"Northguider" har har drevet i land nord på Svalbard

Fjerningen av Northguider er igang - arbeidet kan ta over en måned
Skal slepes til Bergen.

Det nederlandske bergingsselskapet Smit Salvage har ankret opp ved den forliste tråleren Northguider og starter i disse dager arbeidet med å fjerne båten.

Planen er å reparere skader og rette opp fiskebåten. Deretter skal den slepes på egen kjøl, først til Longyearbyen og så til Bergen for opphugging og resirkulering.

Skipene som skal brukes i operasjonen er kranlekteren Cormorant på 54 meter og støtteskipene Bear og Multratug 18. Kystverket har opprettet et ferdselsforbud i området mens arbeidet pågår.

Fiskebåten har blant annet hull i skroget under maskinrommet. Kystvakten inspiserte og tok bilder med ROV av skadene tidligere i sommer. Smit Salvage skal i første omgang undersøke om skadene har blitt større siden Kystvaktens inspeksjon, for så å starte reparasjonsarbeidet.

Kjent metode - spesielle forhold

Metoden som skal brukes for å heve vraket kalles parbuckling-metoden, og er en kjent metode for fjerning av vrak. Metoden ble blant annet brukt for å fjerne det havarerte cruiseskipet Costa Concordia i Middelhavet i 2013.

Det festes solide fester til dekket før de bruker hevearmer for å rette opp båten. De fester også stålplater under fiskebåten for at det skal bli mindre friksjon. Mens opprettingen pågår skal de pumpe ut vann og tette hull i skroget.

Det spesielle med operasjonen er at den foregår i omgivelser hvor store flak med drivis kan bli et problem også i august.

– Dette er utrolig langt fra alle steder man kan få sendt ekstrautstyr fra. Det vil ta uker å ettersende utstyr. Derfor må man planlegge veldig godt og ha backupløsninger. I tillegg er det dårlige kommunikasjonsforhold, det er til og med vanskelig med satellittelefon der oppe, sa Rune Bergstrøm i Kystverket til TU tidligere i sommer.

Smit Salvage vil ikke si noe om saken, men har sendt skisser som viser planene.

Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad

Northguider1.jpg


Northguider2.jpg


Northguider3.jpg

Illustrasjoner: Smit Salvage
 
Na starter hevingen av Northguider

Fartøyene som skulle fjerne «Northguider» fra Hinlopenstretet er nå på vei tilbake til Longyearbyen, noen uker før det som var planen.
 
Fra Facebook sidene til Kystverket:

Stans i fjerningen av Northguider

Smit Salvage har midlertidig demobilisert sine fartøyer og seilt til Longyearbyen på grunn av isforholdene nord for Hinlopen.

De kraftige vindene de siste dagene har gjort at drivisen har flyttet seg. Bergingsselskapet frykter at isen skal pakke seg rundt fartøyene. De overvåker isforholdene, og vil returnere til Hinlopen så snart situasjonen tillater det.

Som miljøvernmyndighet på Svalbard ved akutt forurensning, fare for akutt forurensning og vrakfjerning følger Kystverket bergingsoperasjonen av Nortguider tett.
 
Lekteren som skal berge den havarerte tråleren "Northguider" på Svalbard returnerer til Longyearbyen.
 
Fjerningen av Northguider forsinket
 
Da blir altså Northguider liggende til neste år.
 
"Northguider" erstattes av innkjøpte "Nybo" som skal byggast om for snøkrabbe- og rekefiske
 
Back
Top