Color Line, Bygg nr. 311 ved Ulstein Verft, Bil- og Passasjer ferge "Color Hybrid"

Refvik

Administrator
Staff member
Verdens største hybridferge er snart ferdig

Ulstein Verft har snart bygget ferdig Color Lines nyeste ferge. Et grønnere alternativ i rekken av Color Lines skip.

På Ulstein Verft kan man se baugen på et ganske spesielt skip stikke ut av dokka. Der bygges nemlig det som skal bli verdens største hybridferge.

Color Hybrid er navnet på skipet som skal sørge for en mer miljøvennlig sjøfart mellom Sandefjord og Strømstad.

I 2017 ble kontrakten mellom Color Line og Ulstein Verft underskrevet. En kontrakt verdt over én milliard kroner.

Etter planen skal skipet overleveres i juni, og være klar til høysesongen 2019. Det 160 meter lange skipet skal frakte opptil 2 000 passasjerer og 500 biler fra Norge til Sverige. Det vil ha nesten dobbel kapasitet som «M/S Bohus», ferga Color Hybrid skal erstatte.

På elektrisitet inn og ut av havnen

Skipet er utstyrt med vanlige dieselmotorer, men også en stor batteripakke på 4 700 kilowatt som skal lades via en strømkabel fra et strømanlegg på land. Slik skal skipet kunne gå utslippsfritt og stille inn og ut av Sandefjords havn, en snau time til sammen. Resten av overfarten vil båten gå på dieselmotorer.

Jarle Auby står i spissen for Color Line-teamet, som for tiden er på Ulstein Verft og observerer at alt går som det skal. Han forteller at realiseringen av skipet har vært en veldig spennende prosess.

— Prosessen har vært spennende, ikke minst med alle de nye konseptene og dette med utslipp, maskineri og teknologi. Så det har vært interessant for både Ulstein og Color Line og alle de som er med.

I tillegg kan han fortelle at de har satt inn andre miljøtiltak. Blant annet å spare på mye av varmen fra eksosen til oppvarming av båten, samt mer isolasjon i innredningen.

Les meir på sidene til Nærnett.no


Foto: Ane T. Størksen
 

Refvik

Administrator
Staff member
Nokre bilder til fra utdokkinga til "Color Hybrid"



Begge foto: via Ulstein Group
 

Refvik

Administrator
Staff member
Color Line: – Er strålande fornøgd

Men det vil halde hardt å rekke den opprinnelege planen om å sette verdas største hybridferje i rute frå juni.

Prestisjeprosjektet Color Hybrid vart nyleg teke ut av dokkhallen ved Ulstein verft og ligg no til kai for det siste utrustingsarbeidet. Den 160 meter lange ferja er mellom dei største skipa Ulstein har levert og skal inn på Color Line si rute mellom Sandefjord og Strømstad i sommar.
Dei 43 meter lange skipslogoane som er levert frå ei lokal bedrift i Ulsteinvik, er på plass – og det same er svært mykje anna utstyr frå norske leverandørar.

– Stor interesse
Kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line fortel at han nyleg var i Ulsteinvik og fekk sjå ferja med eige auge.
– Vi er strålande fornøgd med skipet og er sikre på at dette blir veldig bra. Vi har også eigne folk på verftet som følgjer opp arbeidet, fortel Mathisen til NETT NO.

Framleis står det att noko arbeid før skipet er heilt klart til levering. Det betyr at ein er noko forsinka ifølgje tidsplanen om å levere skipet i mai, slik det vart opplyst i fjor vår. Mathisen påpeiker likevel at dialogen med verftet har vore god heile vegen.
Han forsiktig med å vere konkret på når dei ser føre seg overlevering med tilhøyrande dåp og oppstart.

– Det er sopass stor interesse kring dette prosjektet at vi vil vere 110 prosent sikre på at det blir oppstart frå den datoen vi setter. Til vi veit det, vil vi vere litt tilbakehaldne, seier han.

Les meir på sidene til Nett.no (Krever innlogging)

"Color Hybrid"

Foto: Marius Rosbach
 

Refvik

Administrator
Staff member
Utdrag fra børsmeldinga "Resultat og balanseeffekter i 2019 for Color Group AS":

"26. juli går jomfruturen for verdens største plug-in hybrid skip M/S Color Hybrid fra Sandefjord til Strømstad. Skipet, som bygges ved Ulstein verft, setter global standard for miljøvennlige fartøy og representerer samtidig en betydelig fornyelse av shopping- og opplevelsestilbudet til reisende mellom Norge og Sverige. Oppstart 26. juli er noe forsinket i forhold til opprinnelig plan som følge av forsinkelser ved verftet, og det blir i tillegg noen økte kostnader i prosjektet etter reforhandlinger med verftet"
 
Top