AKOFS Offshore tar over Brønnintervensjon for Equinor

Refvik

Administrator
Staff member
Equinor awards AKOFS Offshore Letter of Intent

16 May 2018 - AKOFS Offshore, a company owned by Akastor ASA, has entered into a Letter of Intent with Equinor for provision of year round light well intervention services (LWI) on the Norwegian continental shelf. Pursuant to the Letter of Intent, the contract period is for five years, with an option period of three years. Contract award is subject to partner approval and final agreement on terms and conditions.

The contract value for the initial five-year period is approximately USD 370 million. The work is scheduled to commence first half of 2020 and will be performed from the AKOFS Seafarer well intervention vessel which is owned and operated by AKOFS Offshore. The vessel and its intervention system will undergo necessary modifications and upgrades as part of preparations for the contract.

"This is an important milestone for the company as we increase our operating envelope to include the Norwegian continental shelf. Equinor is a key operator of subsea wells and has been pioneering the use of subsea intervention technology. Building on experience from Norway and international operations including Brazil, AKOFS Offshore together with our partners DeepWell and WellTec, acting as subcontractors, are proud of the confidence shown by Equinor", comments Geir Sjøberg, CEO of AKOFS Offshore.

AKOFS will establish a joint operations support office with its partners in the Stavanger region in connection with the contract.

Kilde: AKOFS Offshore
 
Dette er dårligt nytt for Island Offshore som har hatt "Island Wellserver" og "Island Frontier" på denne kontrakta sidan 2006...
 
Kan sjå ut til at Island Offshore får fortsette med "Island Wellserver" med sesongarbeid med Equinor på LWI tjenster...
 
Avtalen med AKOFS Offshore gjort endelig
Akofs Seafarer er tildelt kontrakt for å drive lett brønnintervensjon for alle Equinor-opererte lisenser i perioden 2020 til 2025.
Equinor er operatør for om lag 560 undervannsbrønner i drift på norsk sokkel. Brønnene krever vedlikehold, reparasjoner og nye produksjonstiltak.
Kontrakten for kabeloperasjoner på Equinors undervannsbrønner har en varighet på fem år, og inkluderer én opsjon tre år. Anslått verdi for de fem årene er i underkant av 3 milliarder kroner. Blant tjenestene som er inkludert i avtalen er kjøring av brønnkontrollpakke, kabeltjenester, fjernstyrt undervannsfartøy, noen loggetjenester og bruk av brønntraktor.
Akofs Seafarer er 156 meter lang, og er med det en betydelig større innretning en det som er brukt for lett brønnintervensjon for Equinor tidligere.
– De siste årene har vi drevet med lett brønnintervensjonsaktiviteter i de delene av året som har best vær. Vi ønsker nå å drive med helårsintervensjoner, med en innretning som fungerer på linje med de mobile riggene når det gjelder venting på vær. Dette er en robust innretning som vil kunne operere store deler av året, sier Geir Tungesvik, direktør for boring og brønn.
Avtalen er en videreføring av intensjonsavtalen som ble inngått med mellom Equinor og Akofs Offshore 16. mai.
 
Myklebust skal oppgradere AKOFS Seafarer

Myklebust Verft har inngått kontrakt med AKOFS Offshore om ei større oppgradering av brønnintervensjonsfartøyet AKOFS Seafarer. Etter planen skal fartøyet kome til verftet i mai og størstedelen av arbeidet frå verftet si side skal vere utført innan oktober 2019.

- D
ette er ein gledens og historisk dag for alle våre tilsette, seier dagleg leiar i Myklebust Verft, Inge-Jonny Hide. Kontrakten er det største ombyggingsoppdraget verftet har vunne nokon sinne og er også det første, store prosjektet som verftet får inn i ordreboka etter at Myklebust og Kleven skilde lag.

- Oppdraget vil ha stor sysselsettingseffekt både for eigen arbeidsstokk og for ei rekkje underleverandørar. Vi kjenner AKOFS Offshore frå eit større oppdrag som vi leverte for tre år sidan. Den gong gjaldt det eit liknande fartøy, AKER Wayfarer. At dei no vel å kome tilbake til oss er ei solid tilbakemelding til alle våre tilsette og våre samarbeidspartnarar som jobbar her. - Straks bakarane har klar kakene blir det kontraktsfeiring på verftet, lovar verftsleiaren.

