"Bastø IV" og "Bastø VI" byggast om til helelektrisk drift

Refvik

Administrator
Staff member
Moss - Horten fergene blir elektriske

Bastø Fosen styrker miljøsatsingen til Norges travleste fergesamband. Med ladeanlegg ved kaia i både Moss og Horten, ny batteriferge og ombygging av de andre to hovedfergene spares i overkant av 6 millioner liter diesel i året.

Vi er svært glade for at vi nå får mulighet til å ytterligere elektrifisere Norges desidert mest trafikkerte samband. Bastø Fosen og Torghatten-konsernet ønsker å være fremoverlente og ta samfunnsansvar med å bidra til det grønne skiftet. Vi har arbeidet hardt over lang tid med å finne løsninger for elektrisk drift av våre seneste generasjons ferger, og tilhørende ladeinfrastruktur i både Moss og Horten. Støtten fra Enova gjør nå dette mulig, og vi går derfor i gang med å bygge ladeinfrastruktur også i Moss, samt elektrifisering av våre hovedferger, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen.

Enova støtter ombyggingen av fartøyene Bastø IV og Bastø VI til helelektrisk drift og etableringen av ladeanlegg i Moss havn med 136 millioner kroner. Dette kommer i tillegg til tilsagn på 31 millioner kroner i april 2019 til rederiets investering i batteriferga Bastø Electric og ladeanlegg i Horten havn.

Den nye 200 bilers elektriske fergen er allerede under bygging. I samarbeid med vår skipstekniske rådgiver The Norwegian Ship Design Company (TNSDC) har vi nå funnet løsninger for oppgradering og elektrifisering av eksisterende ferger. Bastø Fosen vil i nær fremtid inngå kontrakt med verft for å elektrifisere ytterligere to av våre ferger. Vi ser frem til å transportere biler, vogntog og passasjerer utslippsfritt over Oslofjorden. Dette er en gledens dag, sier Lund.

Verdifulle erfaringer for hele den maritime næringen
Det er rundt 36 000 fergeavganger i året mellom Horten og Moss, med et samlet dieselforbruk på rundt 8,5 millioner liter. Når alle de tre hovedfergene på sambandet nå vil operere kun på batteri, vil dette kutte drivstofforbruket på fergesambandet med 75 prosent.

Her viser Bastø Fosen med all tydelighet hvor mye det monner å elektrifisere fergetrafikken. Prosjektet vil også gi verdifull brukserfaring med høyspentlading som vil være nødvendig for større, energikrevende fartøy. Satsingen til Bastø Fosen bidrar dermed til å bygge kunnskap som kommer hele den maritime sektoren til gode, og vi er glade for å kunne bidra til at rederiets ambisjoner realiseres, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Alt i drift fra sommeren 2022
Nybygget Bastø Electric og ladeinfrastruktur i Horten vil være operative 30. april 2021. Ladeinfrastrukturen i Moss vil være ferdigstilt senest august samme år, mens fartøyene Bastø IV og Bastø VI vil være klare for helelektrisk drift senest henholdsvis 31. januar og 30. juni 2022.

Kilde: Pressemelding Bastø Fosen
 
Bastø IV er første båt inn til ombygging. Beregner å gå fra Horten 30. januar for å være på plass i Ølensvåg 1. februar på morgenen.
Jeg skal oppdatere denne tråden under ombyggingen med bilder og info for de som vil følge med.
 
Litt teknisk om ombyggingen (fra Teknisk Ukeblad):

Aksling ut

Teknisk sjef, Willy Pettersen, sier til TU at de to fergene skal gjennom en omfattende ombygging, men at det er god plass under dekk til batterier og tavlerom.

Bastø IV og Bastø VI har dieseldrevet hovedmotor fra GE med direktekobling til propell via en lang aksling. Motorene beholdes som backup slik at fergene blir hybride.
2 x General Electric 16V-Diesel Typ 250 MDC Ytelse 2 x 2250 kW

Akslingen skal bort. Vi monterer generator på hovedmaskineri og setter elektrisk motor på propellen. Vi beholder azipodene fra Rolls-Royce, sier Pettersen.

