Anbud Hurtigbåtrute 2, 3 og 4 i Troms

Refvik

Administrator
Staff member
Troms Fylkeskommune lyste i går ut anbud for Hurtigbåtrute 2, 3 og 4 i Troms for perioda 01.01.2020 til 30.04.2030

Hurtigbåtrute 2 Tromsø-Finnsnes-Harstad
To fartøy med minimum plass til 250 passasjerer
Ett reservefartøy som kan gå inn i ruta innen 6 timer

Hurtigbåtrute 3 Tromsø-Skjervøy
Et fartøy med minimum plass til 146 passasjerer
Ett reservefartøy som kan gå inn i ruta innen 24 timer

Hurtigbåtrute 4 Tromsø-Lysnes-Tennskjær
Et fartøy med minimum plass til 146 passasjerer
Ett reservefartøy som kan gå inn i ruta innen 24 timer

Reservefartøy kan være det samme fartøyet for alle linjene
 
Miljø er ikke vektet i konkurransen, heller ingen minstekrav utover gjeldende regelverk. Det er uvanlig med det miljøfokuset som er nå. Kontrakten har også lang varighet, helt til april 2030.
 
Kan det gå så galt at Borealbåtene som går i dag kan fortsette fram til 2030? fra 1986 og fram til siste Kongen og Dronninga mønstra av så har det vært båter med passasjerkapasitet fra 270-350 og god komfort, pr i dag er passasjerkapasiteten 250 og komfort er værre enn pinnestolan på Hurtigruta.
På denna ruta har det altså gått fra at det var båter som var det beste av det beste å bygd etter passasjerundersøkelser og mange års erfaring til båter man håper er innstillt slik at man heller må ta buss.
 
Helt enig med ovennevnte.

Som et barn av 80-tallet, vokste man opp gjennom 90-tallet der Norge var på topp hva gjelder hurtigbåter.

Vi hadde rederi, verft, som alle var "top notch" internasjonalt.

Istedet, velger altså myndighetene, miljøkåte lokapolitikere osv., å kvitte seg med de "prima" båtene vi hadde, kun for å tilfredsstille det nye og pågående
miljøhysteriet.

Vi er en hurtigbåtnasjon, de store løft innen hurtigbåter er gjort hos Norske verft, hva gjelder design og teknologi, men, vi må altså se alt dette gå direkte
til faens gjennom politikerne våre.

Vi sitter igjen i dag, med ja, miljø, karbon, grønn, gul, blå, lilla, fiolett- hva faen fargen måtte være...

Den triste sannhet er at vi har skjøvet fra oss, og benektet, det faktum at vi er verdensenere innen hurtigbåter.

Hva blir det neste? - må jeg padle til Tromsø med egen kraft for å spare miljøet???
 
Boreal mister kontrakten - Norled overtar hurtigbåtrutene

Hurtigbåtruta Tromsø-Finnsnes-Harstad er en av landets aller største hurtigbåt-ruter med nær 200.000 reisende i året.

Siden i februar har det vært kjent at tre tunge aktører har regnet på driften av ruta og gitt sitt anbud til Troms fylkeskommune.

Torghatten Nord, Boreal og Norled har alle levert anbud. Boreal har driftet ruta fram til nå.

Nå er det klart at Boreal ikke vinner det nye anbudet. Norled er et heleid datterselskap av Stavangerske Dampskibsselskap. De har gått av med anbudsseieren.

Norled skal drifte følgende:
Linje 2 Tromsø – Finnsnes – Brøstadbotn – Engenes - Harstad.
Linje 3 Tromsø - Skjervøy
Linje 4 Tromsø - Lysnes

Fylkeskommunen mottok tre tilbud for drift av hurtigbåtlinjene 2, 3 og 4:

•Tilbyder 1: Boreal Sjø AS
- årlig kroner 86 062 000

•Tilbyder 2:Torghatten Nord AS
- årlig kroner 102 491 000

•Tilbyder 3: Norled AS
- årlig kroner 75 056 000

Norled gikk altså av med seieren i anbudskonkurransen.

MS Brage med plass til 147 passasjerer vil gå inn i linje 3 Tromsø - Skjervøy. Den vil starte allerede i mai.

Til linje 2 vil det komme to nybygde aluminiumsfartøy med plass til 296 passasjerer.

- Publikum vil oppleve dette som en betydelig kvalitets- og komfortheving i forhold til dagens fartøy, sier Prestbakmo.

Utslippsnivået vil ikke endres i forhold til i dag, opplyser han.

- Vi er sikker på at dette vil representere en betydelig kvalitetsheving knyttet til reisen til den enkelte.

For 75 millioner i året vil man komme ned på det årlige kostnadsnivået sammenlignet med dagens kostnader.

Slik blir båtene:
• Aluminium katamaran fra OMA-Båtbyggeri (39 meter)
• Fokus på kvalitet, universell utforming og komfort
• 104 plasser ved bord og justerbare seter
• Kiosk
• Minimum plass til 3 rullestoler og 3 barnevogner
• Eget barne- og ungdomsrom (Tv, musikk, nettbrett)
• Strøm og lading til hvert sete (USB)
• Bagasjeplassen nærdoblet fra i dag, innendørs
• 38 sykkelplasser
• Åpent toppdekk i fart

Les meir på sidene til Nord24
 
Jeg ønsker Norled lykke til med å prøve å reparer det negative inntrykket det lokale folket her har hatt av de forrige hurtigbåtene!

Endelig har vi båter som igjen vil være "up to par" med den generelle situasjonen i hurtigbåtverden, samt "up to par" med hva
lokalbefolkningen i den aktuelle regionen forlanger etter å ha ha vitnet prima hurtigbåter lokalt i rutene i over 40år, - før Boreal sin tid vel
og merke!

Fantastisk!
 
Back
Top