Search results

  1. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    De unngår vel alle løsninger som krever ekstra bemanning. Men jeg ser jo for meg at det ganske enkelt kunne vært hengt på en fotgjengerbane på utsiden av tårnet til kjørebroen.
  2. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Det er faktisk ganske lite som skal til før de kan kjøre fire rekker i land samtidig, Det er fotgjengerfeltet som ødelegger litt. Bilde snippet fra Erik Asks video på Facebook siden Fergefart i Hordaland
  3. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Forklaringen er at Huftarøy klassen har bare ett dekk. De er også bredere 20.7m mot 18,7 m for Bergensfjord klassen. Så de klarer 6 småbiler i bredden mot 5 . Risikoen for grunnstøting er vel høyere med de nye fergene, og konsekvensene er også større, siden de er ganske hjelpeløse hvis de...
  4. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Ja, 12m stemmer. Men fergene i Huftarøy klassen er litt over anbefalt bredde (20.7m). Så de skulle hatt en senteravstand på over 10m. Dette er fikset ved å gjøre kjøreåpningen på fergen et par meter bredere, og sveise på en liten utvidelse på utsiden av kjørebroen...
  5. J

    Torghatten Nord, Bygg 878 & 879 ved Vard Brevik, MM 125 FD LNG "Flatøy" og "Lysøy"

    Da er Bastø II på hjemvei. Blir sikkert ikke savnet. Flatøy går vel inn i ruteplanen da, den tok 13:05 avgangen fra Halhjem ihvertfall.
  6. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    https://www.google.no/maps/place/Aarhus,+Denmark/@56.159078,10.2221397,39a,49.7y,354.75h,59.81t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x464c4cb15397788b:0x8c4dd7d9912ea2af!8m2!3d56.162939!4d10.203921 Molslinjen har slike ramper. De har også vannjetdrift, som er mindre sårbar for grunnstøting :). Egentlig...
  7. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Grunnen til at de har bare ett dekk er vel først og fremst for å spare mannskap.
  8. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    https://sysla.no/maritim/den-splitter-nye-ferjen-gikk-pa-grunn-natt/ Gikk ikke til Haugesund, men tilbake til Westcon i Ølen med assistanse fra BB Server, som fortsatt ligger stand-by i Ølen. Må få ny propell fra Tyskland sies det. Som nevnt før, de skulle nok hatt to thrustere i hver ende slik...
  9. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Så gikk Samnøy også til Ølen. Og Huftarøy kom tilbake, men sliter med å holde ruten i søndagsrushet. Det ser ut som de har stilt ned effekten litt i Ølen. Færøy og Flatøy går stadig nye prøveturer ved sine respektive verft.
  10. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/KvOLw7/Propelltrobbel-for-den-nye-E39-fergen Huftarøy ligger i dag ved Westcon i Ølen, mens Bastø II er tilbake i rute. Og Bergensfjord ligger til kai i Haugesund,
  11. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Det ble Bergensfjord som ble trukket ut først. Gikk til Haugesund, skal vel ned til søsterskipene i Boknafjorden. Og Bastø II gikk til Rubbestadneset.
  12. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Vi får se. Fanafjord har lagt mye på 18kn , men måtte over 20kn i helgetrafikken fredag og søndag.
  13. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    I dag ser det ut til at Huftarøy og Samnøy går i rute, ihvertfall midlertidig. Hvem skal ut? Bastø II ligger stand-by ute i fjorden. Fanafjord bunkrer for Tyskland?
  14. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Nesten litt i overkant mange ferger i dag. Samnøy prøvde seg på en runde for Bastø II, men klarte heller ikke å holde ruten. Huftarøy har visst hatt noen biler ombord, men går ikke i noen regulær rute sa langt:
  15. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    https://www.midtsiden.no/ny-torghatten-ferje-kom-til-halhjem
  16. J

    Virtu Ferries, Bygg nr. 089 ved Incat Tasmania Pty Ltd, 110m Incat wavepiercer "Saint John Paul II"

    Det forskes endel på det: https://www.researchgate.net/publication/279840695_Mitigation_of_Slamming_of_Large_Wave-Piercing_Catamarans Og noen går over til trimaraner...
  17. J

    Torghatten Nord, Bygg 878 & 879 ved Vard Brevik, MM 125 FD LNG "Flatøy" og "Lysøy"

    Flatøy er ute på fjerde prøvetur.... Toppsjefen i Torghatten begynner å bli utålmodig: https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/yvqm9a/-Jeg-har-vart-i-denne-bransjen-i-30-ar-og-aldri-opplevd-liknende Ifølge konsernsjef Forbergskog kostet det rederiet titalls millioner ekstra å bestille to av...
  18. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 1080-1082 ved Tersan, MM 125 FD LNG "Huftarøy", "Samnøy" og "Færøy"

    Fanafjord var oppe i 22 knop i dag for å holde ruten. Det blir store sko å fylle.
Top