadde av ledig materiell på tidspunktet for oppstart av kontrakten. Lyngen med sine 75 PBE oppfyller kravet i anbudet, men er altså vesentlig mindre enn den som går i dag.
 
Lyngen og Selbjørnsfjord er forskjellig. Lyngen er 75PBE med salong over bildekk og Selbjørnsfjord er 120PBE med salong på bildekk
Selvfølgelig, nå blanda jeg med "Hålogaland" som jo _er_ søsterskip med "Lyngen", glemte i farten at den ble bytta med Selbjørnsfjord for noen år tilbake
 
Back
Top