Anbud ferjesamband Tysfjorden

Av for meg ukjent grunn har Fram* i Møre og Romsdal i sin ferjeoversikt byttet ut "Eresfjord" med "Lifjord" på Sølsnes-Åfarnes fra januar i år av, kan det tenkes at "Lifjord" skal dit når "Romsdalsfjord", "Korsfjord" og "Moldefjord" er på plass?

og apropos Sølsnes-Åfarnes, "Stryn" er vel ferdig der når nytt anbud starter opp i 2022, kan den evt. brukes som 3./reserve på Tysfjorden, eller stilles det strenge miljøkrav til reserven også?

*Fram oppgav "Eresfjord" + "Stryn" fram til 31.12.20 og "Lifjord" + "Stryn" etter 01.01.21. Fjord1 oppgir "Eresfjord" + "Stryn"
 
Sogn/ Sulafjord kan vel brukast som reserveferje sidan det for reserven ikkje ser ut til å vere spesielle krav til alder, drivstoff osv. og at underdekk er tillatt ?
 
Leste ett rykte (ikke skyt postmannen om det er feil...) at Sulafjord skal ligge i kaldt opplag frem til 2022, forså seiles nordover å brukes på Drag-Kjøpsvik...
 
Leste ett rykte (ikke skyt postmannen om det er feil...) at Sulafjord skal ligge i kaldt opplag frem til 2022, forså seiles nordover å brukes på Drag-Kjøpsvik...
Tror ikke det kan stemme..? Er ikke dette en god gammel lukket pendelferge med aksling, ror og propell i begge ender? Må bli mye arbeid å bygge det om til elektrisk drift. Dessuten passer det dårlig med lukket ferge på dette sambandet da det er mye forskjellig ADR-last som går over både Drag-Kjøpsvik og Bognes-Skarberget. Er forsåvidt krav om 120 PBE også, ser ut som Sulafjord har bare 105.
 
Tror ikke det kan stemme..? Er ikke dette en god gammel lukket pendelferge med aksling, ror og propell i begge ender? Må bli mye arbeid å bygge det om til elektrisk drift. Dessuten passer det dårlig med lukket ferge på dette sambandet da det er mye forskjellig ADR-last som går over både Drag-Kjøpsvik og Bognes-Skarberget.
Ja nei vet ikke, som sakt, leste bare dette, så det er jo ikke noe sikkert men... hadde jo på sitt vis passet fint der... passasjerbegrensning gjelder jo uansett ved frakt av ADR.
Men ja, det er nok mye jobb å bygge ho om til hybrid/el.
 
"Sulafjord" er ikke lukket, den har "åpent tak", rister. Den var i sin tid ADR-ferjen på Bokanfjorden da de andre var lukket
 
Sulafjord ble tatt ut og brukt no i påsken. Sulafjord blir nok tenkt som reserve i nord.
 
Angåande Fannefjord, i anbudspapirene står det alle ferjer i pakken skal ha samme lengde på fallporten. Kva blir løysningen for Fannefjord? Eller er det nok at dei andre bruker forlenget rekkverk på fallporten?
 
Angåande Fannefjord, i anbudspapirene står det alle ferjer i pakken skal ha samme lengde på fallporten. Kva blir løysningen for Fannefjord? Eller er det nok at dei andre bruker forlenget rekkverk på fallporten?
Fannefjord skal få installert baugvisir før hun settes inn, da er det vel ikke lenger noe behov for den høye fallporten.
 
Back
Top