Corona Virus og Skipsfart

"Fram" ligger på Borgundfjorden nå og venter på kaiplass ved Fiskerstrand Verft ser det ut til
Fram.JPG
Foto: © Oddgeir Refvik
 
Coronaen viser ingen nåde med skipsfarten. Åtte bilskip har kommet på plass i Lyngdal, enda ett har meldt sin ankomst.

Fra venste: "Mignon", "Don Quijote", "Elektra", "Undine", "Viking Coral", "Viking Drive", "Viking Amber", "Höegh Caribe" og helt til høyre i bildet ligger også "Sea Trout" og "Sea Tiger".

DSC_1009-001.JPG
 
Hurtigruten forlenger driftsstans - håper på gradvis oppstart i juni

Full stans av reisende og strenge corona-restriksjoner gjør at Hurtigruten må forlenge driftsstansen til midten av juni. - Vi håper å se skipene våre seile igjen i sommer. Men vi trenger flere avklaringer, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Ingen bransjer er like hardt rammet av coronakrisen som reiselivet. Reiselivsgiganten Hurtigruten er tvunget til å legge 14 av 16 skip til kai og har permittert nesten 3000 ansatte.

- Det er tøft å se skip ligge i opplag. Det eneste vi vil er at skipene skal seile, få folk tilbake i jobb og bidra til verdiskapning i små og store samfunn langs hele kysten. Men akkurat nå har vi ikke noe annet valg, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Helt siden Hurtigruten måtte stanse hele virksomheten i midten av mars, har selskapet jobbet med planene for å få skipene tilbake i drift.

- Vi håper på en gradvis opptrapping fra midten av juni. Men for at det skal være mulig, må vi ha finansielle avklaringer på plass, sier Skjeldam.

Overfor regjeringen har Hurtigruten pekt på to konkrete tiltak:

  • En kortsiktig løsning der staten midlertidig kjøper mer kapasitet og kompenserer for bortfallet av billettinntekter, slik regjeringen har gjort for tog og fly.
  • En langsiktig løsning der Hurtigruten får tilgang til likviditetslån gjennom Statens obligasjonsfond eller en låneordning gjennom GIEK.
- Sommeren blir underskuddsvirksomhet
- Starter vi med seilinger i juni, vil det være ren underskuddsvirksomhet i en overgangsperiode. Derfor har vi bedt Samferdselsdepartementet om å øke det statlige kjøpet og kompensere for bortfallet av billettinntekter slik de har gjort for togselskaper og flyselskaper, sier Skjeldam.

Hovedårsakene til at reiselivet er hardere rammet enn andre bransjer er fordi det vil ta lang tid før markedet har bygd seg opp igjen.

- Vi er glade for at mange politikere nå har sagt at solide selskaper som Hurtigruten, som gjorde det bra før koronakrisen men nå står uten inntekter, må få tilgang på låneordninger som sikrer likviditeten. Dette er avgjørende for å sikre den videre driften, sier Skjeldam.

- Vil få ansatte tilbake på jobb
Hurtigruten er en motor i norsk reiseliv, og selskapet har flere hundre samarbeidspartnere som leverer opplevelser, lokalmat og andre tjenester langs norskekysten. Hvert eneste år skaper Hurtigruten ringvirkninger for milliarder. Tusenvis av arbeidsplasser i små og store samfunn langs hele kysten er avhengig av at Hurtigruten seiler.

- Selv om vi tar opp seilingene i juni, er vi på ingen måte ute av krisen. Vi er avhengige av det raskt kommer på plass både kortsiktige og langsiktige løsninger for den finansielle situasjonen. Når det er på plass, kan vi gradvis ta opp seilingene, få våre ansatte tilbake på jobb, og bidra til økt aktivitet i det lokale næringslivet langs hele kysten, sier Skjeldam.

Reiseliv i sommer-krise

Etter flere år med god vekst, står reiselivet i Norge nå i sin største krise.

