Austral Fisheries, Bygg nr. 8 ved Båtbygg, SK 4260 "Cape Arkona"

Refvik

Administrator
Staff member
Fra Facebook sidene til Båtbygg AS

Det er med stolthet vi offentliggjør at Båtbygg AS, i lokalt og godt samarbeid med arkitekten Skipskompetanse, skal bygge et nytt fiskefartøy for Austral Fisheries. Båten blir 66,9 meter lang og kombinerer trål, line og teinefiske. Den forventes ferdigstilt våren 2020.

austral_fisheries_m.jpg

Illustrasjon: Skipskompetanse
 
Designet på denne fra Skipskomptanse heiter SK 4260'

Forøvrig bygg nr. 8 ved Båtbygg for levering April 2020
 
Was Båtbygg AS known under another name before?... What is the brand history behind this production facility?
 
"Cape Arkona" sjøsatt i går i Polen, ankommer Båtbygg ca. 1 November
CapeArkona1.jpg


CapeArkona2.jpg


CapeArkona3.jpg

Alle foto: via Rederiet/Båtbygg
 
Et bilde av "Cape Akona" før avgang Polen i går med "Stadt Kinn"
CapeArkona.jpg

Foto: via Rederiet/Båtbygg
 
Størrelsen på "Cape Arkona" kommer virkeleg til sin rette her sammen med "Koralen" som er ex. "Keltic"
CapeArkona4.jpg


CapeArkona5.jpg

Begge foto: Andreas Volle
 
"Cape Arkona" komt i hallen igjen og blitt malt utvendig
Cape Arkona 01.jpgCape Arkona 02.jpgCape Arkona 03.jpgCape Arkona 04.jpgCape Arkona 05.jpgCape Arkona 06.jpgCape Arkona 07.jpgCape Arkona 08.jpgCape Arkona 09.jpgCape Arkona 10.jpg
Alle foto: via rederiet Austral Fisheries
 
Overleverte det første multifunksjonsfartøyet

dsf3363.jpg

Den 67 meter lange og 15 meter brede «Cape Arkona» skal etter planen sette kursen mot Perth, Australia i løpet av den kommende uken. Foto: Båtbygg AS.

Båtbygg AS har overlevert «Cape Arkona» til Austral Fisheries. Båten skal primært drive fangst etter patagonsk tannfisk i Sørishavet.

Fartøyet «Cape Arkona» med byggnr. 008 er utviklet i nært samarbeid mellom Austral Fisheries, Båtbygg og Skipskompetanse. Skroget er bygget av Marine Projects i Gdansk.

- Dette er det første multifunksjonsfartøyet av sitt slag, den er rigget for autoline, teiner samt tråling og har mulighet til å kombinere alle disse typene fiskeri på en og samme tur. Primært skal fartøyet drive fangst etter patagonsk tannfisk i Sørishavet, men det skal også tråle etter isfisk og andre arter som rederiet har kvoter på, skriver Båtbygg i en pressemelding.

Det forventes at den 67 meter lange og 15 meter brede båten setter kursen mot Perth, Australia i løpet av den kommende uken.

- Etter at fiskeriregistrering er gjennomført så vil fartøyet gå videre til Mauritius for å ta om bord agn og mer utstyr før det går mot fiskefeltene rundt Heard- og McDonaldøyene i den antarktiske delen av Indiahavet.

Grunnet den pågående Covid-pandemien og den lange seilasen tilbake til Australia så ble det besluttet å ikke gjennomføre åpent skip eller dåpsseremoni i Norge, melder verftet.

Utstyr:
Variasjonen i fangstmetoder medfører også en meget ‘bred’ driftsprofil med store forskjeller i kraftuttak på propell og utstyr. For å optimalisere fartøyet for disse operasjonene er det valgt et noe utradisjonelt fremdriftsanlegg med tilhørende batteriløsning.

«Cape Arkona» er utstyrt med en såkalt «far-sønn-løsning», to Cat hovedmotorer på henholdsvis 1825KW og 1250KW som er koblet mot et Brunvoll gir/propell anlegg. I tillegg er det to akselgeneratorer tilknyttet det samme giret, hvorav en kan kjøres som elektrisk fremdriftsmotor/PTI.

- Dette gjør at kraft kan tilpasses faktisk forbruk, noe som reduserer gangtid og optimaliserer lastprofil på hovedmotorer samtidig som det reduserer drivstofforbruk og gir en meget robust og redundant løsning, skriver verftet.

For å ytterligere redusere forbruk og øke sikkerheten, så er det valgt en peak shaving-batteriløsning fra Elmarin/Corvus. Denne fungerer også som blackout prevention, altså den hindrer strømbrudd på tavle. Batteriene tar også opp regenerert el-kraft fra trålvinsjer og redistribuerer denne på tavle etter behov.

Autoline utrustning er levert av BFG Fiskevegn og inkluderer blant annet linespill, splitte, magasinløsning for 66 000 krok, samt agnemaskin og liner. Vinsjeløsningen for tråling er helelektrisk, og er levert av Rapp Hydema. Teinehaler er levert av Fremantle Hydraulics. Westmek stod for levering og installasjon av fabrikk. Innredningsarbeider og isolering er utført av Lido Marine.

Fryseri samt platefrysere er levert av Teknotherm med innfrysningskapasitet på 50T i døgnet. Ventilasjonsutstyr er levert av Aeron og installert av Båtbygg og Isovent.

Overleverte det første multifunksjonsfartøyet
 
Back
Top