Ferge og Fergesamband

Fjord1 Satte inn Ivar Aasen på Solholmen/Mordalsvågen og sperret av begge rampene da de hadde nok plass til å oppfylle kravet uten å bruke de.
det ble veldig mye styr ut av det, for det var masse biler som sto igjen hver dag,
det endte vel med at Fjord1 måtte ta i bruk rampene.

Sidehusdekket oppfylte ikke krava i kontrakten, deriblant krav til akseltrykk. Dette ble løst ved at Fram godtok dette avviket mot at sperringene ble fjernet. Disse sidehusdekka er trange, på Volda fjernet man jo hele oppkjørselen på det ene sidehusdekket, og på Høgsfjord og Folgefonn måtte man heve hele overbygget for å oppfylle kontraktskrava.
 
Nokon som veit om det er fast praksis på problem som kan komme der det er ferjer med større kapasitet enn anbodskrava?? På Nesna var det vel krav om ferje på min. 50 pbe, men Vardehorn tek over det doble. Kan dei då seie stopp når det har komme 50 bilar ombord, eller må dei fylle på så lenge det er dekksplass? Ferjestørrelsen har økonomiske konsekvensar (drivstoff, premie på sjøforsikringa osv.) Om rederiet må betale dette, subsidierar dei vel fylket for utgiftene til større ferje????
Såvidt eg veit, er jo drivstoffforbruket generellt opp til rederiet. Torghatten har nok spekulert litt på enten å få tak i brukte ferjer eller bruke større ferjer enn det kravet tilsier.

Som allerede nemnt, vart det klager på Ivar Aasen sine avstengte ramper og Rauma og Romsdal sine hengedekk, som vart heisa under taket mens det reint tidsmessig hadde vore mulig å bruke disse på Halsa-Kannestraum.

Eit problem med større ferjer er jo at kaiane ikkje er bygd for dem og at disse slites kjappare grunnet større ferje.

Om du sikter til Vardehorn, det hadde jo vore spennande å vite om hun kan gå ut til Nesnaøyane.
 
Helgelands Blad siterer driftssjef Jakobsen i THN på at de nå konkluderer med at Vardehorn ikke egner seg på Nesnasambandet pga for korte fendervegger. Planlegger Trondenes tilbake 5. April
»
Ifølge driftssjef Alf Vidar Ja- kobsen i Torghatten Nord hadde selskapet en tanke bak å sende «Vardehorn» sørover til Nesna nå. Hybridferja har tidligere gått på riksveisambandet Drag-Kjøpsvik og Bognes- Skarberget (E6), og har større kapasitet enn «Trondenes».
– Det er et nyere og bedre fartøy enn «Trondenes», og det hadde passet så bra om den kunne gått inn der på fast basis framover, nå som kontraktsperioden på E6 er ferdig. Men vi ser at den antakelig ikke egner seg der, så vi må nok innstille den tanken. Ferja blir rett og slett for stor. Fenderveggen, særlig på Nesna, er for kort, og det er utfordringer med vind der. Det er ei bedre ferje, men infrastrukturen rundt fartøyet er ikke til stede i dag, sier Jakobsen.



Hva med å bytte Vardehorn med Olav Duun?
 
Nokon som veit om det er fast praksis på problem som kan komme der det er ferjer med større kapasitet enn anbodskrava?? På Nesna var det vel krav om ferje på min. 50 pbe, men Vardehorn tek over det doble. Kan dei då seie stopp når det har komme 50 bilar ombord, eller må dei fylle på så lenge det er dekksplass? Ferjestørrelsen har økonomiske konsekvensar (drivstoff, premie på sjøforsikringa osv.) Om rederiet må betale dette, subsidierar dei vel fylket for utgiftene til større ferje????
Tror vel egenlig ikke Torghatten Nord har så mange alternativer igjen På Nesna - Levang og på Nesnaøyene
Dette sett i lys av at MF Trondenes er Muggsoppinnfisert og MF Røsund har havari på hovedmotoren Og MF Bjarkøy ikke klarer og holde ruta på Nesnaøyene
Tenker disse sambandene fortjener litt mer moderne fergemateriell en det som har vært prøvd til nå
 
Såvidt eg veit, er jo drivstoffforbruket generellt opp til rederiet. Torghatten har nok spekulert litt på enten å få tak i brukte ferjer eller bruke større ferjer enn det kravet tilsier.

