Color Line, Bygg nr. 311 ved Ulstein Verft, Bil- og Passasjer ferge "Color Hybrid"

Refvik

Administrator
Staff member
I finalerunden om å bygge ny Color Line-ferje:

Ulstein og Kleven i lokaloppgjør om milliardkontrakt

To lokale skipsverft er i sluttrunden i kampen om å bygge verdens største hybridferje for Olav Nils Sundes Color Line-rederi.

Flere kilder opplyser til smp.no at Kleven og Ulstein verft er blant de siste verftene som fortsatt kjemper om å bygge den nye hybridferja Color Line-rederiet har planer om å sette inn mellom Strømstad og Sandefjord. Etter det smp.no forstår, skal de andre konkurrentene være ute av dansen og finaleheatet være et rent sunnmørsoppgjør.
Ingen av verftene vil kommentere opplysningene.

Avgjørelse om kort tid
En avgjørelse om hvem som fått oppdraget er ventet innen svært kort tid.
Konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, Helge Otto Mathisen, bekrefter at det ikke er lenge før en avgjørelse blir tatt. Utover det vil han ikke kommentere noe om hvilke, eller hvor mange verft som fortsatt er med i konkurransen.
Hybridferja som rederiet til ålesunderen Olav Nils Sunde skal bygge, vil ha en kontraktsverdi på mer enn en milliard kroner, og samtidig være en fjær i hatten prestisjemessig.

Erstatter 46 år gammel ferje
Det som blir verdens største hybridferje, skal fra 2020 erstatte 46 år gamle MS Bohus. Om bord blir det plass til 430 til 500 biler og rundt 2000 passasjerer.

Fartøyet som vil få navnet MS Color Hybrid blir en såkalt «plug in»-hybrid hvor batteriene lades via landstrømanlegg eller fra skipets generatorer. Ferja skal gå på batteri ut og inn fra Sandefjord for å gi minst mulig utslipp i disse områdene.

Planene om nybygget ble kjent i september i fjor, men var betinget av at rederiet fikk beholde 10-avgangen fra Sandefjord. Den biten kom på plass på slutten av fjoråret.

Rekordstort oppdrag for verfta
Den 160 meter lange miljøferja vil også være blant de absolutt største skipene som noen gang er bygd ved begge de lokale verftene.

Fartøyet er 20 meter lengre enn de to hurtigruteskipene Kleven skal bygge, og ti meter lengre enn konstruksjonsskipet Edda Freya som verftet leverte til Østensjø i 2015.

Ved Ulstein verft ligger det forrige rekordskipet derfra fortsatt til kai.
Det 160 meter lange konstruksjonsskipet Island Venture ble sjøsatt sommeren 2015, men er ennå ikke overlevert til eierne Island Offshore og Edison Chouest Offshore.

Informasjonssjef Lene Trude Solheim i Ulstein sier de har tro på at skipet blir overlevert innen kort tid. Hun vil ikke gå i detalj om hvilke økonomiske konsekvenser situasjonen har hatt for verftet, men legger ikke skjul på at det har gitt utfordringer.

– Situasjonen har vært krevende. Vårt fokus har vært å finne løsninger, og det har vi også gjort i dette tilfellet, opplyser hun til smp.no.

Les meir på sidene til Sunnmørsposten

"Color Hybrid"
color-line-hybridferje.jpg

Illustrasjon: Fosen Design & Solutions
 
Color Line skal bygge milliardferge

Minst ett norsk verft er med i sluttkampen om å bygge Color Lines nye ferge.

Et fåtall verft er med i sluttspurten om å få bygge en nye ferge til rundt en milliard kroner for Color Line. Minst ett av verftene er norsk, bekrefter Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line til NETT NO.

Fredag 2. desember fikk Color Line det seilingstidspunktet på strekningen Sandefjord - Strømshavn som selskapet hadde satt som forutsetning for å satse på et nybygg.
Rederiet har allerede kommet så langt i forhandlingene med verftene at valget av verft og kontraktsinngåelsen er like om hjørnet, i følge Mathisen. Han vil ikke si om offentliggjøringen av kontrakten kommer før etter årsskiftet, men sier det uansett er snakk om kort tid.

