Ferge og Fergesamband

Tenker mer Torghatten Nord, dem får anbud å dem setter inn materiell som er gamlere enn 2. Verdenskrig.
Torghatten har nok feilspekulert ein del. Men samtidig så er jo fylket heller ikkje uskyldig, med veldig korte anbud og kort periode mellom tilslag og oppstart.

Uansett, Torghatten er forpliktet til å levere. Samtidig ser ikkje alder ut til å være grunnen for ustabil drift, Fjord1 har fortsatt mange 80- og 90-talls ferjer i stabil drift og Kvitholm ser heller ikkje ut til å lage meir krøll enn mange moderne ferjer.

Det handler meir om å skaffe gode rammebetingelser for at fartøyene får tilstrekkelig med stell og oppgraderinger, slik at mannskapet både trives og har det utstyret som trengs for å utføre oppdraget på ein sikker og forsvarleg måte, at passasjerer har egnede fasiliteter ombord og at fartøyene generellt er egnet til rutene med tanke på vær, sjø, strøm, kaier, osv. ...
 
Torghatten har nok feilspekulert ein del. Men samtidig så er jo fylket heller ikkje uskyldig, med veldig korte anbud og kort periode mellom tilslag og oppstart.
Du er absolutt inne på noe her, Nordland Fylke er jo kjent for korte anbud, kort tid mellom tilslag og oppstart. Hvem kan klare å bygge, kjøpe eller renovere noe på 1-2 mnd.. sier ikke at Torghatten er uskyldige, dem har sine problemer og, så kan vi jo alltids diskutere om hvordan og hvorfor.. men setter en stor finger på alt for korte anbud og tid fra nevnte tilslag og oppstart er ett gjentakende problem/utfordring..

Sett opp anbud på 10+2 år, med krav om enten nybygg, eller nyere enn f.eks 2000, alternativt nyere en 1990 og krav om modernisering av HVM og fremdrift (gear eller azi), så skal du se at alle kan få det bedre..
 
Du er absolutt inne på noe her, Nordland Fylke er jo kjent for korte anbud, kort tid mellom tilslag og oppstart. Hvem kan klare å bygge, kjøpe eller renovere noe på 1-2 mnd.. sier ikke at Torghatten er uskyldige, dem har sine problemer og, så kan vi jo alltids diskutere om hvordan og hvorfor.. men setter en stor finger på alt for korte anbud og tid fra nevnte tilslag og oppstart er ett gjentakende problem/utfordring..

Sett opp anbud på 10+2 år, med krav om enten nybygg, eller nyere enn f.eks 2000, alternativt nyere en 1990 og krav om modernisering av HVM og fremdrift (gear eller azi), så skal du se at alle kan få det bedre..
Grunnen med de korte anbudene til Nordland fylkeskommune er vel at de egentlig vil ha inn sine egne fartøy, slik at rederiene bare drifter dem. Sånn som med Liv Grannes og Sigrid Sigurdsdotter feks.
 
Husøy er i drift, men i går sviktet hydraulikken på den ene baugporten. Ved avgang fra Stokkvågen på ettermiddagen fikk vi alle valget mellom å rygge på eller av. Alle unntatt to rygget på, inkludert tre vogntog, slik bildet viser. Det skjer mye på Træna for tiden, og ferga ble helt full med to bildekkene på sidene og en lang vogntogrekke i midten.

Husøy kom jo nettopp fra reparasjon med en annen feil, og en av mannskapet lurte på om den nå har kommet i en «10-årskrise». De hadde reparatør med og håpet å få rettet den nye feilen i løpet av natta. Om det gikk bra, vet jeg ikke.
 

Attachments

  • IMG_1410.jpeg
    IMG_1410.jpeg
    1.2 MB · Views: 29
Forøy - Ågskaret, MF Virak ute av drift, Alternativ rute satt opp og betjenes av MF Melfjord, som også går Jektvik-Kilboghamn, så da er det Forøy-Jektvik-Sørfjorden-Kilboghamn !
 
Uansett, Torghatten må nok få på plass ferjekapasitet på Helgeland umiddelbart!
Yepp, bare å bemanne MF Vardehorn og flytte sørover asap!
Passer kanskje ikke veldig bra i alle fergekaier, men det hjelper.. kan brukes på de fleste samband på Helgeland tror jeg...
 
Her destination on AIS is Kingston, Canada, but that's probably a mistake. It's more likely to be Kingston, Jamaica. She is registered in Vanuatu.

"Rauma" er komt fram til Ciudad del Carmen på Mexico-kysten tidlegare denne veka ilfølge avisa Tidens Krav
 
Fjord1 med problemer på Tysfjorden i kveldinga, problemer med Fannefjord, Drag-Kjøpsvik.
Sett bilder, dem forsøker å slepe med den lokale hurtigbåten.
 
Fjord1 med problemer på Tysfjorden i kveldinga, problemer med Fannefjord, Drag-Kjøpsvik.
Sett bilder, dem forsøker å slepe med den lokale hurtigbåten.
Kom seg tydeligvis til kai med hjelp av hurtigbåten. Men ser at sambandet fortsatt er innstillt. Tar tydeligvis lengre tid å få bemanne Sulafjord.
 
Kom seg tydeligvis til kai med hjelp av hurtigbåten. Men ser at sambandet fortsatt er innstillt. Tar tydeligvis lengre tid å få bemanne Sulafjord.
Japp, MS Stadda bisto.
Familie så bor med panoramautsikt til det, så fikk bilder fra hele greia..
Men ja, hvorfor bli ikke MF Sulafjord bemannet ?
 
Back
Top