De tre hovedfergene vil gå til samme kai der det installeres ladetårn fra Stemman (Ferrycharger) og vakuumfortøying fra Trelleborg.

Fergene skal ha batterikapasitet på 4 MWh og hurtigladers med opp til 7,4 MW.
 
Hva skjer med Bastø V? Det kan virke litt rart at den ikke ble ombygd i stedet for å bygge en ny nesten lik.
 
Det forundrer meg at de valgte mekanisk drift med akslinger på så nye ferger. Alle de nyere fergene på Vestlandet har diesel-elektrisk drift allerede, og er slik sett enklere å bygge om til batteridrift. De nye Bastøfergene ble også bygget med ett dekk for at de skulle være raske å losse/laste. Men nå må de jo uansett ligge ca. 10 minutter og lade, så da er den fordelen borte. Dermed kunne de ha fått med over 300 biler med samme skrogstørrelse, og samme ruteintervall, hvis de hadde hatt et dekk til. De burde også hatt to thrustere i hver ende, slik fergene over Boknafjorden har. Da kan man ha bortfall av både et dieselaggeregat og en thruster uten å få problemer.
 
Det forundrer meg at de valgte mekanisk drift med akslinger på så nye ferger. Alle de nyere fergene på Vestlandet har diesel-elektrisk drift allerede, og er slik sett enklere å bygge om til batteridrift. De nye Bastøfergene ble også bygget med ett dekk for at de skulle være raske å losse/laste. Men nå må de jo uansett ligge ca. 10 minutter og lade, så da er den fordelen borte. Dermed kunne de ha fått med over 300 biler med samme skrogstørrelse, og samme ruteintervall, hvis de hadde hatt et dekk til. De burde også hatt to thrustere i hver ende, slik fergene over Boknafjorden har. Da kan man ha bortfall av både et dieselaggeregat og en thruster uten å få problemer.

Regner med det er gjort dieselmekanisk av kostnadshensyn, det handler jo tross alt om å vinne et anbud på pris. Så kan man sette av plass til elektromotorer ved thrusteren og ha et motorfundament som er klargjort for generator i maskinrommene, og søke tilskudd til å gjøre resten av ombyggingen.
 
Forresten, det er jo ingenting som hindrer både elektrisk drift på aksling og direkte mekanisk drift på thruster. De 4 nye søsterskipene til Bastø Fosen har jo alle thrustere, ikke propell på aksling og ror.
 
Bastø Electric har elektromotor på thruster. Ingen aksling. Bastø IV og Bastø VI bygges om til det samme i år. I dag er det 28 meter aksel mellom HVM og thruster som da blir fjernet ifm ombyggingen.
 
Bastø Electric har elektromotor på thruster. Ingen aksling. Bastø IV og Bastø VI bygges om til det samme i år. I dag er det 28 meter aksel mellom HVM og thruster som da blir fjernet ifm ombyggingen.
Nettopp! Viktig å skille mellom en innvendig mellomaksling opp til thruster og et skrogarrangement tilpasset propellaksling, ror og propell. Vet du om dagens HVM kan bygges om til generatorsett, eller havner de på bruktmarkedet?
 
Ombygging av Bastø IV går unna. De neste ukene ligger hun i dokk og overhaler trustere, maling og jobb med boxkjølere og teknisk. Ombord har nettopp den ene av de to nye akselgeneratorer blitt heiset ned i maskinrom. Disse skal kobles til skipets eksisterende hovedmotorer. Skjæring for å sette inn ladebokser i skuteside er i gang.
Alle bilder: Birger Hågensen (c) F95E988E-052E-4916-8D6E-2A523DB17B70.jpeg
32E516DE-88E5-40E7-AF8B-83DDD9832A56.jpeg
BB3649E8-22F4-4F94-9527-40F540E8542D.jpeg
05140C00-B9B7-43BC-AA53-18A59C42C27F.jpeg
 
Back
Top