Search results

  1. N

    Laid-Up Hurtigruten ships

    -Trollfjord- has been lying on the little tip of "Hundbergan" just south of Tromsø town for several weeks in Northern-Norway. I see her everyday i drive to work. This is an old Norwegian military instalation. Trollfjord rests there...
  2. N

    HSC tråden, de travle hurtigbåtene våre

    Endelig skal disse båtene skvises ut, en ut-skvising mange av oss forventet og forutså for mange år siden. Disse båtene var aldri bygd for det dem gikk til, og dermed så vi det antatte følgetonet dette medførte. Hurra for nye båter, mer i ånd med det gode gamle 90-tallet, der båtens faktiske...
  3. N

    WindPartner, Bygg nr. ? ved Esbjerg Shipyard, Vindmøllesupport "Sea Puffin 1"

    Ohh... Spennende å følge med på, lukter jo litt gammel fisk her, men det er jo bare meg.....
  4. N

    Brave Line, Bygg nr. H680 & H681 ved Austal Ships, Austal 50 "Rikula" & "Blue Magpie"

    Blue Magpie, altså "Blå Skjære" på norsk, interessant navn :)
  5. N

    Cruiseservice AS kjøper FlyingCat™ 40 "Gabriele M", blir "Gabriele"

    Who knows... Spennende å følge med på. Skulle ønske disse båtene fikk en ny og moderne etterfølger som utviklet designspråket videre til i dag. Det er vel kommersielt ingen tvil om at disse er ansett som de peneste båtene noensinne levert som hurtigbåter i moderne tid. Lenge leve Fjellstrand...
  6. N

    Virtu Ferries, Bygg nr. 089 ved Incat Tasmania Pty Ltd, 110m Incat wavepiercer "Saint John Paul II"

    Interessant observasjon, har tenkt på dette selv mange ganger, hvorfor skipene i denne størrelsen stadig sverger til denne løsningen. Det hele virker litt old-school, men de vet vel hva de gjør antar jeg. Men rent hydrodynamisk er sett det vel ingenting som skulle tilsi at dette er nødvendig...
  7. N

    Norled, Bygg nr. 47 & 48 ved GS Marine, Passasjerkatamaraner "Fjordled" & "Fjordøy"

    20 knop i marsfart er jo et signifikant fall fra normalen hva gjelder hurtigbåter. Greit nok at man prøver finne linken mellom el/hybrid-teknologi og dagens hurtigbåter, men om differansen er så stor, så må En jo spørre seg selv om dette er "liv laget". Hurtigbåter opererer normalt med 30 knop...
  8. N

    CIRR 120P "San Pawl" i Valetta, Malta

    Kan ikke annet enn å si meg enig i at disse hurtigbåtene er det råeste som noengang har trafikkert kysten vår. Cirrus-120 designet er som de fleste ikke kjenner til, eller forstår, forløperen til den norske marine sine corvette-båter med luftputeteknologi, der KNM Skjold er resultatet og...
  9. N

    Anbud Hurtigbåtrute 2, 3 og 4 i Troms

    Jeg ønsker Norled lykke til med å prøve å reparer det negative inntrykket det lokale folket her har hatt av de forrige hurtigbåtene! Endelig har vi båter som igjen vil være "up to par" med den generelle situasjonen i hurtigbåtverden, samt "up to par" med hva lokalbefolkningen i den aktuelle...
  10. N

    HSC tråden, de travle hurtigbåtene våre

    Dere er ikke alene! Disse båtene, Flying Cat 40, fra Fjellstrand på begynnelsen av 90-tallet, er hos mange, mange, flere enn oss, de peneste hurtigbåtene som noen gang har sedd sitt åsyn i verden. - Og i min verden, som så mange andre sin, er det ingen tvil om det, noe mer estetisk enn dette...
  11. N

    Kystruta ut på anbud

    Det kan vel løselig se ut som at hurtigruten velger å la de eldre båtene trafikkere kystruten i hurtigrute-øyemed, mens de nyeste båtene vil trafikkere den egen-utnevnte nye seilingen på kysten, da kun for utenlandske turister. Må si jeg skjønner hurtigruten litt her, de vil jo fortsatt holde...
  12. N

    Norled, Bygg nr. 541, 542 & 543 ved Oma Baatbyggeri, OMA-CAT 39M "Fjorddronningen", "Fjordprinsen" og "Fjordjarl"

    Jeg er forsåvidt enig med deg, rent utseendemessig, men de er iallefall bygget av materialer som vil kunne tåle den påkjenningen de er tiltenkt til, i motsetning til de gamle båtene, som kun var et resultat av miljøkåt politikk, fullstendig uten omtanke for biologiske faktum og realiteter.
  13. N

    Norled, Bygg nr. 541, 542 & 543 ved Oma Baatbyggeri, OMA-CAT 39M "Fjorddronningen", "Fjordprinsen" og "Fjordjarl"

    Endelig, for lokalbefolkningen her, vil det på nytt tre inn skikkelige båter i denne ruten. Uten å svartmale alt, er det vel ingen hemmelighet at det jevnt over har vært en misfornøyd konsis rundt de eksisterende "miljø/karbon" båtene, i alle år de har har vært i drift her i regionen. Denne...
  14. N

    Umoe Mandal - Voyager 38 X

    Som jeg har sagt så mange ganger før, når tid ser vi denne teknologien igjen i hurtigbåtene våre? Det er jo helt tydelig, båter som denne er det siste innen teknologisk utvinning, og samtidig fornyer den gammel teknologi levert av hurtigbåtene våre for snart 30-år siden. Samme teknologien, i...
  15. N

    Konkurransen om verdas fyrste hydrogen-hurtigbåt er i gong

    Da du ordlegger deg slik, kan jeg ikke med sikkerhet påstå å vite hva du egentlig prøver å formidle, event. mene om tråden min. Jeg blir litt forvirret da det "flere veier tolkes kan". Konstruktiv kritikk på meningene mine skal jeg gjerne debattere videre... Mvh
  16. N

    Konkurransen om verdas fyrste hydrogen-hurtigbåt er i gong

    Jada, vi i Norge, med våre 5 millioner innbyggerne, skal være verdensenere og sette et eksempel for hele kloden, jada... Vi skal klare å skape noe revolusjonerende, vi skal angivelig skape noe ingen andre har, vi skal bare pakke på vårt miljøkåte, futuristiske, men dog fullstendig urealistiske...
Back
Top