Ferje/Hurtigbåt anbud Nordland 2021/2022

Peter

Member
Nordland Fylkeskommune har flere anbud på gang med oppstart i 2021:

Anbud 1: Ferjesambandet Digermulen-Finnvik, 01.01.21-31.12.24 + 3x 4 måneder, tilbudsfrist: 28.08.20. https://doffin.no/Notice/Details/2020-383050

Anbud 2: Ferjesambandet Mosjøen-Hundåla, 01.01.21-31.12.25 + 2x 6 måneder, tilbudsfrist: 26.08.20. https://doffin.no/Notice/Details/2020-399804
Fartøykrav: 23PBE / 95 passasjerer

Anbud 3: Hurtigbåtrutene Sandnessjøen-Herøy-Vega, Brønnøysund-Rørøy og Sandnessjøen-Brønnøysund, 01.04.21-31.07.27, tilbudsfrist: 17.09.20. https://doffin.no/Notice/Details/2020-399820
Fylkeskommunen anskaffer og eier fartøyene i dette anbudet.

Anbud 4: Ferjesambandene Ørnes-Vassdalsvik-Meløysund-Bolga og Sund-Horsdal-Sør Arnøy, 01.01.21-31.01.24 + 2x 6 måneder, tilbudsfrist: 16.09.20. https://doffin.no/Notice/Details/2020-359271
Fartøykrav: hhv. 28PBE / 100 passasjerer og 35PBE / 100 passasjerer

Anbud 5: Ferjesambandet Svolvær-Skrova-Skutvik, 01.01.21-31.01.23 + 2x 6 måneder, tilbudsfrist: 23.09.20. https://doffin.no/Notice/Details/2020-361515
Fartøykrav: lukket ferje, 42PBE / 4VTE + 11PBE / 190 passasjerer

Anbud 6: Ferjesambandet Rødøybassenget, 01.01.21-31.01.24 + 2x 6 måneder, tilbudsfrist: 30.09.20. https://doffin.no/Notice/Details/2020-350302
 

oppegar

New Member
Dette er jo ikke akkurat fremtidsrettet hverken med hensyn til miljø eller størrelse/alder på fergene
 

Peter

Member
Dette er jo ikke akkurat fremtidsrettet hverken med hensyn til miljø eller størrelse/alder på fergene
Med så korte tidsrom, både på anbudenes varighet, på frist for å gi tilbud og tid til oppstart er det jo særdeles begrenset hva man kan få tak i av materiell. Da kan man ikke være for kravstor.

Kan nesten virke som en dette er "nødanbud", man er ikke klar med de egentlige anbudene samtidig som det ikke er flere opsjoner igjen i de eksisterende og da kjører man noen korte anbud på få år for "å få mer tid"(?)
 

oppegar

New Member
ja det er riktig at med de korte fristene som det her oppereres med vil det ha visse begrensninger,
men en kan jo spørre seg hva årsaken er til at dette skjer her?
Tror kanskje dette er beviste handlinger fra fylkeskommunen slik at de kan bygge og eie fergene selv.
er ikke sikker på at dette eierskapet er og foretrekke hverken for reisende eller mannskap.........

vil jo tro og mene at det er av interesse ihvertfall for de reisende at fergemateriellet har faseliteter på dagens nivå
både med hensyn til salonger og dekksplass ikke minst til Lukket bildekk der dette er nødvendig foreksempel Rødøybassenget.

Av Fergene som Trafikerer disse sambandene i dag
vil jeg ikke si at MF Haarek og MF Lofotferge 1 fra henholdsvis 1974 og 1970 holder dagens standard med hensyn til passasjerfasiliteter
MF Ørnes og MF Gildeskål holder ikke mål hverken med hensyn til passasjer comfort eller skrogutforming
MF Røst og MF Vågan fremstår derimot som ferger som mer oppfyller dagens standard

håper eventuelle endringer på fergemateriellet i disse sambandene blir til det bedre både for reisende og mannskap.
 

Anonymus

Member
Man kan jo bare f.eks se på NFK sin anbudsprosess. Den har slått feil fra dag en. De mente jo at med deres modell så skulle man spare penger. De har vel brukt mere penger enn de har spart...
Flere rederi styrer unna når det kommer anbud fra NFK. Rederien vil eie båtene selv.
 
  • Like
Reactions: Sv1
Det er neppe endeleg tildeling på Mosjøen - Hundåla og Digermulen - Finnvik enno. Fylket må først kontrollere at formalitetane i tilboda er i orden, og deretter er det klagefrist. Etter det som står over, var tilbodsfristen i slutten av august, og då er ikkje klagefristen ute. Det kan godt vere at resultatet vert som det står, men det har skjedd før at rederiet med lavaste pris har fått avvist tilbodet av formelle årsaker, som at dei ikkje har gjeve alle opplysningane det var spørsmål om.
 

Peter

Member
Nytt anbud i Nordland:
Bognes-Skarberget og Drag-Kjøpsvik
01.12.2022-31.11.2032 + opsjon inntil 18 måneder
tilbudsfrist: 07.12.2020
 

gøh

New Member
Det ligger jo en god del ferger på j-gran som kan passe også: Kalkøy, Frafjord, Jondal og Kvernsund. Er ganske mye å velge mellom når kravene til fartøy er minimale...
 
Top