"Arctic Opilio" bygges om til krabbebåt

Feskar

Member
Ex. "Bjørkhaug" som er eid av Kvitbjørn AS, er for tiden ved Hirtshals Yard A/S for å bygge om til krabbebåt, skifter navn til "Arctic Opilio"


Foto: Ukjent via Facebook sidene til Hirtshals Yard
 

Refvik

Administrator
Staff member
Seismikkbåt bygges om i Hirtshals

Bjørkhaug vil bli bygget om for teinefiske etter snøkrabbe. I ombyggingen inngår installering av en fabrikk for oppdeling, pakking og frysing av krabbe.

Hirtshals Yard bygger om seismikkskipet Bjørkhaug til snøkrabbefartøy. Bjørkhaug er 56 meter lang og bygget i 1986, og skal etter det Kystmagasinet forstår overleveres klar for krabbefiske i annen halvpart av desember.

Det er andre gang verftet bygger om et fartøy til snøkrabbefiske. Det forrige var den færøyske snurperen Grunnabard. Dette fartøyet heter nå Ice Fjord. Samtidig venter Hirtshals Yard på å komme i gang med ombyggingen av et annet seismikkfartøy, 75,6 meter lange Kingfisher, ex. Geco Tau. Dette skal også bli en snøkrabbebåt. Det er det samme rederiet som eier Grunnabard, og etter det Kystmagasinet forstår har de bestemt seg for å bruke samme verft for ombygging av Kingfisher.

Kilde: Kystmagasinet


Foto: Ukjent via Kystmagasinet
 

Refvik

Administrator
Staff member
Ser "Arctic Opilio" passerer vest av Askvoll nå på vei til Tromsø, går fortsatt under namnet "Bjørkhaug" (Bjorkhaug) på AIS
 

Feskar

Member
The vessel Arctic Opilio, is as this is written, sailing off Egersund on Norway’s south coast, on its way to the northern city of Tromsø. It is a ship built as a seismic surveying ship servicing the oil- and gas industry, now rebuilt and converted to Norway’s most advanced crab vessel.

Arctic Opilio arrived at Hirtshals Yard in Denmark last year. The vessels were then named Bjørkhaug. Now, the 56-meter long vessel, is rebuilt and equipped with a top modern crab processing factory. The crab is butchered, and divided into claw sections, before being cooked, frozen and packed.
While many crab vessels are tied up, awaiting better fishing opportunities, and some even being sold or being put up for sale by their owners, the owners of Arctic Opilio have taken every effort to have the state-of-the-art vessels ready when the Russian zone of “Donut-hole” in the Barents Sea again opens for harvest of Snowcrabs. The owners of Arctic Opilio have invested around EUR 15 million in the vessel.
Kystmagasinet has visited the vessel and will publish a feature on the crab vessel in the next edition.

utdrag av kystmagasinet idag..

https://www.kystmagasinet.no/news-in-english/seismic-vessel-rebuilt-as-a-crab-vessel/
 
Top