Erstatningsskip for Havila Kystruten

Jag gissade!Då när det blev klart att det blir förseningar av leveranserna av Capella och Castor,om eventuella ersättnings skip,blev det bara ursäkter och en massa osannolikheter.Människorna som bor längs den Norska kusten får service även under
vintermånaderna så att hela Norge kan vara bebott!Kystruten skulle börja i januari 2021,men vad sa Myrvoll,ingen ide att satsa
på ersättnings skip för finns inte underlag,HR satt 5 skip till?Tycker bara synd om Per Saevik för han verkar mycket sympatisk
och ärlig,varför anlitade Han inte någon av sin söner att starta Kystruten?Fam Saevik gjort storsatsning,och förtroendet har dragits ner i WC stolen,när man har misstat förtroendet är det mycket svårt att få detta tillbaka?Undrar hur människorna tolkar
detta som bor vid kusten och är beroende av dessa skip?
 
HR tog ansvaret för att hålla hela Norge bebott,som inte Kystruten klarade av?Kystruten var bara villiga och plocka jordgubbarna från tårtan?Inget ansvar bara en massa flugor och osannolikheter?Man ligger som man bäddar?Man skall inte gå och lova Guld och Gröna Skogar om man inte kan hålla det?1000poäng för HR,ortsborna vid kusten minns säkert det?
 
HR tog ansvaret för att hålla hela Norge bebott,som inte Kystruten klarade av?Kystruten var bara villiga och plocka jordgubbarna från tårtan?Inget ansvar bara en massa flugor och osannolikheter?Man ligger som man bäddar?Man skall inte gå och lova Guld och Gröna Skogar om man inte kan hålla det?1000poäng för HR,ortsborna vid kusten minns säkert det?
Hurtigruten går heller ikke med alle sine skip på ruta som dem egentlig skulle fra 2021. Så skulle man ha sett på dette på nytt, hadde nok Havilia kun gått med et skip og hurtigruten 4.
Skal være 11 skip i rutetrafikken.

Du høres ut som du er forbanna for et eller annet Havilia har gjort mot deg?
 
Absolut inte,det som gör mej besviken att man lovar någonting man inte kan hålla?Jag har jobbat på färjor över 38år.Personligen hade jag stora förväntningar över Havila,familjebolag som Gotländska Slite rederiet var.När det kom fram att nybyggena är försenade,borde de ha anmält att vi bär vårt ansvar vi sätter ersättnings skipen på rutan såsom vi har lovat f.r.o.m
0101-2021 och håller livlinan åt ortsborna!Jag jobbade på Stella Line 2005 vi var till Norge och köpte från Color Line ms Christian IV döptes till Julia.Vi skulle börja köra H:fors- St Petersburg .Det skulle bli visum frihet för passagerarna som kom med.Jag uttryckte mej att ingen ide att starta trafiken förrän visumfriheten är i kraft?Det blev ingen visumfrihet herrarna lyckades göra 4milj skuld på 5mån.Det är inte heller seriöst att man lovar jobb åt 400 anställda från konkurenten?Rekryterings processen börjar 4-6 mån innan skipena ferdiga inte 2år innan.Om i Sverige Stena gör nybygge så inte plockar de anställda från TT-Line.Alla har naturligtvis rätt och ansöka om stilling genom rekryterings processen.Hoppas Fam Saevik hittar någon VD som verkligen känner till rederinäringen,jag skulle se sonen på den posten.
 
