Search results

  1. J

    Buquebus, Bygg nr. 096 ved Incat Tasmania Pty Ltd, 130m Passasjerkatamaran "China Zorrilla"

    https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/incat-tasmania-leads-the-electric-ferry-charge-79715
  2. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 80 og 81 ved Myklebust Verft, Bil- og Passasjerferge 2x "TBN"

    Jeg mener altså det ville gått fint med batterier. Spesielt hvis noen av dem var "Roll on- Roll off", så de kunne lades på land og byttes. Incat Tasmania bygger nå fergen "China Zorrilla", som skal gå en distanse på 45 nm i Sør-Amerika. De planlegger nå ferger som skal gå ruter på over 90 nm med...
  3. J

    Torghatten Nord, Bygg nr. 80 og 81 ved Myklebust Verft, Bil- og Passasjerferge 2x "TBN"

    Men hvor skal strømmen komme fra? Det vil jo gå mer enn dobbelt så mye strøm i forhold til å lade en batteriferge (som jeg tror vil være fullt mulig i 2026)
  4. J

    BIGLIFT BARENTSZ med DCOSP

    Dette er nok: Doggerbank C Offshore Substation Platform Her er DAOSP https://aibel.com/news/dogger-bank-a-offshore-substation-has-arrived-in-haugesund https://aibel.com/news/dogger-bank-c-offshore-wind-contract-awarded-to-aibel
  5. J

    Skipsulykker

    https://www.nrk.no/norge/bro-kollapset-i-usa-etter-skipskollisjon-1.16821579
  6. J

    "Viking Sky" - problemer på Hustadvika

    De burde fått seg noen bedre livbåter også: https://www.cruise-ship-industry.com/wp-content/uploads/2021/11/ICSI-Innovations-Report-Kloster-Nov-21.pdf
  7. J

    Skipsulykker

    https://www.tu.no/artikler/kjempekranen-knakk-under-test-na-er-dnv-saksokt-i-norge/544735
  8. J

    Norled, Bygg nr. 37 & 38 ved Westcon, LMG 80 DE og LMG 80 DEH2 "Nesvik" & "Hydra"

    Men spørsmålet er hva denne "utviklingen" skal brukes til. Når vi ser at det er metanol eller ammoniakk som blir valgt for nesten alle andre nullutslippskip, der det ikke holder med batterier. Og gjerne den trygge løsningen LOHC for passasjerskip...
  9. J

    Norled, Bygg nr. 37 & 38 ved Westcon, LMG 80 DE og LMG 80 DEH2 "Nesvik" & "Hydra"

    Det er veldig vanskelig for meg å forstå poenget med at Hydra skal gå på flytende hydrogen. Ruten den går kan jo fint dekkes med batterier, og det er ikke planer om å bruke flytende hydrogen på andre fergesamband. I Vestfjorden er det valgt hydrogen i gassform. Selv om de trolig kunne klart seg...
  10. J

    Skipsulykker

    Nei, jeg ser nå at det er ikke VTS mellom Korsfjorden og Sletta. Men hadde de reagert på et slikt kursavvik?
  11. J

    Skipsulykker

    Vel, jeg beveger meg endel på sjøen i det området, og jeg synes ikke det er trygt hvis store fartøy kommer slik uten kontroll. Det var 9 mann ombord og minst to mann på vakt i Fedje VTS, alle kan vel ikke ha fått illebefinnende.
  12. J

    Skipsulykker

    Jeg tror også stoppen ved Flesland var planlagt, for de reduserte farten til 5 knop en god stund før. Men ved Tysnes ser det ut til å være en klassisk sovende rormann. Rart de ikke har systemer som gir alarm både ombord og hos VTS. Her er de jo helt på feil side av leden, og like ved en...
  13. J

    Seismikktråden

    https://www.sdir.no/ LAGG8 OCEANIC ENDEAVOUR Dato 2023.12.20 SKJØTE Eier SHEARWATER GEOSERVICES ASSETS VI AS Beløp 40500000.0 USD LACW8 GEO CASPIAN Dato 2024.01.05 SKJØTE Eier SHEARWATER GEOSERVICES ASSETS VIII AS Beløp 41200000.0 USD
  14. J

    Havila Kystruten, Bygg nr. 1093, 1094, 1193 og 1194 ved Tersan Shipyard, Havyard 923 "Havila Capella/Castor/Polaris/Pollux"

    Skipsregisteret: SKJØTE Dato 2024.01.29 Beløp 500000.0 NOK Eier KRAFT JOHANSSEN AS Hjemsted MOLDE
  15. J

    Skipsulykker

    Merkelig at de setter igjen kapteinen alene uten overlevingsdrakt i tre timer, og flyr til land for å bunkre. Redningsmannen burde vel blitt igjen. https://kvf.fo/greinar/2024/02/06/stodudagforing-kambur-er-sokkin-og-tveir-menn-eru-enn-saknadir "Tann seinasti maðurin, sum varð bjargaður av...
  16. J

    Fosen Yard konkurs

    En økonom kan nok forklare dette bedre, men det er min oppfatning at konkurs gjerne skyldes et akutt likviditetsproblem. Et selskap kan drive lenge med underskudd så lenge det er tilgang på egenkapital, konsernbidrag eller lån. Det kan også være avtalt delbetalinger i løpende prosjekter. Men det...
  17. J

    Fjord 1, Bygg nr. 1113 og 1114 ved Tersan Shipyard, HAV 934 "Sunnylvsfjord" og "Norddalsfjord"

    https://www.skipsrevyen.no/fjord1-sunnylvsfjord-tersan-shipyard/her-er-mf-sunnylvsfjord/1618338
  18. J

    Fosen Yard konkurs

    https://www.skipsrevyen.no/fosen-yard-norwegian-ship-design-torghatten-nord/skal-elektrifisera-ferja-mf-baroy/1464031 https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:308468/mmsi:257741000/imo:9607394/vessel:BAROY Voyage State: No Recent Updates Reported ETA: 2023-08-12 19:00 LT...
  19. J

    HSC tråden, de travle hurtigbåtene våre

    Her er det valgt dårlige løsninger. Med batteribytte , som mange hurtigbåter i andre regioner får nå, kunne rutene gått som før. Hybridløsninger er også planlagt flere steder. Da elfergen Ampere kom i drift, viste det seg raskt at den burde hatt et reserveaggeregat som var stort nok til å...
  20. J

    HSC tråden, de travle hurtigbåtene våre

    Det er vel trolig til nybyggene "Mjølner" og "Magni" er klare; https://skipsfarts-forum.net/index.php?threads/anbud-tr%C3%B8ndelag-2024-og-2025.2156/page-3 Bygging av fartøy og oppstart Rute 810 Januar 2023: Oppstart bygging av fartøy, MS Mjølner. April 2024: Ferdigstilling og overlevering av...
Back
Top