Ferge og Fergesamband

HMI

Member
"Fedjefjord" ble registrert på Ålands Landskapsregering 04.01.22, med Norled AS som norsk representant.
"Hidrasund" og "Hidraferja" ble registrert på Norled AS 10.01.22, FDS ble dog fusjonert inn i Norled og opphørte 22.12.21.
"Hidrasund II" ble registrert på Norled AS 10.01.22 og deretter på Maritex Rental AS 19.01.22.
Kilde: Skipsregisteret
Da er nok "Hidrasund II" ute av ferjeflåten. Vil nok bli brukt som anleggsferge etter hvert.
 

oppegar

Member
Never ending story….. Da er MF Røsund under slep av Polar Tug og MF Bjarkøy ligger i Jektvika
Så pr nu er MF Trondenes eneste ferge i Nesnasambandene
 

fergemann1

Active Member
Never ending story….. Da er MF Røsund under slep av Polar Tug og MF Bjarkøy ligger i Jektvika
Så pr nu er MF Trondenes eneste ferge i Nesnasambandene
Tragisk, e håpa Torghatten miste anbudet tilbake til Boreal, førr dæm makta hvertfall å sett inn reserveferge
 

oppegar

Member
synes det var litt spenstig og sende vekk MF Bjarkøy med tanke på alle problemene med MF Røsund......
som det er nevnt i tidliger innlegg kunne no Torghatten Nord ihvertfall hentet nedover MF Lyngen og satt den
inn i stedet for en av fergene i Nesnasambandene meen det er kanskje for mye og forlange......
at dette er en uholdbar situasjon er det vel ingen tvil om.
 

fergemann1

Active Member
synes det var litt spenstig og sende vekk MF Bjarkøy med tanke på alle problemene med MF Røsund......
som det er nevnt i tidliger innlegg kunne no Torghatten Nord ihvertfall hentet nedover MF Lyngen og satt den
inn i stedet for en av fergene i Nesnasambandene meen det er kanskje for mye og forlange......
at dette er en uholdbar situasjon er det vel ingen tvil om.
Ei ferge skal gå på begge sambandene med uutholdelig rutetilbud, e skjønna ikke koffør Torghatten får lov å hold på sånn..
 

JohannesB

Active Member
Ei ferge skal gå på begge sambandene med uutholdelig rutetilbud, e skjønna ikke koffør Torghatten får lov å hold på sånn..
Samtidig har Torghattenkonsernet ein god del ferjer i opplag, nærmaste i rett størrelse er Hornstind. Desverre har Nordland Fylke gløymd å skrive i kontrakten, kor mange dager det er lov med mindre ferje (reserve). Standard i andre fylker er 2 uker for kvar ferje.
 
Håpe dem innser at det begynner å bære på siste vers for Røsund snart.. uholdbart å holdepå slik...
Men til dere så bor i det området og er avhengig av fergene, er media varslet? Ikke minst, er det sendt de kritiske spørsmål til Torghatten Nord? Ikke i form av oppgulp, kritikk og besserwisser tendenser, men de kritiske spørsmål?
 

oppegar

Member
Tja har jo vært omtalt en del i media og Nesna kommune v ordfører har uttalt seg i media,
men om dette er kommet Torghatten Nord for øret vites ikke.
vil jo tro de er smertelig klar over problemet .......
Nordland Fylkesjommune som er oppdragsgiver her har vel ikke sagt så mye i det siste ihvertfall
så det virker på meg som om oppdragsgiver ikke vil ta tak i dette så langt ihvertfall......
 

fergemann1

Active Member
Håpe dem innser at det begynner å bære på siste vers for Røsund snart.. uholdbart å holdepå slik...
Men til dere så bor i det området og er avhengig av fergene, er media varslet? Ikke minst, er det sendt de kritiske spørsmål til Torghatten Nord? Ikke i form av oppgulp, kritikk og besserwisser tendenser, men de kritiske spørsmål?
Er sendt utallige emailer til NFK, men ingen får noe svar...
 

John E B

Member
Blir dyrt for Torghatten Nord å holde på sånn...
View attachment 8255
Men nå skjer det faktisk noe igjen! Røsund ser ut til å være i gang på Nesnaøyene. Boreal har testet Husøy, og nå ser det ut til at den er på veg til Træna på morgenruten via Kvarøy. Solnør fra Fjord1 har ligget på Vikholmen, men er nå på plass ved Westcon.
 

JohannesB

Active Member

John E B

Member
Fjord1 har litt småtrøbbel på Nordmøre. Hvis denne linken fungerer (lå bak betalingsmur), kan man se Tustna, som på mandag holdt på å kjøre på land ved siden av fergekaia i Seivika. https://www.tk.no/5-51-1092532 Ferga fikk så lagt til, men ble liggende i båsen og blokkerte trafikken i flere timer. Trafikken kom så i gang igjen med Smøla og etterhvert Edøyfjord. Edøyfjord går fortsatt i ruta, mens Tustna ligger i Kristiansund. I kveld var et par avganger på B-ruta innstilt av operasjonelle årsaker. Tidligere på dagen fikk Møringen problemer, og Edøya-Sandvika var betjent bare av Smøla et par timer.
 
Top