- Norge er et fantastisk ferieland. Det vet vi bedre enn noen, som har seilt langs norskekysten og til Svalbard siden 1890-tallet. Hvis det er en ting jeg håper skal komme ut av krisen, så er det at flere nordmenn skal oppdage hvor mye Norge har å by på. Norgesferien har aldri vært viktigere enn i år, sier Skjeldam.

- En reise med Hurtigruten viser frem Norge på sitt mest unike og spektakulære. Langs hele kysten, sammen med hele kysten, sier Skjeldam.

Håper på juni-oppstart
Hurtigruten har ikke hatt mistenkte eller bekreftede smittetilfeller på noen av selskapets skip. Men coronakrisen tvinger Hurtigruten til å redusere virksomheten til et minimum - for første gang i sin 127 år lange historie:
  • I rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes blir 9 av 11 skip ute av drift til minst 15 juni.
  • Fra midten av juni håper Hurtigruten å gradvis trappe opp virksomheten i rutetrafikken. Første planlagte ordinære avgang blir MS Finnmarken fra Bergen 16. juni.
  • Frem til 15. juni fortsetter Hurtigruten etter avtale med Samferdselsdepartementet lokaltrafikk med to skip i en spesialtilpasset rute mellom Bodø og Kirkenes, for å ivareta viktig gods- og persontrafikk mellom havner i Nord-Norge.
  • Hurtigrutens ekspedisjonscruisevirksomhet er midlertidig stoppet. Det rammer ekspedisjonscruise både i og utenfor norsk farvann, blant annet langs norskekysten og på Svalbard. Blant annet er Alaska-sesongen med hybriddrevne MS Roald Amundsen kansellert. Det samme er skipets planlagte seiling gjennom Nordvestpassasjen
  • Hurtigrutens landbaserte virksomhet på Svalbard står også stille. Hoteller, restauranter og opplevelser er stengt, og de fleste ansatte i datterselskapet Hurtigruten Svalbard er permittert. Hurtigruten jobber med lokale og nasjonale myndigheter for åpne for turistvirksomhet på Svalbard denne sommeren.
  • For siste nytt og en oppdatert liste over kansellerte seilinger, se: https://www.hurtigruten.no/praktisk-informasjon/koronavirus/
 
Coronaen og markedet bidrar til at "Far Spica" havner i opplag ved kaiområdet til tidligere Simek-verftet i Flekkefjord. Han som eier området i dag forventer ankomst av 3 supplybåter til.
20200513_180227.jpg
 
Color Magic på tur i Bunnefjorden for første gang imens de venter på kaiplass. Skipet ligger nå på
Hjortneskai med landstrøm men må flytte seg noen timer 3-4 ganger i uken når Color Carrier kommer
og skal losse/laste.
PicsArt_05-13-06.23.46.jpg
 
Fra Ålesundregionens Havnevesen si Facebookside:

Viking Star ankommer Ålesund 18.mai.

Cruiseskipet Viking Star ankommer Ålesund 18. mai for å ligge i varmt opplag som en konsekvens av koronapandemien. Rederiet planlegger per i dag for at skipet skal ligge i cirka to måneder. Viking Stars søsterskip Viking Sky ligger allerede i opplag i Ålesund etter å ha anløpt havnen 24. april. De samme retningslinjene som gjelder for Sky vil gjelde for Star.
I den forbindelse vil Viking Ocean Cruises gjerne orientere om skipet og dets aktiviteter:

Fakta om skipets aktiviteter før og under oppholdet i Ålesund:

• Viking Cruises var det første rederiet i verden som innstilte ordinær drift og avsluttet alle pågående cruise som følge av koronapandemien. Denne avgjørelsen ble tatt 11. mars.

• Viking Star har ikke påvist Covid-19 smitte om bord, og det er heller ingen tegn til smittsomme sykdommer om
bord per i dag.

• Viking Stars gjester gikk i land i London 15. mars, det har med andre ord ikke vært gjester om bord på i overkant av
to måneder i forkant av skipets ankomst til Ålesund.