Absolut inte,det som gör mej besviken att man lovar någonting man inte kan hålla?Jag har jobbat på färjor över 38år.Personligen hade jag stora förväntningar över Havila,familjebolag som Gotländska Slite rederiet var.När det kom fram att nybyggena är försenade,borde de ha anmält att vi bär vårt ansvar vi sätter ersättnings skipen på rutan såsom vi har lovat f.r.o.m
0101-2021 och håller livlinan åt ortsborna!Jag jobbade på Stella Line 2005 vi var till Norge och köpte från Color Line ms Christian IV döptes till Julia.Vi skulle börja köra H:fors- St Petersburg .Det skulle bli visum frihet för passagerarna som kom med.Jag uttryckte mej att ingen ide att starta trafiken förrän visumfriheten är i kraft?Det blev ingen visumfrihet herrarna lyckades göra 4milj skuld på 5mån.Det är inte heller seriöst att man lovar jobb åt 400 anställda från konkurenten?Rekryterings processen börjar 4-6 mån innan skipena ferdiga inte 2år innan.Om i Sverige Stena gör nybygge så inte plockar de anställda från TT-Line.Alla har naturligtvis rätt och ansöka om stilling genom rekryterings processen.Hoppas Fam Saevik hittar någon VD som verkligen känner till rederinäringen,jag skulle se sonen på den posten.
Selvfølgelig burde dei har startet, men under dagens omstendigheter er noken punkt viktig:
1: Hurtigruten kjører 1(eller 2?) skip i rute for Havila, men under egen brand.(ei slags wetlease)
2: Under dagens omstendigheter hadde Havila også kun hatt 1-2 skip i drift, på samme måte som Hurtigruten.
3: Forsiknkelsen skylled delvis Korona og delvis konkurs til eit av verftene.
4: Hurtigruten taper på samme måte som Havila masse penger på tomme og opplagte skip.
5: Dagens Korona driftsavtale er ei avtale mellom Hurtigruten, Havila og staten, der alle 3 var enig at beste løysning er dagens. Å seile med reine uegnede passasjerskip, når viktigste oppgaven under pandemien er frakt av gods og lokal passasjertrafikk, er berre bortkastet. Eg går utifrå at Havila for tiden får ingenting frå staten så lenge dei ikkje har skip i rute.
6: Einaste eg ikkje veit, er personalsituasjonen. Men, om mannskapet skreiv kontrakt på høsten, så er den jo fortsatt gyldig. Personal som veksler frå Hurtigruten til Havila faller under virksomhetsoverdragelse. Dermed er disse sikret direkte overgang og inntekt under prosessen. Men her kan sikkert norske sjømannsforbundet gir meir informasjon.
 
Takk JohannesB för feedbacken,kanske är fallet så?I mina ögon ser fallet ut ganska underlig,först säger de att om det blir försinkelse så lägger vi ut ersättnings skipe?Men efter några veckor meddelar de med en massa ursäkter att det inte finns underlag?Kastade bollen till HR som kände till sitt ansvar och satt +5 skip på rutan som en livlina åt ortsborna?Om allt skulle ha gått rejält ,rättvist och ärligt ser jag inte någon orsak varför VD:n lämnade stolen?Men om detta får vi väl läsa om i ett senare skede?Jag hade faktiskt alla mina sympatier till 100% för Havila,att någon familjeföretag vågar och vill satsa på någonting nytt i dessa dagar,det brukar väl bara vara multinationella bolag som investerar och man inte vet vem som är ägaren?Men Havila har ansiktet utåt och det är Per Saevik.
 
Når sant skal sies var ikke Hurtigruten noen veldedighetsorganisasjon her heller. De stoppet jo nesten ruten på eget initiativ og uten godkjenning fra Staten. Når har de ekstra tilskudd utover det normale for å drifte 7 skip, for å drifte 5. Forøvirg er veldig mange av de ansatte som gikk til Havila på vikarkontrakter i Hurtigruten inntil videre.
 
Havila Capella is to enter service on August 24, while Havila Castor is expected to sail a week later on August 30.
Havila Capella is due to start sea trails in mid-May ahead of being delivered to the company in July, where the final preparations for its maiden voyage will be made. Havila Castor will follow shortly after.
According to UK country manager Matthew Valentine.
So, where are updated NEW photographs of the vessels???? Why is no one at Havila kystruten responding to mail inquiries??
 
Erst C.apella, dann ein paar Wochen später Castor
Ich erhielt eine Antwort von Havila Voyages und sie gaben an, dass beide Schiffe im Mai mit den Probefahrten beginnen und einige Zeit im Juli ausgeliefert werden. Seltsamerweise sind die Gefäße immer noch nicht lackiert! Havila Aussage "das ist der türkische Weg" LOL
As the interior of the vessels is almost completed, I wonder why still no fotos are posted on their website, still the artist renderings to be seen.
 
Kva med å leie inn eit eller 2 hurtigrute skip?
Hurtigruten bruker/har planer for dem selv; "Maud", "Otto Sverdrup" og "Trollfjord" er overført til Hurtigruten expeditions og er til ombygging.
"Lofoten" er solgt og resten er/skal i trafikk langs kysten...
 
Back
Top