Boreal Sjø AS, Bygg nr. 903 ved Vard Langsten, MM 70 FE EL "Utnefjord"

Refvik

Administrator
Staff member
VARD SECURES CONTRACT FOR THE CONSTRUCTION OF ONE FULLY ELECTRICAL BATTERY-POWERED CAR- AND PASSENGER FERRY FOR BOREAL

Singapore, 5 January 2018 – Vard Holdings Limited (“VARD” or the “Company”), one of the major global designers and shipbuilders of specialized vessels, is pleased to announce that it has secured a contract for the construction of one car- and passenger ferry for Boreal in Norway.

The new car- and passenger ferry features a fully electrical battery solution for continuous electric operations, and is specially designed for environmentally friendly operations in the Norwegian fjords. The ferry, designed by Multi Maritime, will measure 74 meters in length with a beam of 14.20 meters, and will have a total capacity of up to 60 cars and 199 passengers and crew.

Mr. Roy Reite, CEO and Executive Director of VARD, said: “We are delighted to welcome Boreal as a new client to VARD, and look forward to building the battery-powered ferry, in which we can utilize our strong expertise in battery technology for efficient and environmentally friendly vessels.”

The hull of the vessel will be built by Vard Braila in Romania. Delivery of the ferry is scheduled from Vard Brevik in Norway in 3Q 2019. The ferry will commence operations in Norway from January 2020, crossing Kvanndal-Utne at the west-coast of Norway, where Boreal has been awarded a nine-year contract with the Norwegian government.

Boreal is a leading nationwide public transport provider in Norway. The company operates buses, coaches, trams, high-speed passenger ferries and car ferries. Its subsidiaries Boreal Buss AS, Boreal Sjø AS and Boreal Bane AS, operate public transport services through public sector tender contracts with clients. Boreal has approximately 2,000 employees, and is headquartered in Stavanger, Norway.

The contract has been entered into in the ordinary course of business of the Company. It is not expected to have any material impact on the earnings per share or the net tangible assets per share of the Company for the current financial year. None of the Directors and the controlling shareholders of the Company have any interest, direct or indirect, in the above contract.

Fully electrical battery-powered car- and passenger ferry. To be delivered from Vard Brevik | Overall length: 74 m | Breadth: 14.20 m
MM70FEEL.jpg

Illustrasjon: Multi Maritime
 
Jeg noterer meg at mange av de nye fergene med universell utforming bygges uten utvendig utsiktsdekk. Og fra salongen er det gjerne bare utsikt til en side. I sin tid ble fergene på dette sambandet spesialbygd mhp. turisme. I stedet for de gamle salongene under dekk ble ferger som MF "Vikingen (1957)" og MF "Hardingen(1963)" bygget med stor salong oppe og stort soldekk med teakrekkverk. Men nå er vi tilbake til -50 tall standard. Mangler bare litt pumpelukt.
 
Dette er primært et ansvar oppdragsgiver har (i dette tilfellet Skyss). Rederiene må velge det konseptet de mener er mest konkurransedyktig. En ferge med salong oppe er dyrere å bygge enn en med salong på bildekksnivå. Man kunne gitt passasjerene adgang til dekket over bildekk, men iht. regler for universell utforming (alle passasjerer uavhengig av funksjonsnivå skal ha tilgang til samme fasiliteter) må man da sikre tilgang til alle. Da må man bygge heis for rullestoltilgang etc. I en evakueringssituasjon er også passasjerer på flere dekk en utfordring som i ytterste konsekvens kan medføre økt sikkerhetsbemanning.

ATB i Trøndelag la kvalitetselement inn som tildelingskriterier i deres anbud på drift av Flakk-Rørvik og Brekstad-Valset. Dette har vært en medvirkende årsak til at begge disse strekningene har fått nye ferger med salong oppe.
 
Ja det er nok slik det henger sammen. Men de kunne spandert noen vinduer på bildekket ihvertfall. En føler seg ganske innestengt på disse fergene med høye skansekledninger og baugporter.
 
  • Like
Reactions: JKA
Var vel UT 708 "Diavlos Force" som kom med skroget til "Utnefjord" Vard Brevik 18. juli
 
"Utnefjord" slepes fra Vard Brevik til Vard Langsten i går Lørdag
Utnefjord.jpg

Foto: Gunder Tande Sandersen
 
Fra bygginga av "Utnefjord" som ser ut til å være ferdig snart, mens "Matrefjord" som sjåast til høgre på første bildet har litt igjen før den er ferdig
VardFerger1.jpg


VardFerger2.jpg


VardFerger3.jpg


VardFerger4.jpg

Alle foto: Geir Stokkeland
 
"Utnefjord" blei overlevert 5. mars, blir visstnok liggandes i veke for siste testing

I dokka 3. mars...
Utnefjord1.jpg


...og ved kai 6. mars
Utnefjord2.jpg

Begge foto: Geir Stokkeland
 
"Utnefjord" fortsatt i Tomrefjorden, utfordringer med å få mannskap pga COVID-19
Utnefjord5.jpg


Utnefjord6.jpg

Begge foto: Geir Stokkeland
 
Ser på AIS at "Utnefjord" har gått fra Tomrefjorden via Vestnes (innom ferjeleiet for å ta med biler til mannskapet?) og sørover kor den nå ligger i Måløy, neste stopp Bergen ser det ut til...
 
Back
Top