Esvagt, Bygg nr. 146, 148 og 149 ved Havyard Ship Technology, Havyard 831 L "Esvagt Schelde/TBN/Havelok"

Refvik

Administrator
Staff member
Skroget til den tredje av desse tre, bygg nr. 149 blei sjøsatt ved Cemre Shipyard idag
cemreshipyard_20201113_045616_0.jpg
Foto: via Cemre Shipyard
 

Refvik

Administrator
Staff member
Først ut i ny serie havvind-skip fra Havyard

New Havyard Ship Technology i Leirvik overleverte fredag nok et vindmølleskip til
danske ESVAGT, og Havyard bekrefter med det posisjonen som ledende innen
spesialskip for havvind-industrien.


Dette er skip nummer fire og design nummer åtte i det langvarige samarbeidet mellom to spydspisser i
havvind-industrien; danske ESVAGT som er pionerer i denne bransjen og Havyard som de første med
spesialdesign for havvind og nå også en verdensledende rekke av leveranser av vindmølleskip.

Skipet som ble overlevert fredag er sist i en rekordlang rekke, men også først i en ny serie som skal
leveres til ESVAGT. Samtidig med at dette skipet nå er ferdiggjort, blir det arbeidet på det andre i
rekken og det tredje er under slep og kommer til verftet i Leirvik rett over nyttår.

Arbeidet med utrustninga av skipet møtte ekstra utfordringer med koronapandemien, men
prosjektleder ved New Havyard Ship Technology, Jan-André Førde Systad, sier samarbeidet med
ESVAGT også denne gangen har vært svært bra.

- ESVAGT er en god kunde som vi har samarbeidet med lenge. Vi kjenner systemene deres og
forventningene deres, så det har blitt et godt skip som vi nå leverer – og så gleder vi oss til å
ta fatt på neste skip.

Skårer på miljø, sikkerhet og økonomi
Det er ventet svært store investeringer i havvind over hele verden. I tillegg blir stadig flere av havvindparkene
lagt lenger fra kysten. Dermed trengs det spesialiserte serviceskip. I møte med dette
markedet har Havyard tatt i bruk flere selskap i konsernet til å utvikle og levere HAVYARD 831L SOV,
som gir kundene skip som skårer godt både på miljø, sikkerhet og økonomi.

Konsernsamarbeid
Havyard Design & Solutions har blant annet brukt verktøyene sine i Havyard-laben med digitale
tvillingskip og virtuelt hav, for å utvikle skip med optimale posisjoneringsegenskaper og gode
sjøegenskaper som er viktig for operabiliteten ved vindparkene. Slik får rederi og oppdragsgiver skip
som er skreddersydde for oppdraget, mest mulig energieffektive og driftssikre.

Salgsdirektør i Havyard Design & Solutions, Gisle Thrane, løfter også frem at de har kombinert
Havyard-design med ESVAGTs egen design av transferbåter.

- Det er et godt eksempel på at serien med havvindskip er en lagseier. Gjennom et så langt og
tett samarbeid som vi har hatt med ESVAGT, så blir vi kjent med hverandre og bygger tillit. Da
kan vi også utfordre hverandre og bygge skip som er ettertraktet i markedet.

Norwegian Electric Systems har levert energidesign, kontrollsystemer og komplett fremdriftssystem for
skipet. Og New Havyard Ship Technology har utrustet, testet og ferdigstilt skipet som når går til Belgia
der det skal ta om bord utstyr og gjøres klart til å være på feltet og i oppdrag alt før nyttår.

"Esvagt Schelde"

Foto: via verftet
 

Refvik

Administrator
Staff member
Flere bilder av "Esvagt Havelok" da den passerte Karmsundet under slep av "Sea Juliett"
Esvagt Havelok 01.jpg

Esvagt Havelok 02.jpg

Esvagt Havelok 03.jpg

Esvagt Havelok 04.jpg
Alle foto: Morten Vika
 
Top