Konkurrent vurderer nybygg
Også konkurrenten Fjord Line, som seiler den samme strekningen, er ute etter et nytt fartøy. Fjord Line vil kartlegge om det er mulig å finne et brukt fartøy som kan ombygges og tilpasses kravene. Går ikke det blir det nybygg også for Fjord Line, og avgjørelse om hvem som skal bygge for dem før sommeren neste år.

Les meir på sidene til Nett.no (Krever innlogging)
 
Pressemelding

Color Line og Ulstein verft inngår intensjonsavtale om bygging av verdens største hybridskip

Color Line og Ulstein Verft har i dag inngått en intensjonsavtale om bygging av verdens største hybridskip. Skipet er planlagt satt inn i trafikk på strekningen Sandefjord-Strømstad fra sommersesongen 2019. Fergen blir en plug-in hybrid, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer.

Skipet med arbeidsnavnet «Color Hybrid» vil ha nesten dobbel kapasitet som M/S Bohus, som etter planen skal fases ut når den nye fergen skal settes i drift sommeren 2019. Skipet vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord. Den vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området.

- Inngåelsen av intensjonsavtalen representerer et betydelig skritt for å realisere verdens største
plug-in hybrid skip, og det er svært gledelig at norsk verftsindustri har vist seg internasjonalt konkurransedyktig, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Miljø er en akselerator for Color Line, der selskapet blant annet har installert landstrøm i Oslo, Larvik og Kristiansand. Med landstrøm i Sandefjord vil alle norske havner til Color Line ha landstrømanlegg. - Vi har ambisjoner om å være ledende innen europeisk nærskipsfart, og «Color Hybrid» er et nytt bevis på dette, sier Kleivdal i Color Line.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip registrert i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor. Satsingen på nytt skip med ny miljøteknologi skjer blant annet fordi selskapet gjennom regjeringens maritime strategi har fått tilnærmet like rammevilkår som sine konkurrenter i Norden, sier Trond Kleivdal.

Verdens største plug-in hybridferge vil være 160 meter lang, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og ca 500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige, og vil representere et utvidet og forbedret servicetilbud om bord og dermed en ny og bedre reiseopplevelse.
 
Pressemelding

Intensjonsavtale blir kontrakt: Ulstein Verft skal bygge Color Lines nye hybridskip

Color Line og Ulstein Verft signerte i dag kontrakt om bygging av verdens største plug-in
hybridskip. Det miljøvennlige skipet skal settes inn i trafikk på strekningen Sandefjord –
Strömstad fra sommersesongen 2019. Ulstein vant kontrakten i konkurranse med flere andre
verft.

- Det er svært gledelig at norsk verftsindustri har vist seg internasjonalt konkurransedyktig og at Color
Line bidrar til en videreutvikling av norsk maritim næring, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

- Dette er en viktig milepæl for oss, og vi ser frem til det videre samarbeidet med Color Line, sier
konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.

Grønn teknologi
Color Lines miljøstrategi preger rederiets satsinger. Fartøyet tar i bruk nye løsninger for å redusere
støy og utslipp. Skipet blir en plug-in hybrid, der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig
strøm fra landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer. Med landstrøm i Sandefjord
vil alle norske havner som Color Line trafikkerer ha landstrømanlegg. Skipet vil ha full batteridrift inn
og ut fjorden til Sandefjord indre havn, og skipet vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige
miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området.

Det 160 meter lange skipet, med arbeidsnavnet «Color Hybrid», kan ta med 2 000 passasjerer og 500
biler. Det vil ha nesten dobbel kapasitet som «M/S Bohus», som etter planen skal fases ut når det nye
skipet skal settes i drift sommeren 2019. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom
Norge og Sverige, og vil representere et utvidet og forbedret servicetilbud om bord og dermed en ny
og bedre reiseopplevelse.

