Hurtigruten satser på miljøvennlige og elektriske katamaraner
Her er skipene som vil gjør reiseopplevelsen enda grønnere: Sammen med gründerselskapet Brim Explorer introduserer Hurtigruten stillegående, elektriske og utslippsfrie katamaraner.
- Brim og Hurtigruten fant hverandre gjennom vår felles lidenskap for havet. Deres visjon om å endre måten folk får oppleve Arktis på er den perfekt match med Hurtigrutens ambisjoner for et grønnere og mer bærekraftig reiseliv, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.
Katamaranene, som er under bygging i Norge, får store batteripakker, grønn teknologi og er spesialbygget for å utforske polare farvann. De fleksible skipene kan lades nærmest i hvilken som helst havn, og kan operere på batterier i 10 timer i 10 knop.
2020: Longyearbyen
Avtalen med Hurtigruten har en varighet på minst fem år, og gjør at Brim skal spesialbygge en katamaran som skal drives som en del av Hurtigruten Svalbard med norsk mannskap og norsk flagg.
Katamaranen får navnet MS Bard, skal settes i drift fra våren 2020 og skal seile seile spektakulære dagsturer til steder som Barentsburg, Pyramiden og unike naturperler med Longyearbyen som base.
- Et grønt fotavtrykk er fremtiden for reiselivet både i Arktis og resten av verden. Med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten bygger vi skip ulikt noe annet verden har sett, sier Brim Explorer-grunnlegger Agnes Árnadóttir.
"Bard"
Illustrasjon: Maritime Partner
Her er skipene som vil gjør reiseopplevelsen enda grønnere: Sammen med gründerselskapet Brim Explorer introduserer Hurtigruten stillegående, elektriske og utslippsfrie katamaraner.
- Brim og Hurtigruten fant hverandre gjennom vår felles lidenskap for havet. Deres visjon om å endre måten folk får oppleve Arktis på er den perfekt match med Hurtigrutens ambisjoner for et grønnere og mer bærekraftig reiseliv, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.
Katamaranene, som er under bygging i Norge, får store batteripakker, grønn teknologi og er spesialbygget for å utforske polare farvann. De fleksible skipene kan lades nærmest i hvilken som helst havn, og kan operere på batterier i 10 timer i 10 knop.
2020: Longyearbyen
Avtalen med Hurtigruten har en varighet på minst fem år, og gjør at Brim skal spesialbygge en katamaran som skal drives som en del av Hurtigruten Svalbard med norsk mannskap og norsk flagg.
Katamaranen får navnet MS Bard, skal settes i drift fra våren 2020 og skal seile seile spektakulære dagsturer til steder som Barentsburg, Pyramiden og unike naturperler med Longyearbyen som base.
- Et grønt fotavtrykk er fremtiden for reiselivet både i Arktis og resten av verden. Med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten bygger vi skip ulikt noe annet verden har sett, sier Brim Explorer-grunnlegger Agnes Árnadóttir.
"Bard"
Illustrasjon: Maritime Partner