Ferge og Fergesamband

Hun avløste akkurat Dalsfjord som er 27PBE og 6år yngre...

Fjord 1 hadde tydeleg bruk for Dalsfjord som reserve på anna samband. Dei kjøpte neppe Svelviksund på spekulasjon, så ein får sjå kvar ho hamnar. Uansett kan det tenkast omrokkering av reserveferjer både for å oppfylle kontraktar, og at det ikkje er økonomisk å gå med ferjer med overdimensjonert kapasitet i høve til krav og det dei får betalt for. Då Kvernes vart flytta vart ho erstatta av BF Stordal, som var reserve i Hardanger. Stordal står med meir enn dobbel kapasitet av det Kvernes er nedskrive til, og det er neppe trafikken som er årsak til den kapasitetsauken.
 
Fjord 1 hadde tydeleg bruk for Dalsfjord som reserve på anna samband. Dei kjøpte neppe Svelviksund på spekulasjon, så ein får sjå kvar ho hamnar. Uansett kan det tenkast omrokkering av reserveferjer både for å oppfylle kontraktar, og at det ikkje er økonomisk å gå med ferjer med overdimensjonert kapasitet i høve til krav og det dei får betalt for. Då Kvernes vart flytta vart ho erstatta av BF Stordal, som var reserve i Hardanger. Stordal står med meir enn dobbel kapasitet av det Kvernes er nedskrive til, og det er neppe trafikken som er årsak til den kapasitetsauken.
Ble sagt når dette skjedde at Dalsfjord gikk i opplag, og ikke var noe tanke på hvor hun skulle brukes.
Solskjel erstattet Stordal i Hardanger, men Stordal har også fått reserve rollen som Solskjel hadde i Møre.
Kvernes eller annen ferje skal erstatte Stordal på hennes rute.

Sykkylvsfjord ligger som reserveferje for flere samband, blant annet Eidsdal-Linge, Stranda-Liabygda, Hundeidvik-Festøy, Sæbæ-Leknes samt ruta som Kvernes utfører i dag.
Aurland ligger uten oppdrag i Molde og ligger for salg nok en gang.
Sunnfjord ligger i Molde og er reserve for Molde-Sekken.
Dalsfjord ligger i Brattvåg, men er sagt hun er for liten til å dekke opp som reserve for kontrakten.

Alternativt erstatning for Odda inntil kontrakten går ut?

Så hvor dem trenger Svelviksund blir spennende å se, men enig med meg at dem neppe har kjøpt hu uten å kunne bruke henne :)
 
Ble sagt når dette skjedde at Dalsfjord gikk i opplag, og ikke var noe tanke på hvor hun skulle brukes.
Solskjel erstattet Stordal i Hardanger, men Stordal har også fått reserve rollen som Solskjel hadde i Møre.
Kvernes eller annen ferje skal erstatte Stordal på hennes rute.

Sykkylvsfjord ligger som reserveferje for flere samband, blant annet Eidsdal-Linge, Stranda-Liabygda, Hundeidvik-Festøy, Sæbæ-Leknes samt ruta som Kvernes utfører i dag.
Aurland ligger uten oppdrag i Molde og ligger for salg nok en gang.
Sunnfjord ligger i Molde og er reserve for Molde-Sekken.
Dalsfjord ligger i Brattvåg, men er sagt hun er for liten til å dekke opp som reserve for kontrakten.

Alternativt erstatning for Odda inntil kontrakten går ut?

Så hvor dem trenger Svelviksund blir spennende å se, men enig med meg at dem neppe har kjøpt hu uten å kunne bruke henne :)
Har Dalsfjord fartsområde 3 tilsvarande Solskjel? Solskjel sin rolle var jo å være reserve til Nordøyane, den rollen ser det ut som om at Austevoll og Kvam har no, med mindre Brattvågruta kun er fartsområde 2.
 
Er jo så mange ferje til salgs, prisen raser jo da. Når alle ferjene skal byttes ut på samme tid så blir det dårlig butikk å selge.
 
Er kjøpesummen bare 500 000 NOK? Mener det er det som står i sdir.no.
De er vel glad til, det er flere ferger av den årgangen som er hugget. Bl.a. MF Osa, MF Nordmøre, MF Eiksund, MF Frafjord. Det er ikke så lett å oppfylle krav til universell utforming, utslipp mm. med disse fergene. Vi ser også at markedet for turistferger og anleggsfartøy etterhvert blir dekket med nye spesialbygde farkoster.
 
Raunefjord and Lysøy.
Gjestevisiitt? Jeg skulle gjerne sett de fergene tilbake på Halhjem-Sandvikvåg. Kanskje når Rogfast er ferdig? 4 thrustere gir både mer fart og mindre værbegrensninger. De gikk vel til og med i rute med en defekt thruster.
 
Kommer nok neppe tilbake. Miljøkrav setter nok en stopper for det.. Når Rogfast er ferdig, så spørs det om fergene har gjort sitt. De bygger ikke ferger som holder 40 år i dag.
 
Kommer nok neppe tilbake. Miljøkrav setter nok en stopper for det.. Når Rogfast er ferdig, så spørs det om fergene har gjort sitt. De bygger ikke ferger som holder 40 år i dag.
Nei, du har sikkert rett i det. Det blir nok også for kort tid mellom ferdigstilling av Rogfast og Hordfast, så det blir vel som det er de neste 10 år. Men selve fergene bør jo egne seg godt for elektrifisering, De litt nyere LMG designede gassfergene "Ryfylke" og "Hardanger" har jo fått et nytt liv som batteriferger. Fint bilde forresten.
 
Back
Top