Det nye skipet vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Color
Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med
skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Den totale sysselsettingseffekten av byggingen representerer om lag 950 årsverk i følge en
ringvirkningsanalyse utarbeidet av MENON.

Fakta om skipet:
Skipstype: Plug-in hybrid
For bygging ved Ulstein Verft AS
Antall passasjerer: 2,000 / antall mannskap: 100
Antall biler: 500
Ytre mål: Lengde 160 m, bredde 27.1 m, dypgående 6.0 m
Byggestart: Juli 2017
Levering: Mai 2019

3-1920x1080.jpg


5-1920x1080.jpg

Begge illustrasjon: Fosen Design & Solutions
 
Noken som veit når skroget til denne kommer fra Crist SA verftet i Polen?
 
THE WORLD’S LARGEST PLUG-IN HYBRID SHIP BEGINS TO TAKE FORM

The construction of the 'Color Hybrid' reached an important milestone 16 April which marked the assembly start of the 14 large blocks at Crist in Gdynia, Poland. The environmental friendly ship will be the world’s largest battery-hybrid ship when entering into service between Sandefjord and Strømstad in June next year.

The ship is contracted by Color Line at Ulstein Verft and the hull will be towed to Ulsteinvik, Norway in October. The ship will be delivered to Color Line in May 2019.

The start of assembly is an important milestone in the construction of a ship and the milestone was celebrated with the traditional lucky coin ceremony. In her speech at the ceremony, Ulstein Group CEO, Gunvor Ulstein, commented:
"Ulstein puts a lot of emphasis into developing greener, smarter and safer solutions. We are very happy for the good cooperation with Color Line and that we have reached this important milestone together. We are looking forward to the hull arrives at Ulstein Verft in October."

The CEO of Color Line, Trond Kleivdal, emphasised the environment and sustainable development in his speech: "The hybrid technology and other environmental friendly solutions on board the Color Hybrid will reduce noise and emissions of environmentally harmful gasses to a minimum."

The natural environment is an accelerator for Color Line, the company has installed shore power facilities in all their Norwegian ports; Oslo, Kristiansand, Larvik and Sandefjord. The facilities in Sandefjord will be used to charge the batteries of the Color Hybrid.

The M/S Color Hybrid will be built for the Norwegian Ordinary Ship register (NOR), and will have Norwegian crew. "Predictability and an international competitive framework have been of the utmost importance when deciding to build the world’s largest plug-in ship, and the framework also makes it possible for us to look at further investments from a Norwegian standpoint, with future new and innovative maritime environmental solutions," says Trond Kleivdal.

The world’s largest plug-in hybrid ship will be 160 metres in length and have a capacity of 2,000 passengers and about 500 cars. The ship presents an increased capacity on the line between Norway and Sweden. The facilities on board will be top modern and efficient and it is expected that the ship will give the passengers a whole new travel experience.

Color Line is currently the only shipping line in international passenger and goods traffic with scheduled services to and from Norway, with ships on the Norwegian shipping register, under Norwegian ownership and with its head office in Norway.

Kilde: Ulstein Group

Keel-laying-ceremony-of-the-Color-Hybrid.jpg


Keel-laying-long-tradition-Color-Hybrid.jpg


Keel-laying-Color-Hybrid_Martine-Haugland.jpg

Alle foto: via Ulstein Group
 
Blir båtens namn "Color Hybrid" eller er det kun et arbeidsnamn?
Color Hybrid 1.jpg


Color Hybrid 2.jpg


Color Hybrid 3.jpg
Alle illustrasjoner: via Ulstein Group
 
Skroget til COLOR HYBRID nærmer seg ferdigstillelse og taues snart til Ulstein Verft for utrustning.

"Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø."

Foto: Color Line


CHY skroget (1).jpg
 
«Color Hybrid» – norskbygget og miljøvennlig

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft.

Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

Color Line investerer over en milliard kroner i et nytt og miljøvennlig skip, og med bygging på norsk verft bidrar dette til økt sysselsetting og verdiskapning.

