"Eemslift Hendrika" og "AQS Tor"

Lensa dei lasterommet med brannlina gjennom ankerklyssa?
Godt mogleg. Eg kjenner ikkje til dette skipet, men typisk er det lagt opp til spyling av ankerklyss frå brannline. Lensepumpe med sug i maskinrom kan gjerne også nyttast som nød-brannpumpe. Korleis dei då får lensa frå lasterom til maskinrom har eg ingen teori rundt.

Det var også tilgjengeleg hydraulikk ombord for handtering av slepetrosse ved hjelp av vinsj, iflg. media.

Ikkje veit eg, anna enn at dyktige sjøfolk har gjort ein god jobb under utfordrande forhold.
 
Med så mye skader det er langs styrbord side, kan man begynne å lure på om bommen har truffet henne og skubbet henne utfor på babord side av fraktskipet.
Nei, det er ikke logisk, det var jo allerede slagside til stb. Men det passer akkurat at båten har treft bommen i den høyden. Egentlig flaks at bommen knakk i festene. Hvis den hadde løsnet i krok-enden og svingt ut, så hadde vært svært uheldig for stabiliteten.
1617919906324.png
 
Last edited:
Jeg har tenkt litt på at det må være mulig å få satt nødsleper uten å sette folk ombord. De fleste båter har jo bulb-baug, så det burde fungere å lage en slags renneløkke rundt båten med en kraftig flytetrosse. Evt en slags flytetrål mellom to fartøy,
 
Eemslift Hendrika lå betydelig nærmere land enn farleden før problemene oppsto (Marinetraffic)
1617958970139.png
 
Det er ikke farled , men anbefalte TSS ruter , men om skipet fulgte ruten eller seilte som vist på tracket har det overhodet intet med havariet å gjøre .
Ser forøvrigt i media at de flinkeste skipperene er bak tastaturet , så hadde de vert på havet ,så hadde det ikke skjedd noe galt til sjøs .......
Likeledes så hadde eigaren av seilbåten på dekk en uttalelse om seilasen til « E H « ......
 
Ikke ta den. Jeg er godt kjent i farvannet og har bl.a passert der i full storm sammen med en svært erfaren skipper fra Sunnmøre. Og han gikk langt ut. Jeg har også passert området i undervannsbåt, så jeg vet hvor dypt bølgene går. I slikt vær er det stor forskjell på bølgene utenfor Storegga i forhold til på platået ved Stadt. Det er uansett klart at det har betydning hvor langt en er fra land i le når en endrer kurs fra rett mot, til å få sjøen på siden. Det er tydelig at båten begynte å runde styrbord der det står "note" i kartet, så fikk de antagelig slagside og dreide tilbake. Hadde hovedmotor stoppet da, så hadde de neppe hatt sjanse til å berge båten. Kystvakten hadde nærmeste egnede fartøy i Bergensområdet.

Her vises det tydelig at en stor del av skipstrafikken langs kysten følger rutene, og går helt opp til bøyen ved Storegga før de dreier østover: https://www.kystverket.no/Maritime-tjenester/Sjotrafikkovervaking/trafikkseparasjon/
 
Last edited:
"Eemslift Hendrika" skal visstnok lossast i Ålesund nå på onsdag

Er på jakt etter bilder av dei tre arbeidsbåtane som er igjen ombord, samt info om det er noko namn eller rederilogoer på dei allerede
 
Rett og fin no, lett i sjøen med lys og det heile :)

index.php

K9_1.jpg

https://tsftp.no/alesund/K9_1.jpg
 
Last edited:
 
"Eemslift Hendrika" skal visstnok lossast i Ålesund nå på onsdag

Er på jakt etter bilder av dei tre arbeidsbåtane som er igjen ombord, samt info om det er noko namn eller rederilogoer på dei allerede
 
Back
Top