Som allerede nemnt, vart det klager på Ivar Aasen sine avstengte ramper og Rauma og Romsdal sine hengedekk, som vart heisa under taket mens det reint tidsmessig hadde vore mulig å bruke disse på Halsa-Kannestraum.

Eit problem med større ferjer er jo at kaiane ikkje er bygd for dem og at disse slites kjappare grunnet større ferje.

Om du sikter til Vardehorn, det hadde jo vore spennande å vite om hun kan gå ut til Nesnaøyane.
Det burde vel ikke ligge noe i veien for at MF Vardehorn også kunne brukes på Nesnaøyene fenderveggene der er vel ca like lange som i Levang og på Nesna
Men om jeg har forstått dette rett så er vel MF Vardehorn på tur bort fra Nesna - Levang
var vist slik at de måtte ligge og gå med motorene for og holde ho i fergeleiet på natten og om dette er tilfellet så vet ikke jeg hva de setter inn i stedet for henne
 
Helgelands Blad siterer driftssjef Jakobsen i THN på at de nå konkluderer med at Vardehorn ikke egner seg på Nesnasambandet pga for korte fendervegger. Planlegger Trondenes tilbake 5. April
»
Ifølge driftssjef Alf Vidar Ja- kobsen i Torghatten Nord hadde selskapet en tanke bak å sende «Vardehorn» sørover til Nesna nå. Hybridferja har tidligere gått på riksveisambandet Drag-Kjøpsvik og Bognes- Skarberget (E6), og har større kapasitet enn «Trondenes».
– Det er et nyere og bedre fartøy enn «Trondenes», og det hadde passet så bra om den kunne gått inn der på fast basis framover, nå som kontraktsperioden på E6 er ferdig. Men vi ser at den antakelig ikke egner seg der, så vi må nok innstille den tanken. Ferja blir rett og slett for stor. Fenderveggen, særlig på Nesna, er for kort, og det er utfordringer med vind der. Det er ei bedre ferje, men infrastrukturen rundt fartøyet er ikke til stede i dag, sier Jakobsen.



Hva med å bytte Vardehorn med Olav Duun?
Minnes at eg allerede har nemnt forslaget her i ei eller annen tråd... .
 
Minnes at eg allerede har nemnt forslaget her i ei eller annen tråd... .
By the way, Torghatten skulle jo uansett ikkje bruke Melfjord i sommer, man har no brukt ho til å kunne omdisponere Rødøy til Nesna. I grunn er det jo berre juni til august at Torghatten sliter, utenom sesongen er jo Torgtind/Lysingen ledig, likens Rødøy eller Malangen.
 
Rødøy og Malangen er vel fergene som skal gå på Polarsirkelen i sommer tror jeg.
Når det gjelder Vardehorn sin fremtid på Nesna Burde no vel heller Alf Vidar Jakobsen komme opp med et annet alternativ
en Vardehorn om det var slik at den ikke kunne brukes på Nesna - Levang
Så parodien fortsetter her på Helgeland.........
 
Rødøy og Malangen er vel fergene som skal gå på Polarsirkelen i sommer tror jeg.
Når det gjelder Vardehorn sin fremtid på Nesna Burde no vel heller Alf Vidar Jakobsen komme opp med et annet alternativ
en Vardehorn om det var slik at den ikke kunne brukes på Nesna - Levang
Så parodien fortsetter her på Helgeland.........
Alternativet er å benytte det materiellet som THN la inn anbud med, og som oppfyller kravene i anbudet. Det blir å skje innen kort tid. MF Trondenes er tilbake innen rimelig tid. Det gjelder også MF Røsund.
 
"Sigrid" har i dag gått fra opplag ved Åker på Dønna til tørrdokk hos Westcon Helgeland.
Bare en liten måned til oppstart i Nord Troms for Boreal og pr dags dato er kun "Tenna" klar.
"Vannes" er vel straks ferdig med sitt verkstedsopphold nede i Leirvik Sogn.
 
Det ryktes at Baldur ex Vågan er ferdig med sin karriere på Island (Brjánslækur- Flatey- Stykkisholmúr) fra oktober 2023, i følge rederiet Seatours, er MF Røst kjøpt inn som erstatning.
 
