Denne båten skal samle inn slam fra lukkede oppdrettsanlegg
Planen er å ha den på sjøen i 2021. Men allerede før jul skal en fullskala pilot være klar
Gründerne i Aquapro på Stord i Hordaland har holdt på med planene i halvannet år.
- Vi har prosjektert et skip som skal ta unna den slammengden som vil være tilgjengelig i 2021, sier Ole Arthur Vaage til Tekfisk.
Skipet er tegnet og utviklet i samarbeid med Wärtsilä, og planen er at det skal samle opp og tørke slam fra lukkede oppdrettsanlegg i sjøen.
- Innhentingssystemet vårt kan også brukes på landanlegg hvis de legger en tank i sjøen der vi henter slammet, sier Vaage.
Utviklingen av skipet er gjort med støtte fra Innovasjon Norge som er tildelt via NCE Maritime CleanTech. Aqua Pro vant i forrige uke en innovasjonspris i Bergen.
Det siste året har teknologien for å tørke fiskeavfall vært testet ut hos ulike oppdrettsselskaper som Marine Harvest, Lerøy og Alsaker Fjordbruk.
- Tørkeløsningen vår består av en skrupresse og en platetørker, og vi har nå investert i nytt utstyr som er tilpasset den slamtypen vi skal håndtere. Dette er gammel teknologi fra femti år tilbake i tid, men det må tilpasses og jobbes med avhengig av slamtype, sier Vaage.
I dag finnes det noen lukkede anlegg i sjøen, som for eksempel Ecomerden, mens flere er på vei, som Cermaqs nye lukkede merd og Engesund Fiskeoppdretts betongmerd.
Innen 2021 vil det være så mange lukkede anlegg i sjøen med krav til oppsamling av slam, at det vil være mulig å tjene penger på det, tror Vaage.
- Det er kommet åtte-ti utviklingskonsesjoner som har krav om oppsamling av slam. Skal disse være bærekraftige, må de ha kontroll på slambehandlingen.
Han håper derfor båten som skal hente og prosessere slammet er klar i 2021.
- Den vil kunne hente 400 kubikkliter i døgnet, som tilsvarer fire-fem anlegg, sier Vaage.
«Seibas» bygges om
Allerede nå er de i gang med å gjøre klar en fullskala pilot. Båten «Seibas» skal bygges om og få et prosesseringsanlegg om bord.
Les meir på sidene til Tekfisk
Begge illustrasjoner: Wärtsilä Ship Design
Planen er å ha den på sjøen i 2021. Men allerede før jul skal en fullskala pilot være klar
Gründerne i Aquapro på Stord i Hordaland har holdt på med planene i halvannet år.
- Vi har prosjektert et skip som skal ta unna den slammengden som vil være tilgjengelig i 2021, sier Ole Arthur Vaage til Tekfisk.
Skipet er tegnet og utviklet i samarbeid med Wärtsilä, og planen er at det skal samle opp og tørke slam fra lukkede oppdrettsanlegg i sjøen.
- Innhentingssystemet vårt kan også brukes på landanlegg hvis de legger en tank i sjøen der vi henter slammet, sier Vaage.
Utviklingen av skipet er gjort med støtte fra Innovasjon Norge som er tildelt via NCE Maritime CleanTech. Aqua Pro vant i forrige uke en innovasjonspris i Bergen.
Det siste året har teknologien for å tørke fiskeavfall vært testet ut hos ulike oppdrettsselskaper som Marine Harvest, Lerøy og Alsaker Fjordbruk.
- Tørkeløsningen vår består av en skrupresse og en platetørker, og vi har nå investert i nytt utstyr som er tilpasset den slamtypen vi skal håndtere. Dette er gammel teknologi fra femti år tilbake i tid, men det må tilpasses og jobbes med avhengig av slamtype, sier Vaage.
I dag finnes det noen lukkede anlegg i sjøen, som for eksempel Ecomerden, mens flere er på vei, som Cermaqs nye lukkede merd og Engesund Fiskeoppdretts betongmerd.
Innen 2021 vil det være så mange lukkede anlegg i sjøen med krav til oppsamling av slam, at det vil være mulig å tjene penger på det, tror Vaage.
- Det er kommet åtte-ti utviklingskonsesjoner som har krav om oppsamling av slam. Skal disse være bærekraftige, må de ha kontroll på slambehandlingen.
Han håper derfor båten som skal hente og prosessere slammet er klar i 2021.
- Den vil kunne hente 400 kubikkliter i døgnet, som tilsvarer fire-fem anlegg, sier Vaage.
«Seibas» bygges om
Allerede nå er de i gang med å gjøre klar en fullskala pilot. Båten «Seibas» skal bygges om og få et prosesseringsanlegg om bord.
Les meir på sidene til Tekfisk
Begge illustrasjoner: Wärtsilä Ship Design