Lanserer innsatsfartøy for rømt oppdrettslaks
Vikna-selskapet Båt & Motorservice AS utviklet et hurtiggående fartøy for gjenfangst av rømt oppdrettslaks.
Daglig leder Tor Erik Lysø og medinnovatør og styremedlem Øyvind Johansen i Båt & Motorservice AS har i løpet av det siste halvannet året utviklet en unik innsatsbåt for å styrke beredskapen ved lakserømminger. Foto. Båt & Motorservice AS .
Den nyutviklede innsatsbåten er designet for å gi oppdrettere stor gjenfangstkapasitet fra første minutt. Arrangementet på den hurtiggående farkosten gjør utsett og haling av fiskeredskapene langt mer effektivt.
Det skriver sekspet i en pressemelding.
– Oppdretterne har allerede en beredskap for gjenfangst ved rømminger, men for å øke deres kapasitet betydelig ved et eventuelt uhell, ser vi behovet for praktiske kvalitetssikringstiltak. I løpet av det siste halvannet året har vi utviklet en fartøytype som rendyrker en slik operasjon i enkelhet og effektivitet, sier Tor Erik Lysø, daglig leder i Båt & Motorservice AS.
Gjenfangstløsningen er tilpasset alle fiskestørrelser. I tillegg til selve fartøyet inkluderer konseptet også praktisk oppfølging av oppdrettere som velger å ta i bruk løsningen.
– Vi tenker helhetlig rundt beredskap, drift og oppfølging på våre fartøyleveranser, sier Lysø.
Les meir på sidene til Kyst.no
MD 106 FSV
GA-plan: Marin Design
Vikna-selskapet Båt & Motorservice AS utviklet et hurtiggående fartøy for gjenfangst av rømt oppdrettslaks.
Daglig leder Tor Erik Lysø og medinnovatør og styremedlem Øyvind Johansen i Båt & Motorservice AS har i løpet av det siste halvannet året utviklet en unik innsatsbåt for å styrke beredskapen ved lakserømminger. Foto. Båt & Motorservice AS .
Den nyutviklede innsatsbåten er designet for å gi oppdrettere stor gjenfangstkapasitet fra første minutt. Arrangementet på den hurtiggående farkosten gjør utsett og haling av fiskeredskapene langt mer effektivt.
Det skriver sekspet i en pressemelding.
– Oppdretterne har allerede en beredskap for gjenfangst ved rømminger, men for å øke deres kapasitet betydelig ved et eventuelt uhell, ser vi behovet for praktiske kvalitetssikringstiltak. I løpet av det siste halvannet året har vi utviklet en fartøytype som rendyrker en slik operasjon i enkelhet og effektivitet, sier Tor Erik Lysø, daglig leder i Båt & Motorservice AS.
Gjenfangstløsningen er tilpasset alle fiskestørrelser. I tillegg til selve fartøyet inkluderer konseptet også praktisk oppfølging av oppdrettere som velger å ta i bruk løsningen.
– Vi tenker helhetlig rundt beredskap, drift og oppfølging på våre fartøyleveranser, sier Lysø.
Les meir på sidene til Kyst.no
MD 106 FSV
GA-plan: Marin Design