Boreal Sjø, Bygg nr. ? ved Sedef Gemi Endustrisi A.S., MM 105 FE-EL 2x "TBN"

Refvik

Administrator
Staff member
Boreal Sjø leverte best tilbud på Riksvegferjesambandet E39 Molde-Vestnes

Statens vegvesen har innstilt Boreal Sjø AS som vinner av anbudskonkurransen om ferjedrift på E39 Molde-Vestnes fra 2021-2028.

Kontrakten har en verdi på i overkant av 1,9 milliarder kroner og det var tre rederier som leverte tilbud. I evalueringen er pris vektet 70 % og miljø 30 %.

Kontrakten gjelder drift av to helelektriske ferjer og to hybridferjer. Det blir avganger hvert 20. minutt på dagtid på hverdager.

I kontrakten settes det som krav at tillatt utslipp på sambandet maksimalt kan være 8000 tonn CO2/år og 90 tonn NOx/år.

Dette tilsvarer rundt 60 % reduksjon i CO2- og NOx-utslipp sammenlignet med konvensjonell drift.

Klagefristen for tilbyderne er satt til 14. mai. Kontrakten vil bli signert så snart som mulig etter at klagefristens utløp.
 

HMI

New Member
Det er vel rart dersom Norled sier "ja disse kan dere få", når de samtidig er med i anbudsrunden?!
 

HMI

New Member
Nei tenker bare på at det vel ikke er veldig smart å legge frem disse for salg til en strekning som de selv ønsker å bruke de samme båtene på. Boreal Sjø kan vel ikke ha fått et anbud tildelt med båter de ikke disponerer? Vet ikke, kan være jeg tenker helt feil her.
 

Refvik

Administrator
Staff member
Boreal Sjø AS tar over E39 Molde-Vestnes

Statens vegvesen og Boreas Sjø AS har inngått kontrakt om ferjedrift på E39 Molde-Vestnes fra 2021-2028. [10.07.2019]

Kontrakten har en verdi på i overkant av 1,9 milliarder kroner og det var tre rederi som leverte tilbud. I evalueringen er pris vektet 70% og miljø 30%.

Kontrakten gjelder drift av to helelektriske ferjer og to hybridferjer. Det blir avganger hvert 20. minutt på dagtid på hverdager.

I kontrakten settes det som krav at tillatt utslipp på sambandet maksimalt kan være 8000 tonn CO2/år og 90 tonn NOx/år. Dette tilsvarer rundt 60 % reduksjon i CO2- og NOx-utslipp sammenlignet med konvensjonell drift.

Det er Fjord1 ASA som har dagens kontrakt på sambandet, som er Norges femte mest trafikkerte ferjesamband. Rederiet begjærte midlertidig forføyning til Oslo byfogdembete. Begjæringen ble ikke tatt til følge.

Kilde: Statens Vegvesen
 

Refvik

Administrator
Staff member
Ser ut til at Boreal Sjø bygger to MM 105 FE-EL ferger ved Sedef Gemi Endustrisi A.S. i Tyrkia, for sambandet Molde-Vestnes kanskje?
 
Top