Boreal Sjø AS, Bygg nr. 913 ved Vard Brevik, MM 62 FE EL "Matre"

Godt sveist ja, og her må det vel sentreres også:
1578940155815.png


En anna ting, kva heiter designet på denne fra Multi Maritime?
Er det samme design som "Austrått", "Vestrått" og "Husavik", MM62FD EL ?
 
Last edited:
Last edited:
Jeg lurte litt på hvordan de ble kvitt eksosen uten skorsteiner, men på bildet over ser jeg to små eksosrør på høyde med rekkverket til soldekket. Vi får håpe det blir lite dieselkjøring om sommeren da.
 
Alle Boreals tre elferger på plass i Vestland.

Boreals nye elferge «Matre» byr på flotte forhold både for reisende og ansatte – og sørger for et betydelig løft for miljøet.

MF%20Matre.jpg%20%28max_width%29.jpg


«Matre» skal trafikkere sambandet Skånevik–Matre–Utåker i Vestland fylke, og har kapasitet til 199 passasjerer og 50 personbilenheter.

– «Matre» er en fantastisk flott ferge, og nå gleder vi oss til å få satt den i drift. Sammen med vår oppdragsgiver ser vi fram til å gi de reisende et utslippsfritt tilbud av høy kvalitet, sier konsernleder Kjetil Førsvoll i Boreal.

Fra før av har Boreal Sjø satt i drift de nye elfergene «Kinsarvik» og «Utnefjord» i sambandene Kinsarvik–Utne og Kvanndal–Utne.

– Vi er svært glade for å ha fått startet opp med de første elfergene i Boreal. Erfaringene så langt er veldig positive, og tilbakemeldingene fra både mannskap og passasjerer er at de er svært fornøyde med fergene, sier Førsvoll.

«Matre» er universelt utformet, noe som betyr enkel og sikker tilkomst for alle passasjerer. Fergen har salong over bildekk med store vinduer mot fjorden, og bildekket er også beskyttet mot sjøsprut.

Kaptein og byggetilsyn Kjell-Rune Gausvik har vært med på hele byggeprosessen.

– «Matre» er en veldig god sjøbåt. Fergen har en flott salong med god utsikt for passasjerene, og det er stille og rolig om bord, sier Gausvik.

«Matre» er forventet å ankomme ruteområdet i løpet av helgen, og opplæring av mannskapet som skal drifte fergen vil da settes i gang. Fergen forventes satt i drift i slutten av måneden.

Det grønne skiftet

«Matre» er utstyrt med batteripakker om bord som kan lades fra strømnettet (plugin hybrid elektrisk). Fergen oppfyller strenge miljøkrav, noe som innebærer omfattende reduksjon i CO2-utslipp, forbruk av drivstoff og energibruk.

– Boreal har et mål om å være ledende på miljøvennlig fergedrift, og i dette prosjektet har vi tatt i bruk ny teknologi som både vil gi besparelser for miljøet og økt kvalitet for de reisende, sier konsernleder Førsvoll.

Fergen er meget energieffektiv med gode sjø- og manøveregenskaper.

– Boreals ambisjon er å være en pådriver i det grønne skiftet, og vi er svært fornøyde med at vi nå får bidra til fornyelse og modernisering av fergedriften i Vestland, sier Førsvoll.

Spesialdesignet for Boreal

«Matre» er bygget av Vard, som har bred kompetanse innen batteriløsninger for miljøvennlige fartøy. Verftet har lang erfaring i bygging av ferger, offshorefartøyer og andre spesialiserte fartøyer.

Fergen er designet av Multi Maritime i Førde, som er ledende på utvikling av batteriferger og som tidligere har designet flere nye ferger for Boreal Sjø. «Matre», som er spesialdesignet for Boreal, er optimalisert for å kunne operere effektivt og miljøvennlig i ruteområdet.

Fakta om «Matre»:

• Lengde: 66,7 meter

• Bredde: 14,5 meter

• Lastekapasitet: 199 passasjerer. 50 personbilenheter eller 6 vogntogenheter

Boreal er et ledende konsern innen mobilitet, og drifter kollektivtransport med buss, båt og bane. Hovedkontoret er i Stavanger, og Boreal har 2700 medarbeidere.

Alle Boreals tre elferger på plass i Vestland
 
Back
Top