Ferge og Fergesamband

Tjøtta på tur til SSJ... Alsten og Tomma er fortsatt ute av drift...
Tomma har i alle fall vært ute på litt prøvekjøring i ettermiddag, men ligger nå i Sandnessjøen sammen med Tjøtta. Men gamle Haarek holder koken på Nesna - Levang og Nesnaøyene.
 
Noken observasjoner:
Tomma og Tjøtta betjener Nesna-rutene.
Haarek på vei sør frå SSJ, muligens skal den overta for Ramtind på lokalruten Tjøtta-Forvik.
Fedjefjord er også tilbake i rute til Herøy.
Om Møysalen sto det noko bak betalingsmur at den har oljelekasje rundt eine propellen.
Lifjord er på vei frå Kristiansund med destinasjon DE Strande, tipper meininga er Stranda-Liabygda. Volda ser ut til å ha fått forlenget verkstedopphaldet sitt.
Karlsøyfjord ser ikkje ut til å ha flyttet på seg siden blackouten midten av februar, og Lote er fortsatt på Halsa-Kanestraum.
Torghatten er på prøvetur i skrivande stund.
 
Haarek er solgt til Karibien, drar like etter påske, Så sambandet Tjøtta- Forvik ser ut til å bli siste samband hun skal gå i norge
 
Noken observasjoner:
Tomma og Tjøtta betjener Nesna-rutene.
Haarek på vei sør frå SSJ, muligens skal den overta for Ramtind på lokalruten Tjøtta-Forvik.
Fedjefjord er også tilbake i rute til Herøy.
Om Møysalen sto det noko bak betalingsmur at den har oljelekasje rundt eine propellen.
Lifjord er på vei frå Kristiansund med destinasjon DE Strande, tipper meininga er Stranda-Liabygda. Volda ser ut til å ha fått forlenget verkstedopphaldet sitt.
Karlsøyfjord ser ikkje ut til å ha flyttet på seg siden blackouten midten av februar, og Lote er fortsatt på Halsa-Kanestraum.
Torghatten er på prøvetur i skrivande stund.
Romsdalsfjord har i løpet av dagen overtatt for Lote på Halsa-Kanestraum igjen.
 
Eit muligens litt off topic spørsmål om Alsten, hun har tydeligvis eit litt spesielt propelloppsett som gjør at hun går bedre eine veien. Noken som kan forklare eller har bilder? Trudde nemlig fram til no at ho er ei klassisk pendelferje med 2 likedan propell, men den gong ei.
 
Eit muligens litt off topic spørsmål om Alsten, hun har tydeligvis eit litt spesielt propelloppsett som gjør at hun går bedre eine veien. Noken som kan forklare eller har bilder? Trudde nemlig fram til no at ho er ei klassisk pendelferje med 2 likedan propell, men den gong ei.
Eit muligens litt off topic spørsmål om Alsten, hun har tydeligvis eit litt spesielt propelloppsett som gjør at hun går bedre eine veien. Noken som kan forklare eller har bilder? Trudde nemlig fram til no at ho er ei klassisk pendelferje med 2 likedan propell, men den gong ei.
MF Alsten sin maskin står lengre bak i båten.. er bedre maskinkraft når hun seiler forover enn akterover, er derfor hun sliter med baugtillegg i vind, fordi hun rett og slett ikke har nok maskinkraft i baugen :)
 
Tja dette med MFAlsten er jeg ikke helt sikker på
Men mener og ha hørt noe om at det i ene enden på ho vistnok skal være en mindre propell
En såkalt manøverpropell/seilingspropell
 
Back
Top