Batteri hybridisering av "Stril Barents"

Refvik

Administrator
Staff member
Batteri hybridisering av Stril Barents

Eni Norge AS og Simon Møkster Shipping har kommet til enighet om en avtale som skal sikre betydelige reduksjoner av drivstoff-forbruket på fartøyet Stril Barents som støtter Goliat feltet. Dette skal gjøres ved å installere et system for landstrøm kombinert med en batteriløsning for energilagring om bord.

Systemet vil kunne gi bedre kontroll og høyere sikkerhetsmarginer da det installeres i tillegg til eksisterende motorer om bord. Under krevende operasjoner til havs som for eksempel dynam
isk posisjonering kan det oppstå større variasjoner i energibehov.

Batteriet vil her virke som en energi-buffer som leverer nødvendig energi umiddelbart og derved mye raskere enn en forbrenningsmotor.

Batteriet vil kunne virke som ren nødkraft og dermed kan en i gitte tilfeller stoppe ned en forbrenningsmotor og dermed spare store mengder drivstoff samt oppnå betydelig utslippsreduksjoner.

- Dette er et tiltak som styrker Goliat sin allerede sterke miljøprofil med strøm fra land og injeksjon av produsert vann. Det er viktig for oss å bidra til reduksjon av totale utslipp, sier Asbjørn Skoge som er distriktssjef i Eni Norge.

Ved landligge ved forsyningsbasen Polarbase i Hammerfest kan skipet kople seg til landstrøm og dermed redusere forbruk av drivstoff samt utslipp. I tillegg kan en benytte dette systemet til å lade opp skipets nye batterisystem.

Prosjektet vil bli ferdigstilt i løpet av sommeren 2019 i tett samarbeid mellom Eni Norge AS og Simon Møkster. Hovedleverandører vil være Vard og Kongsberg Maritime. Selve batteriet vil bli levert av Corvus.

Stril Barents er allerede et av de mest miljøvennlige fartøy innenfor offshore sektoren. Med naturgass (LNG) som drivstoff sikrer en allerede lave utslipp av blant annet NOx og partikler.

Installasjon av et batterisystem og landstrømstilkopling vil medføre ytterligere forbedringer når det gjelder utslipp til miljø sammenliknet med konvensjonelle fartøy.

Fartøyet vil oppnå DNVGL’s klassenotasjon Battery Power ved ferdigstillelse av dette prosjektet.

NOx fondet har gitt tilsagn om støtte til dette prosjektet.

Samlet sett er målet å oppnå årlige utslippsreduksjoner i størrelsesorden 1400 tonn CO2 og 12 tonn NOx.

Kilde: Simon Møkster Shipping

ShowCMImage.ashx

Foto: via Møkster.no
 
Vard Electro successfully installed SeaQ Energy Storage System on Stril Barents

The Platform Supply Vessel Stril Barents was delivered from VARD to Simon Møkster Shipping in 2015. In august 2019, the vessel was equipped with Vard Electro’s SeaQ Energy Storage System (ESS) and SeaQ Shore Connection. Stril Barents is a modern duel fuel vessel, and the installation of the SeaQ ESS and SeaQ Shore Connection will ensure that the environmental impact is reduced. Fuel consumption and emissions will be significantly reduced for all operating modes. Increased security is achieved in terms of spinning reserve, response time as well as enhanced redundancy.

Tom Karlsen, Technical Manager at Simon Møkster Shipping says; “The project was carried out well. A good start-up process, clarification meetings along the way, and a comprehensive test program before the installation. This made the vessel’s operational pattern minimally affected.”

Vard Electro was responsible for the entire project, which includes engineering, steel prefabrication, installation, integration, testing and commissioning. Planning and installation was done in close cooperation with Simon Møkster Shipping. The result was a successful installation without off-hire days for the vessel. The vessel will be awarded class notation "Battery Power" by DNV-GL.

Roger Sandnes, Sales Manager at Vard Electro adds: “We are proud to have delivered the SeaQ Energy Storage system to Stril Barents and Simon Møkster Shipping. The system enables the ship to utilize excess energy in all operating conditions, as well as simplifying the use of shore power. This will substantially reduce consumption and emissions. We had a common goal to install the SeaQ ESS without downtime for the vessel, and together with Simon Møkster Shipping we reached this goal. Without the dedicated team at Simon Møkster Shipping, this would not have been possible. This is how we move forward, in close cooperation with highly skilled customers. Together we improved an already great vessel.”

StrilBarents-SeaQ-ESS.jpg

Fotomontasje: via Vard
 
Back
Top