Ferjerokeringer fra nyttår, "arbeidsledige" ferjer

Jan

Member
Det er mange måter å stave Halhjem på. Selv fergene som går der til daglig har tre versjoner: HAJEM, HALJEM, HALHJEM. Mens Marinetraffic kartet har Halhjem, Halgjemssjøen og Haljemsøya :rolleyes:
 

Jan

Member
Nokon som veit kva planar Norled har for dei tidlegare Askøyferjene Bergen/ Gloppen, Askøy/ Etne og Herdla/ Melderskin?
https://www.ba.no said:
... Og selv ikke Utåker kan love disse fergene evig liv, og har allerede avsagt dommen. «Melderskin» hadde sertifikat frem til 30. september i fjor, og Norled ønsker ikke å legge ut flere kroner på den. De to andre har papirene i orden til ut mars, men så er det slutt også for disse. – De går nok til opphogging, men om det blir i Norge eller i utlandet, er ennå ikke bestemt. Utåker forteller at «Melderskin», eller MF «Herdla» om man vil, vender tilbake til Askøy. – Ja, den skal til Hanøytangen, der Norscrap West skal stå for opphoggingen ...
 
Last edited:

opingebr

Member
+-artikkel.
To av dem ligger jo til salg hos J Gran... Egentlig rart det ikke er noe behov for ferjer på denne størrelsen, men todekks-løsninga er kanskje ikke like praktisk lenger i disse hengedekk/sidedekk-tider?
 

Erik

Active Member
Papirene på Etne og Gloppen går ut i Mars.. Jeg tviler på noen vil bruke penger på å fornye det.. Skraping neste!
 

Jan

Member
Det er vel flere ting som gjør at disse fergene er blitt litt ukurante. For det første så må en vel ganske langt vekk fra norske farvann for å finne samband der dieseldrift er akseptabelt. Generelt så blir det gjerne endel kostnader når eldre skip skal klasses, det kan fort bli utskifting av skrogplater mm.

To dekk er bra for kapasiteteten, men det krever en mann ekstra ved ombordkjøring. På disse fergene er også knekkene på toppdekket litt uheldig for moderne vogntog. Dessuten er det vel sikkerhetsmessige utfordringer med å ha salong og lugarer under dekk. Det er antagelig helt utelukket for gass- eller batteridrift. Krav til universell utforming er også skjerpet.

Mindre ferger får gjerne et ekstra liv i forbindelse med fiskeoppdrett og andre anlegg, men disse er for store for det. Den adskillig mer moderne Fanafjord er heller ikke solgt ennå, det sier jo litt om markedet.
 
Last edited:

Jørgen H

Member
Noen som vet om Bastø ||| har fått nytt navn? Så et bilde på MarineTraffic hvor de malte vekk BastøFosen logoen og Navnet var vekk!
 

Refvik

Administrator
Staff member
"Bastø III" hadde vel 15-års klassing ved Fayard

Om den skal skifte namn, så var det rart at ikkje det blei gjort samtidig siden skifta rederifager ved oppholdet i Danmark?
 

Jørgen H

Member
Norangsfjord skal byggjast om og settjast inn på Aukra-Hollingsholmen når det nye anbudet begynnar viss eg huskar rett
Apropos Norangsfjord. Når Norangsfjord var Tidefjell så ble den faktisk eid av Norled før kjøpe til Fjord1 den var under Norled en liten stund! Det jeg lurer på er om det finnes noe bilde eller photo av Tidefjell med Norled maling hvis den hadde det?
 
Top