Det ryktes at Baldur ex Vågan er ferdig med sin karriere på Island (Brjánslækur- Flatey- Stykkisholmúr) fra oktober 2023, i følge rederiet Seatours, er MF Røst kjøpt inn som erstatning.
Interessant..
Finner ikke at MF Røst er til salgs, forsøkt å google og lete litt hvor det står men finner ikke noe..
Hvor kommer dette fra ? :)
 
 
Vel, stemmer prisen, så er alt til salg. Stetind kan vel fint overta for Røst.
hehe mye mulig det :)
Ville kanskje ha vurdert noe nyere og uptodate...
Type, Melfjord / Tysfjord / Hamarøy / Tranøy ?
Rust faktisk !
Dem ser vell noe lunde rust' ut halve flåten snart...
 
Har en tanke, litt usikkert på om det er innafor å presentere denne. Admin får slette, eller be meg slette i såfall...
Hva om man tenker fergekabalen fra Sandnessjøen til Harstad. Det er stortsett hele nedslagsfeltet til THN. (som sliter med rykte, blandet miks av materiell og mannskapsmangel..)
Så setter man ting litt lengre, som ett forslag, en tanke eller en mening om å foreslå en kabal så kan se noenlunde ut, uten for store kostnader for den ene eller den andre:

Nesna øyer : MF Rødøy.
Nesna - Levang : MF Hamarøy
Reserve : MF Gildeskål
Jektvik - Kilboghamn : MF Tysfjord.
Rødøybassenget : MF Vågan (as is)
Forøy - Ågskaret : MF Lyngen
Reserve : MF Gildeskål
Ørnes - Vassdalsvik : MF Vardehorn
Sund - Horsdal - Sørarnøy : MF Melshorn
Bodø - Moskenes : Nye hydrogen 1
Bodø - Værøy - Røst : Nye hydrogen 2
Reserve : MF Barøy / MF Lødingen
Svolvær - Skrova - Skutvik : MF Melfjord
Bognes - Lødingen : Nye ferger 2025 (??)
Reserve : MF Tranøy
Melbu - Fiskebøl : MF Malangen (nytt anbud) (må gjerne korrigeres, ukjent om dette ble rett)
Stangnes - Sørollnes : MF Selbjørnsfjord
Stornes - Bjørnerå : MF Trondenes
Reserve : MF Stetind / MF Bodø
 
Last edited:
Har en tanke, litt usikkert på om det er innafor å presentere denne. Admin får slette, eller be meg slette i såfall...
Hva om man tenker fergekabalen fra Sandnessjøen til Harstad. Det er stortsett hele nedslagsfeltet til THN. (som sliter med rykte, blandet miks av materiell og mannskapsmangel..)
Så setter man ting litt lengre, som ett forslag, en tanke eller en mening om å foreslå en kabal så kan se noenlunde ut, uten for store kostnader for den ene eller den andre:

Nesna øyer : MF Rødøy.
Nesna - Levang : MF Hamarøy
Reserve : MF Gildeskål
Jektvik - Kilboghamn : MF Tysfjord.
Rødøybassenget : MF Vågan (as is)
Forøy - Ågskaret : MF Lyngen
Reserve : MF Gildeskål
Ørnes - Horsdal - Vassdalsvik : MF Vardehorn
Sund - Horsdal - Sørarnøy : MF Melshorn
Bodø - Moskenes : Nye hydrogen 1
Bodø - Værøy - Røst : Nye hydrogen 2
Reserve : MF Barøy / MF Lødingen
Svolvær - Skrova - Skutvik : MF Melfjord
Bognes - Lødingen : Nye ferger 2025 (??)
Reserve : MF Tranøy
Melbu - Fiskebøl : MF Malangen (nytt anbud) (må gjerne korrigeres, ukjent om dette ble rett)
Stangnes - Sørollnes : MF Selbjørnsfjord
Stornes - Bjørnerå : MF Trondenes
Reserve : MF Stetind / MF Bodø
"Trondenes" oppfyller ikke krav i Sør-Troms
Så vidt jeg kjenner til er det bare bestilt 1 nybygg til Bognes-Lødingen så "Barøy"/"Lødingen" antar jeg fortsetter i B/C-rute, mens "Hamarøy" er ferdig der.

"Malangen" skal til Melbu-Fiskebøl i nytt anbud der fra januar 2024, men THN og NFK har en dialog om at ferjebytte skjer allerede til høsten.
Du finner info om div anbudskrav i forskjellige tråder her på forumet, bare å søke ;)
 
Back
Top