Boreal Sjø AS, Bygg nr. 913 ved Vard Brevik, Bil & Passasjerferge "Matrefjord"

Refvik

Administrator
Staff member
Ser Boreal Sjø har bestilt ei 66.68 meter lang og 14.20 meter brei ferge med batteridrift ved Vard Brevik som bygg nr. 913 for levering Desember 2019

IMO 9866108 og kallesignal LFOY

Noken som veit kva samband den skal inn i?
 

Refvik

Administrator
Staff member
Så er det slik å forstå at denne muligens skal inn på sambandet Tjøtta-Forvik?
 
I lokalaviser på Helgeland står det at "Vannes" kanskje skal inn på Tjøtta - Forvik. I så fall manglar vel Boreal ferje på Skåneviksambandet i Sunnhordland, og kan også bruke ei fossilsferje som reserve ?

Passasjer 1.
 

Arild H.

New Member
Er nok denne som skal inn på Skånevik-Matre-Utåker. Boreal har i alle fall utlyst stilling som tilsyn til to el-ferger som skal bygges hos Vard.
Disse skal inn på sambanda Kvandal-Utne og Skånevik-Matre-Utåker.
 
Last edited:

Nilsen

Member
Få håpe de begynner i god tid om det er Vard som skal bygge de..
Vard Brevik er på etterskudd med å ferdigstille to ferger til THN, tror den beste løsningen er at det fylkeskommunen bestiller fartøyene og lyser ut anbud drift og vedlikehold av fartøyene og forsvinner ikke ut av sambandet slik det er nå med bytte av operatør, Nordland fylkeskommune har slik ordning med hurtigbåter.
 

Refvik

Administrator
Staff member
Kommer skroget til denne fra Crist S.A verftet i Polen og ikkje fra Vard i Romania?
 

egot

Member
Vard Brevik er på etterskudd med å ferdigstille to ferger til THN, tror den beste løsningen er at det fylkeskommunen bestiller fartøyene og lyser ut anbud drift og vedlikehold av fartøyene og forsvinner ikke ut av sambandet slik det er nå med bytte av operatør, Nordland fylkeskommune har slik ordning med hurtigbåter.
Er vi helt sikre på at Vard byggar båtene raskare viss Fylkeskommunen bestillar de? Det offentlige forøvrig har jo ikkje tradisjon for effektivitet.
Forøvrig stemmar det er Crist byggar skroget.
 

Anonymus

Member
Er vi helt sikre på at Vard byggar båtene raskare viss Fylkeskommunen bestillar de? Det offentlige forøvrig har jo ikkje tradisjon for effektivitet.
Forøvrig stemmar det er Crist byggar skroget.
Det tar jo like lang tid å bygge båten uansett hvem det skulle være. Ser jo bare NFK når de kjøpte nye NEX båter. De ble jo forsinket og så ble fylkeskommune lurt trill rundt for flere millioner kroner pga at det kun var ett verft som ville bygge båtene. Da kan man jo ta hvilken pris man vil. Å kvaliteten på de nye NEX båtene er satt til å være dårlig.
 

Nilsen

Member
NFK eier mindre hurtigbåter som er i trafikk allerede og dem tar 2 biler og er utleid til operatør som tar seg av drift og vedlikehold, poenget er at båtene blir i fylket uansett hvilke operatør som drifter båtene. Ellers i landet er det operatøren som eier båtene, vet tapt anbud, forsvinner båtene ut av fylket og ny operatør må bygge nye fartøy.
 

Anonymus

Member
NFK eier mindre hurtigbåter som er i trafikk allerede og dem tar 2 biler og er utleid til operatør som tar seg av drift og vedlikehold, poenget er at båtene blir i fylket uansett hvilke operatør som drifter båtene. Ellers i landet er det operatøren som eier båtene, vet tapt anbud, forsvinner båtene ut av fylket og ny operatør må bygge nye fartøy.
Det er jeg fullt klar over at de har og hvordan de driver dem. Selvfølgelig vet jeg det. Men den måten NFK driver anbud på er ikke veldig godt likt av rederi eller verft.
NFK påsto at med deres modell ville det komme flere tilbydere på drifte rutene. Det er blank løyn. Det så man f.eks på NEX rutene. Der var det kun to som ville drifte ruten. Boreal og THN. Ha en fin helg :)
 

Arild B.

Well-Known Member
Noen som venter skrog i Tomrefjorden? Eller er det andre ting... Ser ut til at den kommer fra Østersjøområdet.
 

Haskeland

New Member
Boreal sin Matrefjord som skal utrustes hos Vard Langsten i staden for Breivik, slik som opprinnelig var planen. Skroget kommer fra Polen

For øvrig trur eg flytting skjer grunna forsinkelser hos Vard Breivik. Søsteren Utnefjord skulle vert levert i juni
 
Top