Boreal - Bygg nr. 540 ved Oma Baatbyggeri - eFerry 45M "Kinsarvik"

"Den nye ferja er 42 meter lang, 11 meter brei og har kapasitet til 80 passasjerar og 16 personbilar, eller to vogntog. Ferja skal byggjast i aluminium."
1541424975.jpg

Illustrasjon: via Oma Båtbyggeri
 
Bilder fra da den var tatt ut av hallen i forrige veke for montering av overbygg samt siste klargjøring før sjøsetting
Oma540a.jpg


Oma540b.jpg


Oma540c.jpg

Alle foto: Svein Gravdal
 
16 PBE?? Er ikke det vanvittig lite for Kinsarvik - Utne - Kvanndal? Nå går det vel ferjer på 35-40 PBE der?
 
16 PBE?? Er ikke det vanvittig lite for Kinsarvik - Utne - Kvanndal? Nå går det vel ferjer på 35-40 PBE der?
Denne fergen er vel primært for Kinsarvik-Utne. Der er det bare ca. 40 biler pr dag hver vei i snitt. Men hvis det blir vegstengninger pga ras og lignende så er det nok for lite. Ikke så veldig turistvennlig denne fergen heller. Kanskje den kan ha baugen motsatt vei annenhver dag, så en kan få med seg utsikten til begge sider?

Kvanndal-Utne: Boreal Sjø AS, Bygg nr. 903 ved Vard Brevik, MM 70 FE EL"Utnefjord"
 
Last edited:
Kan det bli flere ferger av samme type?, tenker på neste anbudsperiode i Finnmark på Strømsnes-Kjerringholmen og Korsfjord-Nyvoll sambandene? der er det Snelandia som lyser ut anbud, det som er bestemt at det skal være ELferger fra neste anbudsperiode.
 
Måtte de beholde linjene på denne. Føler vi er kommet dit med båtene som vi kom med bilene på 90-tallet; runde former og alt lignet hverandre. Nei takke meg til markante linjer som virkelig kan definere et fartøy.
 
Back
Top