Ferge og Fergesamband

Var nevnt annen plass at Lote skulle få påmontert Lifjord sine løftebauger, hadde vel vært mye enklere å la Lifjord fått montert på igjen sine bauger :)

Lote / Lifjord / Norangfjord er like ferger, så om dem hadde sent Lifjord / Norangfjord så hadde det egentlig blitt samme ferge med annet navn
Ifølge gruppa "Bilferger" skal Lote få Norangsfjord sine bauger. Godt mulig dette er feil, men er nokk riktig når norangsfjord sine ble nylig tatt av!
 
Gloppen er overtatt av Atlantic Sea Cargo i Kristiansund?. Skal den brukes som lekter?
I "Skipet" 3/2021 og 4/2021 så står det at Norled har leid denne tilbake fra 01.09.2020, og levert den tilbake 01.09.2021. Men i Sjøfartsdirektoratet så står det innmeldt skjøte datert 07.09.2021. Det virker så bastant fra redaksjonen i "Skipet", at jeg lurer på hva som er det korrekte her?
 
Det er vel grunn til å tro at Sjøfartsdirektoratet har rett, eller?
Ja, det er midt utgangspunkt også. Men når det står at den er "leid tilbake", så må jo det være fra et eller annet hold. Men enig med deg ja.
 
Polar Rex ser ut til å slepe/assistere Røsund frå SSJ til Westcon på Nesna. Dermed er ferjen "tilbake" etter 2 måneder på verft, men ikkje i brukandes tilstand. Skal tro om Torghatten angrer på å ha satset på denne baljen?
 
Polar Rex ser ut til å slepe/assistere Røsund frå SSJ til Westcon på Nesna. Dermed er ferjen "tilbake" etter 2 måneder på verft, men ikkje i brukandes tilstand. Skal tro om Torghatten angrer på å ha satset på denne baljen?
Gammelt sarv, få det til Stokksund
 
Var nevnt annen plass at Lote skulle få påmontert Lifjord sine løftebauger, hadde vel vært mye enklere å la Lifjord fått montert på igjen sine bauger :)

Lote / Lifjord / Norangfjord er like ferger, så om dem hadde sent Lifjord / Norangfjord så hadde det egentlig blitt samme ferge med annet navn
De tre fergene er vel ikke helt like. Lote er bygd i 2006, de andre to i 2010. Lote er ca 108x18 m, mens Norangsfjord er ca. 113x17 m og Lifjord ca. 102x16. Det viktigste i diskusjonen her er vel at Lote og Norangsfjord har oppgitt kapasitet på 120 PBE, mens Lifjord har 110 PBE. Lifjord blir derfor ikke anvendelig som hovedfartøy der det er krav om 120 PBE, som det vel er på Bognes-Skarberget.
 
Forskjellig design på desse:
"Lote" - MM 105 FE
"Norangsfjord" - MM 105 FE Mk II
"Lifjord" - MM 95 FE
MM står for Multi Maritime, FE står vel sikkert for FERRY, men hva står egentlig tallene for? For lave til å være bilkapasitet, alt for lave til å være tonnasje, virker for høye til å være lengde...
 
På Nesoddbåtene så refererer det ihvertfall til lengden
MM49PE
2012-07_MS_Kongen.jpg
 
Flekkefjord Dampskipsselskap ble fusjonert inn i Norled 22.12.2021 brreg.no
Avisen Agder hadde nylig et bilde hvor "Hidraferja" var delvis omprofilert fra FDS til Norled.
"Hidraferja" og "Hidrasund" er fremdeles utleid til Boreal.
 
Last edited:
Back
Top