Det var i juni 2018 meldinga kom om at AKOFS Offshore hadde vunne ei fem år lang kontrakt med Equinor der AKOFS Seafarer skal utføre lette brønnintervensjonsoppdrag på den norske kontinentalsokkelen. Fartøyet skal vere klart til operasjon i løpet av første kvartal 2020.

For tre år sidan gjennomførte AKOFS ei større ombygging av "AKER Wayfarer" hos Myklebust Verft
Myklebust-Verft-ombygging-AKER-Wayfarer-web.jpg

Foto: via Myklebust Verft
 
Marin Teknikk med stor ombyggingskontrakt

Marin Teknikk AS har inngått en stor og viktig engineeringskontrakt med Myklebust Verft. Kontrakten gjelder en vesentlig ombygging av kjempeskipet «AKOFS Seafarer», den største ombyggingen som verftet har gjennomført.

Marin Teknikk skal stå for engineeringsarbeidet i forbindelse med ombyggingen som forventes stå ferdig i løpet av oktober 2019. Dette vil være et krevende arbeid der ombyggingen skal tilfredsstille NORSOK regelverket.

- Vi er svært glad for å dra denne kontrakten i land, sier Salgsdirektør Richard K. Gjerde. I et utfordrende marked er kontrakten viktig både for oss som selskap og for våre ansatte. Kontrakten vil medføre en vesentlig arbeidsmengde for oss, og vi er svært fornøyd med å bli valgt som partner i denne ombyggingskontrakten.

- Marin Teknikk har gjennom mange år vist at vi har den kunnskapen og ekspertisen som er nødvendig i en slik type ombygging. Vi har også designet flere nybygg tilpasset til denne typen intervensjons-operasjoner. Bedriften har mange dyktige ansatte som vil sørge for å gjennomføre dette prosjektet på en god måte.

Etter gjennomført ombygging skal «AKOFS Seafarer» inn på en fem år lang kontrakt med Equinor, der skipet skal utføre lette brønnintervensjonsoppdrag på norsk sokkel.
 
"Akofs Seafarer" brøt i dag opplaget ved Dommersnes, Vikebygd. Skal til GMC Rosenberg for dokking og klassing. Skal antageligvis tilbake til Dommersnes før den går til Myklebust i mai.
 
Kan sjå ut til at Island Offshore får fortsette med "Island Wellserver" med sesongarbeid med Equinor på LWI tjenster...

ISLAND WELLSERVER CONTINUES TO WORK FOR EQUINOR

Island Offshore and TIOS will continue as supplier of light well intervention services (LWI) for Equinor, with a new agreement signed for the use of Island Wellserver. The vessel has been working for Equinor, former Statoil, since April 2009, and by commencement of the new contract in 2020 Island Wellserver will be into its twelfth year for the same client.

The new agreement imply that Equinor extends the existing contract with one year, with options for 3x1 additional years.This will give Island Wellserver continuous work for a minimum of 200 days a year, equivalent to today’s contract.

“The last few years have really put us to the test, but as owner and operator within light well intervention we have asserted that this segment is viable. This contract proves that our services are needed,” states Managing Director of Island Offshore Management AS, Håvard Ulstein.

“We are very pleased to obtain renewed trust with Equinor, and we are confident that we will keep the vessel in operation for more than 200 days a year on the Norwegian continental shelf.”

In 2018 Island Offshore and TechnipFMC entered into a strategic collaboration agreement to deliver RLWI services on a worldwide basis. At the same time TechnipFMC acquired a 51% stake in Island Offshore’s wholly owned subsidiary, Island Offshore Subsea AS. This company is now named TIOS AS and is the contracting party with Equinor, while Island Offshore is the supplier of vessel with maritime crew.

Vessels for light well intervention, also called mobile offshore units (MOU), are important tools to increase the recovery from oil wells in service. Not only are they safer, but they are also more efficient and cost-effective than conventional rigs. Since the start-up Island Wellserver has carried out more than 250 well interventions!

Island Offshore also owns and operates the two MOUs Island Frontier and Island Constructor.

Kilde: Island Offshore
 
 
"Island Constructor" utgåande fra Aberdeen idag Onsdag
IslandConstructor1.jpg


IslandConstructor2.jpg

Begge foto: David Dodds
 
Back
Top