Ferge og Fergesamband

Ferga var bygd for Salten dampskipsekskap som "Multind" og hadde kun seilingspropell i en ende, dvs en seilingspropell kan foldes sammen når den ikke er i bruk. Denne bør primært være i baugen under forseilingfor å oppnå seilingsfart og for å unngå vibrasjon. Om ferga ser ut som ei pendelferge så er den egentlige ikke det. Det var vel et kosnadsspørsmål dengang...
 
en seilingspropell kan foldes sammen når den ikke er i bruk.
Her er det mest sannsynlig snakk om en propell med vridbare blader som kan kantstilles når den står stille. Foldepropellere brukes på mindre seilbåter, men de kan ikke folde hvis de peker mot vannstrømmen.
 
Røsund skulle etter planen sette kurs for Nesna for verkstedsopphold, men de fikk ikke start da hun skulle gå fra Skarberget...
 
Blir etter planen "Røsund" og "Trondenes" ex "Goalsevarre" som skal gå Levang- Nesna- Nesnaøyene fra 1.6... bilene som skal fra levang til nesnaøyene skal ikke i land på Nesna for så å kjøre ombord, slik som opplegget er i dag.. og med max 10 min kaitid blir det nok action når Torghatten overtar :)
 
 
Blir etter planen "Røsund" og "Trondenes" ex "Goalsevarre" som skal gå Levang- Nesna- Nesnaøyene fra 1.6... bilene som skal fra levang til nesnaøyene skal ikke i land på Nesna for så å kjøre ombord, slik som opplegget er i dag.. og med max 10 min kaitid blir det nok action når Torghatten overtar :)
Men samtidig blir det bedre plass! Spesielt Trondenes med sitt hengedekk tar jo over 70 biler. Litt skeptisk til Røsund, stor sideflate og ikkje største maskinen...men vi få se korleis det går, stort verre enn idag blir det neppe!
 
Men samtidig blir det bedre plass! Spesielt Trondenes med sitt hengedekk tar jo over 70 biler. Litt skeptisk til Røsund, stor sideflate og ikkje største maskinen...men vi få se korleis det går, stort verre enn idag blir det neppe!
Ja, i motsetning til de som har fått montert hengedekk i ettertid, så er dette en solig ferge med et solid hengedekk. Selv med dagens biler, så tror jeg det skal gå "greit" å utnytte dette med to rekker.

Tau - hengedekk 28.07.1992.jpg
(c) HMI v/ Sølve Hatteland
 
Røsund skulle etter planen sette kurs for Nesna for verkstedsopphold, men de fikk ikke start da hun skulle gå fra Skarberget...
Ser ut som dem har fått gamla i gang, forhalt over til gammelkaia på Bognes i kveld ifølge marinetraffic.com
Hva skal dem gjøre med ho på Nesna? Stor opphold eller bare småfiks?
 
Ser ut som dem har fått gamla i gang, forhalt over til gammelkaia på Bognes i kveld ifølge marinetraffic.com
Hva skal dem gjøre med ho på Nesna? Stor opphold eller bare småfiks?
skal vel bare vedlieholdes, skal vel gjøres klar til 1.6, blir spennende å se hvordan gjennomgående samband blir
 
skal vel bare vedlieholdes, skal vel gjøres klar til 1.6, blir spennende å se hvordan gjennomgående samband blir
Det er nok et stort behov for vedlikehold på ho før ho skal inn i fast ruteproduksjon.. har flere sommere ombord når ho gikk sommer rute på E6.
Hvem skal inn som reserve og sommerrute på E6 nå?
 
noen som vet hva som skal gå Andenes- Gryllefjord i sommer nå som Stetind er reserveferge i Sandnessjøen? :)
Petter Dass(når roro og propell er byttet), Fedjefjord, Tomma og Alsten skal jo teoretisk være ledig frå 1. Juni. Om ikkje dette er nok... .
 
Back
Top