• Skipet vil ankomme Ålesund med cirka 270 mannskap ombord. Mannskapet har ikke vært på land etter at den
vanlige cruisedriften ble innstilt.

• Skipet vil bli lagt i såkalt varmt opplag i Ålesund frem til, tentativt, tidlig juli. Det innebærer blant annet at
mannskapsantallet skal reduseres til cirka 80 over en periode. Disse 80 forblir om bord for å holde skipet i gang og
klart til rask oppstart når forholdene tillater det.

• Mannskapsmedlemmene som forlater skipet vil reise hjem til sine respektive hjemland. Det er en rekke
nasjonaliteter om bord, og hjemreise vil skje så fort det lar seg gjøre i samråd med reiseråd fra norske myndigheter,
myndigheter i mannskapets hjemland og andre aktører.

• Det vil inntil videre ikke bli anledning til å komme om bord i skipet mens det ligger i Ålesund utover helt nødvendige besøk (som for eksempel los ved ankomst.)

• Personer som forlater skipet kan ikke returnere om bord. Dette for å hindre at smitte eventuelt kommer om bord.

• Skipet er utstyrt med et utvidet medisinsk team og mannskapet følges opp daglig i tråd med til våre retningslinjer
for risikohåndtering av korona.

• Skipet har siden tidlig februar fulgt skjerpede sanitære rutiner for å minimere risiko for smitte fra land til skip, og
vice-versa.

Fakta om skipet:
• Viking Star er et mindre cruiseskip med en bruttotonnasje på 48 000, lengde på 228 meter og bredde på 29 meter.
• Skipet har en kapasitet på 930 gjester og 465 crew.
• Skipet er registrert i NIS – Norsk internasjonalt skipsregister - og har Bergen som hjemhavn.
• Skipet er blant de mest moderne og energieffektive cruiseskipene i verden.
• Viking Star ble bygget ved Fincantiers verft i Marghera, Italia og levert til Viking i 2015.
 
Bilskipet "Asian Emperor" ankom i dag Vetlefjorden en sidearm av Sognefjorden for opplag. Buksert inn til opplagsplassen av "Stadt Kinn" og "Stadt Aardal".
 
Nå er det kjent at Lyngdal Havn har skrevet kontrakt på opplag for fire bilskip. Da blir totalen 14 bilskip i opplag, mens Farsund har skrevet kontrakter med yttrelige 23 skip.:oops:

20200608_113631.jpg
 
Viking Sky, Viking Sea og Viking Sun har forlatt sine opplagshavner i Ålesund, Kristiansund og Kristiansand S, og alle 3 er på vei mot Belfast.
Seadream1 har også gått fra Ålesund, og er på vei mot Bergen. NG Endurance har forlatt Ulsteinvik og er på vei mot Fredrikshavn.
 
DFDS resumes service on the Amsterdam - Newcastle route from 15 July & welcomes back holidaymakers on the Channel routes from 10 July

Following the announcements from the UK government about the lifting of quarantine restrictions and the restart of travel to many other countries, DFDS is resuming sailings on its passenger route between Amsterdam and Newcastle. Service on the route has been suspended since 22 March due to Covid-19 travel restrictions.

The route is serviced by the two passenger ships King Seaways and Princess Seaways and offers daily departures between the two cities. As both ships are laid up in IJmuiden, the first departures will take place on Wednesday 15 July from IJmuiden and Thursday 16 July from Newcastle.

In addition, English Channel services between the UK and France are available again to holidaymakers from the 10th July and a spike in bookings has already been seen since the UK government announcement. The Channel routes have continued to sail throughout the Covid-19 period for freight and essential travellers ensuring the transport of vital goods to communities both sides of the channel.

"We are very pleased that we can finally welcome our passengers back on the routes between the UK & Continent. However, the routes will be running on reduced capacity and reduced onboard services as part of our COVID-19 measures to ensure the safety of our staff and passengers," says Torben Carlsen.
 
Back
Top