Erstatningsskip for Havila Kystruten

APaulsen

New Member
Google Translate: Havila planlegger å leie to skip for å levere en "seks måneders" forsinkelse i cruiseene sine.

Ikke så mye mer å lese uten abonnement.
 
Hvilke skip kan være aktuelle for noko slikt leie utenom Hurtigruten sine?
 
Et av de tidligere kanskje?
MS Gann
MS National Geographic Explorer
MS Nordstjernen
MS Sjøkurs
MS Serenissima

Vil tru at de mest aktuelle av de er Gann eller Nordstjernen og muligens Lofoten.
National Geographic Explorer og Serenissima er nokk opptatt. Sjøkurs ligger for salg men spørs om de anser ho som en aktuell kandidat.
Men hadde jo vært spennende å fått noen av de tilbake langs kysten.
 
Mener at Lofoten og Nordstjernen ikke kan brukes pga. nye regler fra 2021 om at det blant annet skal være heis ombord?

Det er korrekt, men N. G. Explorer og Serenissima tar ikke last. Usikker på Gann om de har mulighet men trur det.
Det er vell få skip som ikke er bygd for å gå Bergen-Kirkenes som er egnet til å seile i Kystruten. Så om de kan få dispensasjon noen måneder så kan jo Lofoten eller Nordstjernen seile siden disse kan ta last. Problemet eller utfordringen blir jo om de klarer å finne to skip som passer til kravene.

Midnatsol, Trollfjord og Finnmarken skal også ut men disse skal nok rett inn i explorer fart så de blir nokk heller ikke tilgjengelig.
Sjøkurs har jo også lasterom men er jo begrenset hva de kan løfte med den kranen de har nå. I tillegg til at der ikke er heis.
 
National Geographic Explorer er nok utelukket. Kraftig ombygd og utsolgte cruise de neste 3 årene.
Nordstjernen er vel kanskje den som er nærmest å kunne gå rett inn i kystfart, men også de har jo Svalbard-cruise som er solgt frem i tid. Generelt sett er det vel svært få skip utenom de som er bygd for Hurtigrutefart som oppfyller kravene i anbudet. Vanskelig nøtt det her, men kan bli spennende og se hva som dukker opp!
 
I think there are also a lot of ropaxes idle now, with companies eager to make some money. Only question is if those vessels won't be too large for Hurtigruten traffic...
 
Nå som Birka Cruises leggest ned og "Birka Stockholm" blir ledig, kan den være en kandidat som erstattningsskip eller er den med sine 176.85 meter lengde og 6.6 meter dypgående for stor?

"Birka Stockholm"
Birka_June_2013.jpg
Foto: Arild Vågen
 
Mistenker sterkt at den er alt for stor - MS Finnmarken, som er ett av de største skipene i ruten nå, er f.eks. 138,50 x 21,50 x 4,80 m, og har bruttotonnasje på 15539 (sammenlignet med Birka Stockholms bruttotonnasje på 34924, og Birka-skipet har bredde på 28 meter), og Finnmarken, Trollfjord, og Midnatsol er vel med bredde og lengde nær grensen for hva som er mulig i noen av havnene som anløpes. Ifølge det som står i DN her, er det også krav i anbudet om maks dypgang på 5,2 meter. Birka Stockholm er også et rendyrket cruiseskip for korte cruise på ett døgn, uten lastekapasitet.
 
I følge postlisten til Sjøfartsdirektoratet nå, har Havila Kystruten sendt forespørsel om omflagging av M/S Bremen og M/S Expedition. Antar derfor at de ser for seg disse som erstatningsfartøy? Spenstige valg i såfall.
 
"Bremen"
3068261.jpg

Foto: Bjørnar Henningsen

"Expedition"
3064859.jpg

Foto: Marcel & Ruud Coster
Hei

"Expedition" har jo igjen litt av bildekket i akteren, t.o.m rampa kan jo fortsatt brukes. Kan tenke meg at dem instalerer kran bakpå og forsterker rampa til å bli brukt som base for utheising av lasta. Med noko tilpassing kan jo også RoRo rampa brukes for lasting i havnene som har tilpasseda anlegg, t.d. Bergen RoRo terminalen, Flatholmen i Ålesund, Kristiansund, bakre liggeplass i Trondheim(?), Bodø, m.fl. .

 
Kan jo hende at Havila Kystruten slipper unna med kun å ta passasjerer på erstattningskipa da dei treng vel kjøle- og frysekapasitet også om dei ønsker å ta last?
 
Back
Top