Ferge og Fergesamband

Sunnfjord skulle det nok ha stått. Er den ferje som er inne på sambandet :)
Driva er ferdig med vårpussen og er tilbake på Hendset-Arasvika. Sunnfjord ligger i Kristiansund. Der har for øvrig Grip ligget i ro i flere dager, mens Edøyfjord har gått Seivika-Tømmervåg. Det ser ut til å være litt småtrøbbel med de nye fergene.
 
Den er inn på Lurøyruta for å frigjøre Lurøy som igjen overtar for Haarek til Dønna for at den kan ta opp direkteruta på Tjøtta-Forvik.
Boreal ser ut til å ha noen utfordringer for tiden. Lovund ligger nå ved Fiskarstrand og Alsten ved Slipen. Fedjefjord går Stokkvågen-Lovund og Hårek går Levang-Nesna. I Molde ligger Karlsøyfjord fortsatt i ro. I dag avbrøt for øvrig Helgeland hurtigbåtruta ved Lovund og erstattes av noen små lokalbåter. Fredrikke Tønder Olsen er tydeligvis ikke klar ennå.
 
Både Romsdalsfjord og Korsfjord ser ut til å gå Halsa-Kanestraum ein og annen dag, ellers ligger dem i Kristiansund.
 
Skal gå på Lysefjorden i år den. Mens Veøy skal gå Geirangerfjorden.
Har Fjord1 priset seg såpass høg på Geirangerfjorden, at det kun trengs ei ferje? Er det foresten noken som veit kor stor ferje som passer inn på kaia i Hellesylt? Tipper at Svanøy er litt for stor?
 
Nye anbudet på Sund-Horsdal-Sørarnøy krever 35PBE både på hovedferje og reserve, men jeg vet ikke om "Gildeskål" skal fortsette der eller om den erstattes
Japp, fant ut det
Forlenges sånn 8meter ca, å innfrir krava for nytt anbud.. ikke snakk om å gjør mer en aller høyst nødvendig
 
Stallovarre er på nordgåande, destinasjon Lyngseide, dermed har Boreal 0 reserve på Helgeland.
De har vel Haarek og Fedjefjord når Alsten og Lovund er tilbake fra verksted, men i mellomtiden er det jo sårbart. En del av fergene som går er jo opp i årene.
 
Boreal har forøvrig kjøpt Stallovarre...
Men kva skal den på Lyngseidet?
Bjørklids Fergerederi A/S er historie....
Det vart frå Bjørklids side uttalt tidlegare etter at Torghatten overtok dei 3 andre, at rederiet foreløbig vil bestå, nettopp fordi Boreal fortsatt har leiekontrakt på Stallovarre. Enten er båten til salg, eller dem har valgt å ta den hjem, for så å overlevere den til ny eier(torghatten?). Med tanke på reiserestriksjoner var det uansett muligens lettest å la 3 mann seile den hjem, enn å sende ei delegasjon for overtakelse til Helgeland.
 
Men kva skal den på Lyngseidet?

Det vart frå Bjørklids side uttalt tidlegare etter at Torghatten overtok dei 3 andre, at rederiet foreløbig vil bestå, nettopp fordi Boreal fortsatt har leiekontrakt på Stallovarre. Enten er båten til salg, eller dem har valgt å ta den hjem, for så å overlevere den til ny eier(torghatten?). Med tanke på reiserestriksjoner var det uansett muligens lettest å la 3 mann seile den hjem, enn å sende ei delegasjon for overtakelse til Helgeland.
Bjørklids Fergerederi A/S hører til på Lyngseidet. Derfor er MF Stallovarre lagt i opplag hos reder i Lyngseidet. Det er en del større jobber som må utbedres på MF Stallovarre før den kan få nye sertifikater. Spørsmålet er om denne blir satt i stand og solgt, eller hugget.
 
Back
Top