Østerfjord AS, Bygg nr. 1098 ved Tersan Shipyard, MT 1115 "Østerfjord"

Refvik

Administrator
Staff member
Hører rykter om Østervold AS har ute prising på ny "Østerfjord" med MT design, 64 meter lang og 14 meter brei...
 
Last edited:
Østerfjord AS bygger ny "Østerfjord" ved Tersan Shipyard, levering Juni 2021

Kombinert Autoline og Snurrevad med MT 1115 design fra Marin Teknikk

"Østerfjord"
IMG_0678-1024x576.png

Illustrasjon: Marin Teknikk
 
Marin Teknikk sikret ny kontrakt på nytt stort kombinert line- og snurrevadfartøy

Marin Teknikk har inngått avtale med Østerfjord As, Torangsvåg i Austevoll, samt med Tersan Shipyard i Tyrkia for levering av design- og engineering for eit nyvinnande fiskefartøy.

Fartøyet bygges med eit nyvinnande energibesparande hybrid framdriftssystem med batteripakke. Fiskefartøyet har forskjellige driftsprofiler og det er da viktig og «tune» inn motorer, propeller og thrustere riktig for å oppnå redusert brennoljeforbruk og utslipp av miljøskadelige gasser. Det er derfor lagt stor vekt på best mulig design og systemer for å oppnå eit svært miljøvennlig skip. Fartøyet får ei komfortabel innredning for 23 personer. Det er designet i hht rederiets ønsker og vil bli utrusta med eit stort autoline system med kapasitet for omlag 76 000 krok, full snurrevad utrustning, og automatisert filet- og HG prosesserings fabrikk. Det er høg fokus på skånsom håndtering og prima kvalitet på fiskeprodukta. Fabrikken er også rigget opp for å ta best mulig vare på restråstoff. Logistikken fra fangsten kommer ombord til den blir ferdig levert på paller ved kai er nøye planlagt for å bevare best mulig kvalitet og redusert lossetid i havn.

Det blir flere annerkjente leverandørar fra Norge som for nytte godt av kontrakten med utstyrs leveransar til fartøyet.

Rederiet har inngått kontrakt med Tersan Shipyard om bygging av fartøyet som er planlagt for levering i andre kvartal 2021. Dette blir det sjette fartøyet av MT-Design som bygges ved Tersan.

Marin Teknikk har designet ei rekke linebåter for norske og utenlandske rederier, og befester med denne prestisje kontrakten sin posisjon i dette krevjande og spennande markedet for design av fiskefartøy. Samarbeidet med den aktive og dyktige Østervold familien starta hausten 2017. Marin Teknikk er svært takknemmelig for tilliten som rederiet har vist ved å inngå design og engineering kontrakt med oss for det allsidige og avanserte fiske fartøyet.

Salgsdirektør Richard Gjerde påpeker at dette er en svært gledelig kontrakt i eit krevende marked. «Vi har jobba tett med Olav Østervold & familien sidan seinhausten 2017 og føler at dette er ein annerkjennelse av arbeidet vårt med å tegne trygge, funksjonelle, miljøvennlige og kosteffektive fiskefartøy som er spessialtilpassa til det dyktige rederiet sine behov». Det er veldig spennende for Marin Teknikk å samarbeide so tett med eit sterkt rederi som er så aktive innenfor fiskeri, i tillegg til at dei også eig og driv fartøyer innan «offshore».

Båten vil ha ei lengde på 67 meter og en breidde på 14,6 meter, som gjer det til verdens største i sitt slag. Fartøyet skal primært drive fiske med line og snurrevad i nordiske farvann etter kvitfisk. Prosjektet har fått design benevnelsen MT1115.

Kilde: Marin Teknikk

"Østerfjord"
01_marin_teknikk.jpg

Illustrasjon: Marin Teknikk
 
"Østerfjord" klar for sjøsetting tidligere idag
Østerfjord 01.jpg
Foto: Büşra Oktay

Østerfjord 02.jpg
Foto: Zeynep Rengin Gül
 
"ØSTERFJORD" har startet på hjemseilasen. Ser på AIS at de ligger ved Istanbul for bunkring i øyeblikket.
 
Virkelig fascinerende å være på virtuell rundtur, flott båt! Men kan ikke minnes å ha sett innpakkede flenser i maskinen før, altså isolerte med noe en sølvfarget tape eller noe, hva er dette for noe?
 
Back
Top