- Når Color Line vel Ulstein Verft til byggingen av ‘Color Hybrid’, gir det store ringverkninger for underleverandører og samarbeidspartnere regionalt og nasjonalt. Bare ved Ulstein Verft vil flere 100 personer være involverte i dette prosjektet. Hver arbeidsplass i verftsindustrien genererer fem til seks arbeidsplasser i privat og offentlig sektor, noe som igjen skaper grunnlaget for en levedyktig region, og ikke minst gir betydelige skatteinntekter for stat og kommuner, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group

Prosjektleder for byggingen av skipet hos Color Line, Robin Tomren forteller at den maritime klyngen i Norge er verdensledende, og at 18 av 25 av de mest sentrale leverandørene til skipet er norske. Hovedmotorer, propeller, gir, batterier og tavler er noen av komponentene som blir produsert i Norge. Jotun, Kongsberg Maritime, Fosen Yard, Rolls Royce, Brunvoll, Telenor Maritime og Siemens er store underleverandører til Ulstein Verft og Color Line. Byggingen ved verftet på Sunnmøre skaper arbeidsplasser beregnet til omtrent 950 årsverk. Samlet verdiskapingseffekt er ifølge en rapport fra Menon 840 millioner kroner.

Skroget til "Color Hybrid" består av totalt 14 «grand blocks», som er store, ferdigbygde klosser av stål. Disse settes sammen som legoklosser og blir montert sammen én etter én. I august og september har det vært høy aktivitet, og alle seksjonene er heist på plass i tørrdokken. Skroget er snart komplett og byggingen går som planlagt.

Prosjektleder Robin Tomren forteller om seksjon 3 som er maskinrom, batterirom, kontrollrom og bildekk, og at seksjon 11 inneholder øvre bildekk, og det som skal bli lyse og moderne publikumsområder som resepsjon, Plaza, bistro, uteservering og soldekk. I seksjon nummer 13 blir det en lekker klesbutikk, taxfree og mulighet til å få seg litt mat under overfarten mellom Sandefjord og Strømstad. Konturene av et stort soldekk kan også anes. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer, sier Tomren. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.

Ved kontraktsinngåelse var batteripakken om bord 5MWh, og er den største i verden av sitt slag. Batteripakken bygges på en helt ny fabrikk for marine batterier Siemens har bygget i Trondheim. Når skipet ligger til kai i Sandefjord vil det lade batteriene med landstrøm forsynt fra ren vannkraft. Utviklingen av Li-On batterisystemene spesifikt for skip de siste årene, muliggjør seiling på strøm fra fornybar energi med en hastighet på 12 knop i opptil en time. Batteripakken om bord veier mellom 65-70 tonn, og er trykt plassert i to separate batterirom.

Miljøgevinstene ved å bruke batterier og elektrisitet om bord er mange:
  • Energibruken går fra forurensende til «ren» energi, og reduserer forbruket av diesel.
  • Utslipp av CO2, NOx, SOX og partikler blir redusert.
  • Bruk av batterier as «spinning» reserve bidrar til besparelse av drivstoff og redusert forurensing, fordi det ikke lenger er behov for å starte opp en ny motor ved manøvrering, eller i trangt farvann.
  • Eliminerer, eller reduserer betraktelig utslipp på enkelte ruter.
  • Batteriene kan lades umiddelbart når de er tilkoblet landstrøm.
I tillegg til å seile mer klimavennlig er det tilrettelagt for effektiv og god avfallshåndtering (WHR) om bord med avlevering til fremtidig biokraftverk, som igjen produserer kraft og varme. Det legges også opp til mye gjenbruk av varme- og kuldeenergi om bord.

«Color Hybrid» vil ta 2000 passasjerer, og ha en besetning på rundt 100 personer. Om bord er det plass til 500 biler. Skipet får en lengde på 160 meter og blir 27,1 meter bredt. Skipet bygges til Norsk Ordinært Skipsregister, skal føre norsk flagg og ha norsk besetning.

