Ferjerokeringer fra nyttår, "arbeidsledige" ferjer

Fjord1 har vel også noen nye ferjer i vente på Møre og vil også få endel ledige.

På fjordfaehren.de står det at de ikke fornyet sertifikatene på "Goma" i høst...
Ruta på Hjørundfjorden er delt i to nye ruter og overtatt av "Eid"(Sæbø-Lekneset) og "Dalsfjord"(Standal-Trandal-Sæbø-Skår)
 
Ja, det er vel bare noen få som egner seg for batterielektrifisering. Men det forundrer meg at ingen vil ha "Fanafjord". Med fire thrustere er jo den fergetypen (og "Boknafjord") de eneste større som kan gå med rimelig lav risiko en uversdag. Den burde absolutt vært inne igjen som reserve på Halhjem-Sandvikvåg. Vi har jo sett hvordan både "Huftarøy" og "Fedjefjord" ble satt helt ut etter en liten grunnberøring. Mens "Fanafjord" fortsatte i ruten etter at de måtte stoppe en thruster.

Ellers burde jo en av Askøyfergene vært bevart. Kanskje som restaurantskip ved Sukkerhusbryggen?
 
Ellers burde jo en av Askøyfergene vært bevart. Kanskje som restaurantskip ved Sukkerhusbryggen?
"Kleppestø" fra 1955 ligger vel enda som restaurantskip i Oslo.
Denne var vel muligens også prototypen med salong på hoveddekk og bildekk over, dog bare med 1 bildekk?
 
Når det gjelder arbeidsledige ferger. Hva er status på M/F Glutra(gassfergen) skal den hele tiden ligge til kai. Skal den også brukes med tider å stunder? Trenger vel ikke så mye tilpasninger når det gjelder fergekai eller er det bare på spesielle strekninger den kan brukes?
 
Da husker du litt feil. Det var Bastø II som sleit med vind..
Nei, jeg har sjekket tilbake og jeg husker ikke så feil. Bastø II slet mest med farten. Men også Bastø III måtte innstille mens de "gamle" fergene fortsatte å gå.
https://www.skipsrevyen.no/article/haaper-fergetilbudet-snart-er-i-traad-med-kontrakten/ said:
Nå er svaret kommet fra samferdselsministeren;
- Det er også dårlig vær som har ført til at to av de fire innleide fergene har hatt driftsvansker, noe som har ført til kanselleringer. Driftsavvik fra planlagt ruteproduksjon vil føre til økonomiske sanksjoner overfor Torghatten Nord AS, skriver han.
https://www.nrk.no/hordaland/fergene-blir-innstilte-grunnet-darlig-vaer-over-hundre-ganger-hyppigere-enn-for-1.14385389 said:
– Jeg har ikke registrert at vi har hatt noe som kan kalles ekstremvær eller ekstraordinære værforhold. Men de fergene som gikk der før var nok i særstilling både i forhold til motorkraft, manøveregenskaper og sjøegenskaper ved dårlig vær, sier Anders Sæternes, fagkoordinator for fergene i region vest.
 
Det var vel kanskje storm fra nord som gjorde at de måtte gi seg. Bastø II klarte ikke å holde ruten når det var litt svai i flagget.. Bastø III klarer å holde ruten..
 
"Hardingen" kom seg rundt Stadt i går kveld, mens "Finnøy" ble liggende i Måløy. Begge disse + "Tidefjord" skal inn på Festøy-Solavåg i følge rutetabellen, men det er fortsatt Fjord1 fergene "Lote" og "Hjørundfjord" som går.
 
"Hardingen" kom seg rundt Stadt i går kveld, mens "Finnøy" ble liggende i Måløy. Begge disse + "Tidefjord" skal inn på Festøy-Solavåg i følge rutetabellen, men det er fortsatt Fjord1 fergene "Lote" og "Hjørundfjord" som går.
+ "Ølen" som har gått C-ruta
 
Fergene som har fått installert samme batterisystem som Ytterøyningen (Corvus vannkjølte) må bytte til luftkjølte batteri. Dette påvirker også batterikjølesystemet, slik at dette er relativt omfattende arbeid.
 
Finnøy er en lang lekter uten baugporter eller noe.. Er ikke poeng i å prøve noe som vil skade fergen..
 
Finnøy er en lang lekter uten baugporter eller noe.. Er ikke poeng i å prøve noe som vil skade fergen..
Ja, ser det, ganske lave salongvinduer også ja. Men da går det nok noen dager til. Spørs egentlig om den er egnet i Storfjorden.
 
Last edited:
"Finnøy" var ute i Sildegapet mandag morgen, men snudde igjen og gikk rett til Måløy verft (hmm). "Hardingen" er i gang ihvertfall - etter litt stress da de plutselig oppdaget at den ikke passet til fergeleiet.
 
Last edited:
Back
Top