"Eemslift Hendrika" og "AQS Tor"

Normand Drott har slep fast i baugen, skal inn Breisundet. Ellers kan man se at Kystverket mobiliserte etter at det ble statlig aksjon i kveld. OV Utvær, OV Hekkingen og KV Sortland er også på vei til stedet
 
Moen Marin har (hadde) fire fartøy ombord i "Eemslift Hendrika"

Fra bilder kan man som sagt sjå "AQS Tor" samt to mindre katamaraner på dekk, er det fjerde fartøy i lasterommet?
 
Enda en slepebåt er på vei til havaristen. Denne gang en nederlandsk slepebåt.
Det var Ikke behov for denne (Slepebåten Atlantis) ser det ut til, den har snudd og går sørover igjen. KV Sortland også. Den gikk først sørover etter at AQS Tor var under kontroll, men snudde ved Utvær og gikk nordover til Stadt igjen, snudde så og steamet sørover igjen. Så det var litt stress i organiseringen tydeligvis. De bommet nok på at den nordgående kyststrømmen ble veldig svak, så havaristen fortsatte å drive inn mot Stadt. Det er ikke uvanlig at kyststrømmen svekkes når det står på lenge fra nord.
 

Preben Hjallum har kjøpt brukt Elan E5 i Kroatia i vinter. Nå frykter han at båtkjøpet går tapt i dragsuget av frakteskipet «Eemslift Hendrika». Båtkjøperen er kritisk til valgene skipperen på fraktesikpet har gjort.​

 
 

Attachments

  • K9_1.jpg
    K9_1.jpg
    388 KB · Views: 31

Her er «Eemslift Hendrika» fremme på kaia i Ålesund​

 

Lensa dei lasterommet med brannlina gjennom ankerklyssa?
 
Er det noken som veit om bommen fortsatt henger i vaierne? Eller er det båten i lasterommet som gir slagsiden?
 
Er det noken som veit om bommen fortsatt henger i vaierne? Eller er det båten i lasterommet som gir slagsiden?
Nei, i dag har det ikke hengt noen vaiere ut over siden. Den må ha slitt seg eller blitt frigjort i natt en gang. Antagelig derfor det er mindre slagside. Det skal være noe last som har slitt seg i rommet. Thrustere var det snakk om.
 
Back
Top