Benonisen passerer 50 meter
Nye «Elias Johan» blir en av de største kystbåtene i Norge.
Kristian Benonissen kunne under Lofotfishing bekrefte at de har planer om å bytte ut to år gamle og 38 meter lange «Sander Andre» med et nybygg som skal samle hele rederiets kvotebeholdning på én kjøl.
I dag fisker rederiet to kvotepakker gjennom nybyggordning, og Kristian sier de vil justere beholdningene noe slik at de sitter med 4 torsk, 4, sild, 4 seinot og 4 makrell, samt en reketrålkonsesjon.
- Vi har styra mye de siste fire- fem årene, og jeg ser frem til å få en mer stabil situasjon med å samle alt på en båt. For oss betyr det mye for å utnytte kvotene fullt ut økonomisk.
Ekstra areal
Båten som henger på veggen bak Benonisen er formelt allerede et kontrahert prosjekt.
- Båten har endret seg undervegs i prosessen, og etter at jeg fredag fikk godkjent ervervstillatelsen fra direktoratet på de vilkår vi ønsket å bygge båten, kan vi si at det er dette designet vi vil gå for.
Båten blir 51 meter lang og 13 bred, og vil få langt mer plass til fabrikk og fangstbehandling enn dagens 38-metring.
- Det er blant annet dette vi har diskutert med direktoratet, for å sette av disponibelt areal inntil vi finner en bedre anvendelse for biprodukter enn vi har i dag.
Lengre turer i havet
Benonisen ser for seg at andelen rund fisk til land vil bli lavere i fremtiden, og at det for båten vil handle om å gjøre mer og mer om bord, på turer som blir lengre og lengre. Frysing vil derfor også bli en del av konseptet.
- Slik fisket har utviklet seg med lange turer ut i havet blir man ineffektiv. Det går et par dager i gåing og leiting før man kommer i fiske, og så skal man fiske et par dager før det er på tide å gå heim igjen.
Halvannet år
- Men 50 meter. Mange mener dette er i største laget for å enda kalle seg kystbåt?
- Skal vi ha ungdommen med oss i denne næringa så må vi ha skikkelige båter. Unge folk vil på not og snurrevad, du får dem ikke med på havet i den typen båter vi begynte med, mener Kristian.
Han regner med at byggingen kan starte i løpet av sommeren, og at det vil gå halvannet år til båten er leveringsklar. Naval Consult står for designet, og båten bygges ventelig hos Larsnes Mek. Verksted
Kilde: Kyst og Fjord
NC 50 "Elias Johan"
Foto: Erik Jenssen
Nye «Elias Johan» blir en av de største kystbåtene i Norge.
Kristian Benonissen kunne under Lofotfishing bekrefte at de har planer om å bytte ut to år gamle og 38 meter lange «Sander Andre» med et nybygg som skal samle hele rederiets kvotebeholdning på én kjøl.
I dag fisker rederiet to kvotepakker gjennom nybyggordning, og Kristian sier de vil justere beholdningene noe slik at de sitter med 4 torsk, 4, sild, 4 seinot og 4 makrell, samt en reketrålkonsesjon.
- Vi har styra mye de siste fire- fem årene, og jeg ser frem til å få en mer stabil situasjon med å samle alt på en båt. For oss betyr det mye for å utnytte kvotene fullt ut økonomisk.
Ekstra areal
Båten som henger på veggen bak Benonisen er formelt allerede et kontrahert prosjekt.
- Båten har endret seg undervegs i prosessen, og etter at jeg fredag fikk godkjent ervervstillatelsen fra direktoratet på de vilkår vi ønsket å bygge båten, kan vi si at det er dette designet vi vil gå for.
Båten blir 51 meter lang og 13 bred, og vil få langt mer plass til fabrikk og fangstbehandling enn dagens 38-metring.
- Det er blant annet dette vi har diskutert med direktoratet, for å sette av disponibelt areal inntil vi finner en bedre anvendelse for biprodukter enn vi har i dag.
Lengre turer i havet
Benonisen ser for seg at andelen rund fisk til land vil bli lavere i fremtiden, og at det for båten vil handle om å gjøre mer og mer om bord, på turer som blir lengre og lengre. Frysing vil derfor også bli en del av konseptet.
- Slik fisket har utviklet seg med lange turer ut i havet blir man ineffektiv. Det går et par dager i gåing og leiting før man kommer i fiske, og så skal man fiske et par dager før det er på tide å gå heim igjen.
Halvannet år
- Men 50 meter. Mange mener dette er i største laget for å enda kalle seg kystbåt?
- Skal vi ha ungdommen med oss i denne næringa så må vi ha skikkelige båter. Unge folk vil på not og snurrevad, du får dem ikke med på havet i den typen båter vi begynte med, mener Kristian.
Han regner med at byggingen kan starte i løpet av sommeren, og at det vil gå halvannet år til båten er leveringsklar. Naval Consult står for designet, og båten bygges ventelig hos Larsnes Mek. Verksted
Kilde: Kyst og Fjord
NC 50 "Elias Johan"
Foto: Erik Jenssen