Kilde: Metalsupply.no
 
Skroget til "Color Hybrid" på vei fra Polen til Ulsteinvik
ColorHybrid.jpg

Foto: via Color Line
 
Skal den virkelig hete Color Hybrid? Noe så til de grader talentløst navn... jeg hadde et håp om at dette bare var et prosjektnavn. Seriøst....
 
'COLOR HYBRID' BEING FINALISED AT ULSTEIN VERFT

The hull of the 'Color Hybrid', Color Line's next flag ship that will be servicing Sandefjord-Strömstad, has arrived Ulstein Verft for completion

The-hull-nearing-Ulstein-Verft.jpg


Arrival-and-docking.jpg


All-employees-ready-to-commence-the-work-on-the-Color-Hybrid.jpg


Arrival-of-the-hull.jpg


Dock-in-timelapse-photo.jpg


The ship is contracted by Color Line at Ulstein Verft and is scheduled for delivery Q2 2019.

The ship presents an increased capacity on the line between Norway and Sweden. The 'Color Hybrid' is the world’s largest plug-in hybrid ship, measuring 160 metres in length, and with a capacity of 2,000 passengers and about 500 cars.

Color-Hybrid-at-Ulstein-Verft_Nanseth-Media-2.jpg
'Color Hybrid' quayside at Ulstein Verft.

The tow of the hull arrived at Ulstein Verft on 6 November 2018, and the hull was positioned in the dock hall on 8 November. Completion work will now commence on the various areas of the vessels such as the engine area, public area, car deck and outer decks, thereafter comes tasks such as painting, commissioning, testing and sea trial. Read more about Ulstein's shipbuilding area.

Kilde og bilder: Ulstein Group
 
Klare for første tur med ‘Color Hybrid’

Ferdigstillinga av plug-in hybridfartøyet "Color Hybrid" er i god gjenge ved Ulstein Verft. No pågår malingsarbeid, ulike installasjonar og elektroarbeid. Til stades er også Color Line sitt prosjektteam på åtte personar. Desse kjem alle til å ha arbeidsplassen sin om bord på fartøyet etter leveringa til sommaren.

Teamleiar og og teknisk inspektør Jarle Auby og overstyrmann sjef Svein Roger Olsen har følgd fartøyet tett heilt sidan hausten 2016, før skipsbyggingskontrakten var skriven, og også byggeprosessen så langt. No har ytterlegare seks i teamet installert seg på Ulstein Verft.

- Arbeidsplassen vår
Kaptein Jan Magnar Sollid gler seg til å overta styringa av skipet:

- Dette vert arbeidsplassen vår og kvardagen vår. No når vi utfører inspeksjonane våre om kring på skipet, tenkjer vi på den daglege drifta, og korleis det kan verte best mogleg. Vi er proaktive, og gjer det vi kan for at byggeprosessen skal gå smertefritt.

Stor aktivitet på verftet
Verftet summar av travle arbeidarar, som jobbar for å få skipet klart til sjøsettinga frå dokkhallen i april.

- Det er veldig stor aktivitet no på absolutt alle område, og meir enn 600 personar jobbar på dette skipsbyggingsprosjektet, seier Jarle Auby. – Akkurat no vert det arbeidd med å installere lettveggar i lugarområda, isolering over det heile, og utvendig og innvendig maling.

Verftet prioriterer sikkerheit
- Vi føler oss veldig godt mottekne på verftet. Det er eit lite, kompakt verft, med god logistikk. Verftet vert halde ryddig og fint, og sikkerheita vert ivaretatt. Vi får eit veldig godt inntrykk av prosessane ved verftet, kommenterer kaptein Sollid.

Ikkje kvardagskost
Color Line-teamet ser fram til å få skipet ferdig.

- Det er ikkje kvar dag ein får ta ut ein heilt ny båt! Det er også kjempegøy at skipet er registrert i Sandefjord, der Color Line Marine har sitt hovudkontor, og der skipet skal i trafikk frå sommaren 2019, seier Jarle Auby, som då kjem til å vere om bord, i jobben som maskinsjef.

Kilde: Ulstein
 
Back
Top