Denne båten skal brukes både til fiske og havbruk
AquaSjark blir en helt ny kombinasjonsbåt.
Båten skal både drive effektivt garnfiske og brukes som arbeidsbåt i havbruksnæringen. Den har et nyutviklet skrog med stor bredde som skal gi god plass og stabilitet.
- Båten er kontrahert. Den er på tegnebordet nå, og så snart tegningen er ferdig, blir aluminiumen skåret, forteller Joakim Martinsen, daglig leder i Åkenes Kystfiske.
Båten har dekksutrustning som enkelt tilpasses fiskeri eller havbruk, og en brønn for å frakte rognkjeks. Den blir 10,99 meter lang 5,60 meter bred, med en lastekapasitet på 30 kubikkmeter.
NSK Ship Design i Harstad står bak designet. Båten har tre eiere: Åkenes Kystfiske, Odd Lundberg-rederiet og fisker John Einar Engen fra Sommarøy.
Det er sistemann som skal stå som skipper og høvedsmann på båten. Planen er å fiske torsk på vinteren og blåkveite på sommeren.
Men ni måneder i året skal den brukes til noe helt annet. Fiskerne har nemlig en avtale med Gratanglaks og Kleiva Fiskefarm om å leie båten ut som servicefartøy.
- For å få til gode fremtidige løsninger, tror jeg det er viktig å finne slike samarbeidsflater. Fiskerinæringa er kapitalintensiv og verden beveger seg fort. Samarbeid blir viktig fremover for å få til ting, sier Martinsen.
Skroget bygges ved et verft i Finland, mens den utrustes ved Grovfjord Båtbyggeri. Etter planen skal den være ferdig om et år.
Les meir på sidene til Tekfisk
AquaSjark
Illustrasjon: NSK Ship Design
AquaSjark blir en helt ny kombinasjonsbåt.
Båten skal både drive effektivt garnfiske og brukes som arbeidsbåt i havbruksnæringen. Den har et nyutviklet skrog med stor bredde som skal gi god plass og stabilitet.
- Båten er kontrahert. Den er på tegnebordet nå, og så snart tegningen er ferdig, blir aluminiumen skåret, forteller Joakim Martinsen, daglig leder i Åkenes Kystfiske.
Båten har dekksutrustning som enkelt tilpasses fiskeri eller havbruk, og en brønn for å frakte rognkjeks. Den blir 10,99 meter lang 5,60 meter bred, med en lastekapasitet på 30 kubikkmeter.
NSK Ship Design i Harstad står bak designet. Båten har tre eiere: Åkenes Kystfiske, Odd Lundberg-rederiet og fisker John Einar Engen fra Sommarøy.
Det er sistemann som skal stå som skipper og høvedsmann på båten. Planen er å fiske torsk på vinteren og blåkveite på sommeren.
Men ni måneder i året skal den brukes til noe helt annet. Fiskerne har nemlig en avtale med Gratanglaks og Kleiva Fiskefarm om å leie båten ut som servicefartøy.
- For å få til gode fremtidige løsninger, tror jeg det er viktig å finne slike samarbeidsflater. Fiskerinæringa er kapitalintensiv og verden beveger seg fort. Samarbeid blir viktig fremover for å få til ting, sier Martinsen.
Skroget bygges ved et verft i Finland, mens den utrustes ved Grovfjord Båtbyggeri. Etter planen skal den være ferdig om et år.
Les meir på sidene til Tekfisk
AquaSjark
Illustrasjon: NSK Ship Design